خونریزی غیرطبیعی رحم


خونریزی غیر نرمال می تواند به روش منفی بر زندگی شما تاثیر بگذارد. قادر نخواهید بود پیش بینی کنید که چه زمانی خونریزی شروع خواهد شد، می تواند باعث شود که در تمام مدت نگران باشید. هم چنین خون ریزی شدید ممکن است فعالیت های روزانه شما را محدود کند. برای برخی از زنان حتی ترک خانه نیز ممکن نیست.

خونریزی غیرطبیعی رحم چیست؟

خونریزی غیرطبیعی رحم ، خونریزی شدید یا غیرمعمول از رحم (از طریق واژن) است. این می تواند در هر زمان از چرخه ماهانه شما ، از جمله در دوره قاعدگی طبیعی شما رخ دهد.


علائم خونریزی غیرطبیعی رحم

خونریزی از واژن بین پریود یکی از علائم خونریزی غیرطبیعی رحم است. داشتن خونریزی بسیار شدید در دوران قاعدگی نیز می تواند خونریزی غیرطبیعی رحم تلقی شود. خونریزی بسیار شدید در طی یک دوره قاعدگی و یا خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد منوراژی نامیده می شود. به عنوان مثال ، زنان ممکن است به اندازه کافی خونریزی کنند تا هر ساعت 1 یا چند تامپون یا نوار بهداشتی تعویض کنند.

چه عواملی باعث خونریزی غیرطبیعی رحم می شود؟

موارد مختلفی می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. بارداری یک علت شایع است. پولیپ یا فیبروم (رشد کوچک و بزرگ) در رحم نیز می تواند باعث خونریزی شود. به ندرت ، مشکل تیروئید ، عفونت دهانه رحم یا سرطان رحم می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی رحم شود.
در بیشتر خانم ها ، خونریزی غیرطبیعی رحم ناشی از عدم تعادل هورمون است. وقتی هورمون ها مشکلی ایجاد کنند ، پزشکان این مشکل را خونریزی ناکارآمد رحم یا DUB می نامند. خونریزی غیرطبیعی ناشی از عدم تعادل هورمون ها بیشتر در نوجوانان یا زنانی که نزدیک به یائسگی هستند ، دیده می شود.
اینها تنها تعدادی از مشکلاتی است که می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شود. این مشکلات می توانند در هر سنی بروز کنند ، اما علت احتمالی خونریزی غیرطبیعی رحمی معمولاً به سن شما بستگی دارد.

زنان در سنین 20 و 30 سالگی

یکی از دلایل عمده خونریزی غیرطبیعی در زنان جوان بارداری است. بسیاری از خانمها در چند ماه اول بارداری طبیعی خونریزی غیرطبیعی دارند. برخی از قرص های جلوگیری از بارداری یا دستگاه داخل رحمی (IUD) نیز می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی شوند.

برخی از خانمهای جوانی که خونریزی غیرطبیعی در رحم دارند.  در طول چرخه قاعدگی تخمک را از تخمدان آزاد نمی کنند (تخمک گذاری نامیده می شود). این برای افرادی که تازه شروع به پریود شدن می کنند معمول است. این باعث عدم تعادل هورمون می شود در جایی که استروژن در بدن باعث می شود پوشش رحم (که آندومتر نامیده می شود) رشد کند تا زمانی که خیلی ضخیم شود. هنگامی که بدن شما در طی دوره قاعدگی از این پوشش خلاص می شود ، خونریزی بسیار شدید خواهد شد. عدم تعادل هورمونی همچنین ممکن است باعث شود بدن شما نداند که چه زمانی باید پوشش داخلی شما را بیرون بریزد. این می تواند باعث خونریزی نامنظم (“لکه بینی”) بین پریود شود.

زنانی در 40 سالگی و اوایل 50 سالگی

در سالهای قبل از یائسگی و شروع یائسگی ، زنان ماهها تخمک گذاری نمی کنند. این می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم ، از جمله پریودهای شدید و خونریزی سبک تر و نامنظم شود.

ضخیم شدن پوشش داخلی رحم دلیل دیگر خونریزی در زنان 40 تا 50 ساله است. این ضخیم شدن می تواند هشدار دهنده سرطان رحم باشد. اگر خونریزی رحم غیرطبیعی دارید و در این گروه سنی قرار دارید.  باید این موضوع را به متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید . این ممکن است یک قسمت طبیعی افزایش سن باشد ، اما اطمینان حاصل کنید که سرطان رحم دلیل آن نیست.

زنان بعد از یائسگی

درمان جایگزینی هورمون دلیل اصلی خونریزی رحم پس از یائسگی است. دلایل دیگر شامل سرطان آندومتر و رحم است. این سرطان ها در زنان مسن بیشتر از زنان جوان دیده می شود. اما سرطان همیشه دلیل خونریزی غیرطبیعی رحم نیست. بسیاری از مشکلات دیگر می توانند باعث خونریزی بعد از یائسگی شوند. به همین دلیل ، اگر خونریزی بعد از یائسگی دارید ، باید با پزشک خود صحبت کنید.

خونریزی غیرطبیعی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایشاتی که پزشک دستور می دهد ممکن است به سن شما بستگی داشته باشد.

معاینه سونوگرافی از ناحیه لگن شما ، هم رحم و هم تخمدان را نشان می دهد. همچنین ممکن است علت خونریزی شما را نشان دهد.

پزشک شما ممکن است بخواهد بیوپسی آندومتر انجام دهد. این یک آزمایش از پوشش رحم است. این کار با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک (به نام کاتتر) در رحم شما انجام می شود. پزشک شما از کاتتر برای برداشتن یک قطعه کوچک از پوشش رحم استفاده می کند. او این لایه را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. این آزمایش نشان می دهد که آیا سرطان دارید یا تغییری در سلول ها دارید. نمونه برداری می تواند در مطب پزشک انجام شود و فقط باعث درد خفیف می شود.

آزمایش دیگر هیستروسکوپی است. یک لوله نازک با یک دوربین کوچک در رحم شما قرار می گیرد. این دوربین به شما اجازه می دهد تا پزشک داخل رحم شما را ببیند. اگر هر مورد غیرطبیعی نشان داده شود ، پزشک می تواند برای نمونه برداری بافت دریافت کند.

درمان خونریزی غیرطبیعی رحم

برخی از گزینه های درمان خونریزی رحم شامل موارد زیر هستند:

• دستگاه داخل رحمی (آی یو دی)

• قرص های جلوگیری از بارداری

• کورتاژ تشخیصی

• هیسترکتومی

 

 

اگر شما هم دچار خونریزی غیر معمول شده اید و از آن رنج می برید،  می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/3YbxSpkcyAgysVy68

 

 

مقالات مرتبط : تغییرات هورمونی ، سرطان دهانه رحم _ پزشک زنان _ رشت ، علائم اولیه سرطان تخمدان چیست و چگونه آن را تشخیص می دهند ؟، عمل کورتاژ

عمل هیستروسکوپی 

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *