راه های کم شدن درد پریود

راه های کم شدن درد پریود

راه های کم شدن درد پریود


پریودی چیست ؟

پریودی یا همان قاعدگی (به انگلیسی: Menstruation) در خانم‌ها به فرآیند طبیعی تخلیه‌ی خون و بافت‌های رحمی است. که ماهیانه اتفاق می‌افتد. این فرآیند باعث تجدید سلول‌های داخل رحم و آماده‌سازی آن برای بارداری می‌شود.

پریودی از زمان دوران نوجوانی شروع می‌شود . تا انتهای دوران باروری، حدوداً تا سن 45 تا 55 سالگی ادامه دارد. مدت زمان معمول پریودی حدوداً ۳ تا ۷ روز است. اما ممکن است در برخی از خانم‌ها کمتر یا بیشتر باشد.

در طول پریودی، هورمون‌های تنظیم‌کننده‌ی سیکل پریودی (هورمون‌های استروژن و پروژسترون) در بدن خانم‌ها تغییر می‌کنند. که منجر به جدا شدن غشاء رحمی (غشاء لایه‌ای که برای استقبال جنین تخمک‌گذاری شده است.) و خونریزی از دهانه رحم می‌شود. این خونریزی متراکم تراوش مدفوع و تخلیه‌ی توده‌ای از بافت‌ها و سلول‌ها از رحم است که غیرضروری شده‌اند. این فرآیند در صورتی که بارداری رخ ندهد، تکرار می‌شود.

پریودی بخشی از فرآیند تنظیم شده بدن برای باروری و حمایت از بارداری است. اگر بارداری رخ ندهد، در انتهای هر دوره پریودی، تخمک آزاد شده به همراه بافت‌ها و خون در رحم جذب می‌شود و عملیات تمیز‌کردن آغاز می‌شود تا چرخه‌ی جدید آماده‌سازی برای ماه بعدی آغاز شود.

برای کم شدن درد پریودی چه قرصی بخوریم ؟

برای تسکین درد پریودی، می‌توان از انواع قرص‌ها و داروها استفاده کرد. در زیر به برخی از انواع قرص‌ها و داروهای معمولاً استفاده شده برای تسکین درد پریودی اشاره می‌کنم:

1. آنتی‌الترناتیوها (Anti-inflammatories): قرص‌های ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) برای تسکین درد پریودی مفید هستند. این داروها با کاهش التهاب‌ها و تنظیم هورمون‌های پریودی، درد و علائم مرتبط با پریودی را کاهش می‌دهند.

2. پاراستامول (Paracetamol): این دارو نیز به عنوان آنالژزیک استفاده می‌شود و می‌تواند در کاهش درد پریودی موثر باشد.

3. هیدروکودون (Hydrocodone): این یک داروی تسکین‌دهنده‌ی درد قوی‌تر است که برای موارد شدیدتر درد پریودی ممکن است پزشکان تجویز کنند.

4. بوتیل‌اسکوپولامین (Butylscopolamine): این دارو نیز به عنوان یک داروی ضدتشنجی استفاده می‌شود و می‌تواند انقباضات رحم را کاهش داده و درد پریودی را تسکین بدهد.

5. قرص‌های کنترل‌کننده‌ی ترشح هورمون‌ها: برخی از قرص‌های کنترل‌کننده‌ی ترشح هورمون‌ها مثل قرص‌های ضد بارداری (مانند قرص‌های ترکیبی هورمونی) ممکن است به کاهش شدت و مدت زمان درد پریودی کمک کنند.

نکته: قبل از مصرف هر گونه دارو، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. هر دارو دارای عوارض جانبی و محدودیت‌های استفاده است و تجویز آن باید بر اساس شرایط شما و نیازهای بهداشتی شما انجام شود. همچنین، استفاده از داروها باید مطابق با دستورات پزشک شود و هیچگاه از دوز تعیین‌شده بیشتر استفاده نشود.

راه های کم کردن درد پریودی
راه های کم کردن درد پریودی

آیا زردچوبه برای پریودی خوبه ؟

بله، زردچوبه (Curcuma longa) ممکن است به عنوان یک تکمیل غذایی طبیعی برای کاهش درد پریودی مفید باشد. زردچوبه یک گیاه دارویی است که ماده‌ی فعال اصلی آن که به آن زردچوبه‌هین (Curcumin) می‌گویند، خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد.

با توجه به این خواص، ممکن است زردچوبه کمک به کاهش التهاب و تنش عضلات رحم در دوره‌ی پریودی کند که ممکن است منجر به کاهش درد و علائم پریودی شود. همچنین، زردچوبه می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند.

روش‌های مصرف زردچوبه:

1. مصرف به صورت کپسول: می‌توانید کپسول‌های زردچوبه که به صورت مکمل غذایی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی وجود دارند، مصرف کنید.

2. مصرف به صورت پودر: می‌توانید زردچوبه را به صورت پودر به غذاها اضافه کنید.

3. مصرف به صورت چای: می‌توانید چای زردچوبه را با اضافه کردن یک قاشق چایخوری زردچوبه به آب جوش تهیه کنید و آن را نوشیده.

مهم است بدانید که ممکن است تأثیر زردچوبه برای کاهش درد پریودی برای هر فرد متفاوت باشد و نتایج ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. همچنین، مصرف زردچوبه نیازمند ملاحظه‌ی دقیق دستورات مصرف است، به همین دلیل مشورت با پزشک قبل از استفاده از هر نوع تکمیل‌غذایی و مکمل طبیعی بسیار حیاتی است. همچنین، زردچوبه نمی‌تواند جایگزین معاینه‌ها و درمان‌های پزشکی تعیین شده برای مشکلات پریودی شما باشد.

دمنوش زعفران برای تسکین درد پریودی

دمنوش زعفران می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای تسکین درد پریودی مفید باشد. زعفران یک گیاه دارویی با خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمودیک (کاهش انقباضات) است که می‌تواند به کاهش انقباضات عضلات رحم در دوران پریودی کمک کند و در نتیجه درد و ناراحتی مرتبط با پریودی را تسکین دهد.

روش تهیه دمنوش زعفران:

مواد لازم:

– یک قاشق چایخوری زعفران خشک (حدود 0.5 گرم)

– یک فنجان آب جوش

طریقه تهیه:

1. یک فنجان آب را به جوش بیاورید.

2. زعفران خشک را به فنجان آب جوش اضافه کنید.

3. آب را به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا زعفران خشک خود را به آب منتقل کند و دمنوش آماده شود.

4. اگر می‌خواهید، می‌توانید مقداری عسل یا شیر بدون چربی به دمنوش اضافه کنید تا طعم آن را تغییر دهید.

توصیه‌ها:

– معمولاً یک فنجان دمنوش زعفران روزانه در دوره‌ی پریودی کافی است.

– پیشنهاد می‌شود دمنوش زعفران را در دوران پریودی مصرف کنید و در سایر روزها مصرف آن را محدود کنید.

– همچنین ممکن است با استفاده از زعفران به عنوان طعم‌دهنده‌ی غذاها نیز از خواص آن برای تسکین درد پریودی بهره ببرید.

نکته: اگر با هر گونه حساسیت یا عکس‌العمل غیرمطلوب به زعفران مواجه شدید، مصرف آن را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، دمنوش زعفران نمی‌تواند جایگزین معاینه‌ها و درمان‌های پزشکی تعیین شده برای مشکلات پریودی شما باشد. در صورتی که درد پریودی شما شدیدتر از معمول است یا با تغییرات جدید همراه می‌شود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن مشخص شود و بهترین راهکار درمانی برای شما تعیین شود.

کاهش سریع درد پریود در روز اول 

کاهش سریع درد پریودی در روز اول ممکن است با مصرف داروها و روش‌های تسکینی مناسب انجام شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، همچنان استفاده از هر نوع دارو و روش تسکینی را باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راهکار را برای شما تعیین کند. در زیر، چند روش تسکینی را برای کاهش درد پریودی در روز اول آورده‌ام:

1. آنتی‌الترناتیوها (Anti-inflammatories): مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است در کاهش درد پریودی در روز اول مفید باشد. این داروها به کاهش التهاب‌ها و تنظیم هورمون‌های پریودی کمک می‌کنند و در نتیجه درد و علائم مرتبط با پریودی را کاهش می‌دهند.

2. گرما: قرار دادن پتو گرم یا پد گرم روی منطقه شکم و پشت پایین می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند. گرما باعث کاهش انقباضات عضلات رحم و تسکین درد می‌شود.

3. ماساژ: ماساژ خفیف و ملایم در ناحیه شکم می‌تواند از تنش عضلات رحم کاسته و درد پریودی را کاهش دهد.

4. تمرین: ورزش‌های ملایم مثل پیاده‌روی یا یوگا می‌تواند به بهبود جریان خون در ناحیه شکم کمک کند و درد پریودی را کاهش دهد.

5. استراحت: اجازه دادن به بدن برای استراحت و خواب کافی همچنین می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند.

6. مصرف مایعات: مصرف آب به میزان کافی و میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب می‌تواند به حفظ هیدراتاسیون بدن کمک کند و در کاهش درد پریودی موثر باشد.

مهم است که همواره به علت درد پریودی و شدت آن توجه کنید. اگر درد پریودی شدیدتر از معمول است یا با تغییرات جدید همراه می‌شود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن مشخص شود و درمان مناسب انجام شود.

کاهش سریع درد پریود در خانه

کاهش سریع درد پریودی در خانه ممکن است با استفاده از روش‌های تسکینی و طبیعی انجام شود. این روش‌ها ممکن است کمک کننده باشند اما همچنان توصیه می‌شود که اگر درد پریودی شما شدیدتر از معمول است یا با تغییرات جدید همراه می‌شود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن مشخص شود و بهترین راهکار درمانی برای شما تعیین شود. در زیر، چند روش طبیعی برای کاهش درد پریودی در خانه آورده‌ام:

  • گرما: قرار دادن پتو گرم یا پد گرم روی منطقه شکم و پشت پایین می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند. گرما باعث کاهش انقباضات عضلات رحم و تسکین درد می‌شود. می‌توانید از یک پتو گرم، پد گرم یا حتی یک دستمال گرم نیز استفاده کنید.
  • ماساژ: ماساژ خفیف و ملایم در ناحیه شکم می‌تواند از تنش عضلات رحم کاسته و درد پریودی را کاهش دهد. با استفاده از روغن‌های طبیعی، مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل نیز می‌توانید ماساژ دهید.
  • تغذیه مناسب: مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم، مانند ویتامین E و مگنزیم، می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند. مصرف مواد غذایی مانند برگی روی، موز، آووکادو و ماهی نیز به عنوان منابع غنی از این مواد معدنی مفید است.
  • چای گیاهی: مصرف چای گرم گیاهی مانند زنجبیل، پونه، نعناع و کرفس می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند.
  • آرامش و استراحت: استراحت کافی و رفع استرس می‌تواند به کاهش درد پریودی کمک کند. اگر امکانش هست، سعی کنید در طول دوران پریودی بیشتر استراحت کنید و به بدنتان آرامش بدهید.

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *