تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یا Genital herpes ، عفونت مقاربتی STI است که به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی HPV ایجاد می‌شود . این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود . تبخال‌های تناسلی معمولاً در مناطقی که رطوبت بیشتری دارند، از جمله در غشاهای مخاطی در بینی ، بزاق دهان ، مایع منی و ترشحات واژن یافت می‌شوند. بعد از آن که این ویروس وارد بدن شد خودش را داخل سلول‌ها مخفی می‌کند و سپس در سلول‌های عصبی لگن ساکن می‌شود. و به صورت زخم ها و یا تاول های تکی و یا توده ای کوچک و یا بزرگ بر روی دهان ، حنجره ، مقعد و ناحیه تناسلی مردان و زنان ظاهر می‌شوند .

دلیل ایجاد تبخال تناسلی

ویروسی به نام هرپس سیمپلکس وجود دارد که 2 نوع می باشد و باعث ایجاد تبخال تناسلی می شود .

1_ نوع اول هرپس سیمپلکس یا HSV-1 می باشد که باعث ایجاد تبخال لب می شود و از طریق رابطه جنسی اورال منتقل و باعث ایجاد تبخال تناسلی می شود . و عود مجدد این تبخال کمتر از نوع دوم هست که در ادامه به آن اشاره می کنیم .

2_ نوع دوم هرپس سیمپلکس یا HSV-2 می باشد که از طریق رابطه جنسی منتقل میشود . و بسیار رایج و مسری و بدون علائم در بیمار می باشد .

تبخال تناسلی چیست؟

فرق زگیل تناسلی و تبخال تناسلی در چیست؟

زگیل تناسلی (Genital warts) یک نوع عفونت مقاربتی است که بر روی آلت تناسلی ، باسن و واژن بیماران توده هایی را ایجاد میکند .

تبخال تناسلی  (Genital bumps) نیز یک عفونت مقاربتی است که بر روی دهان مقعد و ناحیه تناسلی بیماران زخم ها و تاول هایی ایجاد میشود . این دو بیماری براساس ضایعاتی که بر روی سطح پوست افراد ایجاد میشوند ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند و باید توسط پزشک متخصص زنان و با بررسی دقیق تشخیص درست داده شود .

علائم تبخال تناسلی

علایم و نشانه‌های تبخال تناسلی ممکن است بین افراد متفاوت باشد و بسته به شدت و جایگاه آنها متفاوت باشد . در برخی از موارد ، تبخال تناسلی بدون علائم است و تنها توسط انجام آزمایش‌های پزشکی مشخص می‌شود .اما در بیشتر مواقع علائم و نشانه‌های زیر را دارد که حتما بعد از متوجه شدن این علائم به متخصص زنان مراجعه نمایید .

علائم و نشانه های تشخیص تبخال تناسلی توسط بیمار :

• زخم های دردناک در بخش های مختلف بدن برای خانم ها در واژن، مقعد، باسن و برای مردان آلت تناسلی، کیسه ی بیضه،باسن نزدیک و یا اطراف مقعد
  • توده‌های کوچک یا بزرگ در ناحیه تناسلی
  • درد در هنگام دفع ادرار
  • خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • خروج خون زیر پوستی از تبخال تناسلی در بعضی از موارد
  • علائم شبیه آنفولانزا مانند بدن درد ، سردرد و تب
  • درد در ناحیه تناسلی

اگر حتی یک از این علائم را هم داشته باشید حتما برای تشخیص تبخال تناسلی به یک متخصص زنان مجرب مراجعه نمایید تا با بازرسی بصری و بررسی این علائم هر چه سریعتر پروسه درمان را برایتان شروع کند .

راههای انتقال تبخال تناسلی

تبخال تناسلی معمولا به دلیل تماس فرد آلوده به ویروس تبخال با دیگر افراد شکل میگیرد . بعضی از این تماس ها شامل :

1_ بوسیدن فرد مبتلا به ویروس تبخال

2_ رابطه ی جنسی واژینال ، دهانی (Oral) و مقعدی(Anal) ایمن نشده با کاندوم

3_ تماس دستی با اندام تناسلی فرد آلوده بدون هیچ رابطه جنسی

4_ مشترک بودن وسایل جنسی بدون شستشو

5_ تماس پوستی با شریک جنسی آلوده به تبخال بدون علائم آشکار .

تبخال‌های تناسلی ممکن است به صورت خودبخود برطرف شوند ، و نیاز به دارو نباشند . اما در برخی از موارد نیاز به درمان با داروهای ضد ویروس هستند . این نکته را در نظر داشته باشید که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد . و داروهای ضد ویروس باعث کاهش شدت این علائم میشوند . آگاهی داشتن در مورد این بیماری و رعایت نکات بهداشتی جنسی ، باعث ایجاد یک رابطه ی سالم جنسی هم برای خودتان و هم برای شریک جنسی تان خواهد شد .

تبخال تناسلی چیست؟

آیا تبخال تناسلی باعث ایجاد سرطان میشود ؟

تبخال تناسلی به طور کلی به سرطان تبدیل نمی‌شود ، اما باید توجه داشت که برخی از علائم تبخال تناسلی مانند تغییر شکل و اندازه آنها می‌توانند نشانگر وجود مشکلات جدی تری نیز باشند.

بعضی از تومورهای تناسلی مثل سرطان تخمدان و سرطان سرویکس می‌توانند علائمی شبیه به تبخال تناسلی داشته باشند ، بنابراین برای تشخیص صحیح ، به مطالعه دقیق و بررسی توسط پزشک متخصص و جراح زنان نیاز دارید . به عنوان پیشگیری ، پزشک شما می‌تواند شما را به بررسی منظم برای این نوع سرطان‌ها مشاوره دهد و در مورد روش‌های پیشگیری از سرطان شما را راهنمایی کند .

آیا تبخال تناسلی واگیردار است ؟

بصورت کلی اگر بگوییم که تبخال تناسلی واگیردار است یا خیر ؟  به غیر از موارد بالا که راههای انتقال را گفتیم که به چه شکل می باشد . این بیماری به طور معمول واگیردار نیست و در حالت عادی از فردی به فرد دیگر در روابط اجتماعی منتقل نمی‌شود . و بیشتر از طریق روابط جنسی به شریک جنسی منتقل می شود . اما به این نکته توجه کنید که اگر به مراکز درمانی و یا بیمارستانها مراجعه میکنید ، از صحت موارد ایمنی و بهداشتی اطمینان حاصل کنید تا دچار این عارضه نشوید .

راههای جلوگیری از فعال شدن تبخال تناسلی

از آنجایی که این عفونت در حال حاضر درمان قطعی ندارد .اما میتوان با رعایت نکات زیر از شدت بروز آن جلوگیری کنیم :

1_ دور ماندن از استرس و فشار های عصبی

2_ رژیم غذایی سالم و استراحت و خواب کافی

3_ فعالیت های ورزشی منظم

4_ ترک کردن سیگار و مشروبات الکلی

5_ استفاده مداوم و طبق نظر پزشک از داروها و ویتامین های خانواده E برای کاهش ضعف سیستم ایمنی

6_ مراقبت های ویژه و مخصوص در برقراری روابط جنسی

7_استفاده از کرم ضد آفتاب و قرار نگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

تبخال تناسلی چیست؟

آیا تبخال تناسلی باعث سقط نوزاد در بارداری می شود ؟

نگرانی نسبت به سلامت نوزاد در بارداری و در صورت ابتلا به هر نوع بیماری مقاربتی بسیار حائز اهمیت است . اگر باردار هستید و سابقه ی تبخال تناسلی دارید حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا این ویروس به نوزادتان منتقل نشود . متخصص زنان و زایمان برایتان داروهای بی ضرر در حین بارداری تجویز میکند تا این ویروس به نوزادتان انتقال پیدا نکند و یا اینکه سقط ناخواسته و یا زایمان زودرس برایتان اتفاق نیوفتد . همچنین در هنگام زایمان برای جلوگیری از انتقال این ویروس ، سزارین بهترین انتخاب برای شما است .

و در کلام آخر اگر ساکن گیلان هستید به هر دلیلی نیاز به مشاوره پزشکی در مورد سلامتی جسمی و جنسی خود دارید ، بهتر است به متخصص زنان در رشت  خانم دکتر موید نیا مراجعه کنید . تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید .