روش-های-درمان-دخول-دردناک

درمان واژینیسموس (دخول دردناک) با بوتاکس و لیزر

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس یکی از اختلال های شایع در خانم ها بخصوص در نوعروسان می باشد. در این اختلال، اجازه انجام مقاربت و رابطه جنسی به زن داده نمی شود.به زبان ساده زمانی که مرد تلاش می کند، آلت را وارد واژن کند، به خاطر انقباض غیرعادی و شدید عضلات دیواره واژن، مسیر کانال واژن مسدود می شود. به همین دلیل این مردان، ورود آلت را به صورت ضربه زدن به دیوار توصیف می کنند.

این انقباضات غیرارادی بوده و درجات متفاوتی دارند.

عکس واژِینیسموس

علت دخول دردناک چیست؟

اختلال واژینیسموس یک بیماری سایکو سوماتیک است. یعنی هم دلایل جسمی و هم دلایل روانی دارد که هر دوی آنها به یک اندازه مهم هستند. قبلا تصور می شد که این بیماری، یک بیماری روانی و ذهنی است. اینها تصورات اشتباهی بودند که از طرف جامعه و همسر به خانم ها القا می شدند. اما دلایل جسمی در بروز این بیماری نقش مهمی دارند.در واقع واژینیسموس به دلیل انقباض هایی در عضلات تحتانی لگن ایجاد می شود

دلایل روانی

اختلالات وسواسی، اضطرابی و استرسی می تواند اختلالاتی در دستگاه تناسلی زنان ایجاد کند. ولی علت عمده واژینیسموس اضطراب و استرس می باشد از جمله دلایل روانی این اختلال می توان به تجاوز، رابطه جنسی خشن و بدون پیش نوازی اشاره کرد. از دیگر دلایل روانی واژینیسموس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  تربیت سخت جنسی خانواده
  • گناه دانستن رابطه جنسی
  • مشکلات زناشویی و عدم
  • صمیمیت بین زن و شوهر
  •  ناآگاهی درباره رابطه جنسی
  • ترس از بارداری یا ترس از نزدیکی بعد از زایمانهای سخت و خطرناک هم از جمله علل روانی مقاربتهای خیلی دردناک و دخول ناممکن در زنان هستند.

دلایل فیزیکی

علل جسمی و فیزیکی در بروز دخول ناممکن بسیار مهم هستند. معمولا آسیبهای لگنی موقع زایمان و یا جراحی های لگنی از دلایل بروز این اختلال بخصوص در واژینیسموسهای ثانویه هستند. دیگر دلایل جسمی این بیماری عبارتند از:

•  عفونتهای واژینالی
  • زخمهای دهانه رحم
  • بیماریهایی مثل آندومتریوز، التهاب لگن، خشکی واژن، ..
  •  پرتو درمانی لگن
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • عوارض برخی سرطان ها
  • یائسگی
  • آسیب دیدن عضلات لگن حین زایمان یا جراحی

این عوامل باعث اختلال در عملکرد جنسی و ترس از نزدیکی می شوند.

انواع واژینیسموس

عدم دخول به واژن را می توان به دو دسته ی زیر تقسیم بندی کرد:

• واژینیسموس اولیه:

این بیماری زمانی خود را نشان می دهد که زن اولین رابطه جنسی خود را تجربه می کند. زنانی که به تازگی ازدواج کرده اند و حدود 10 بار در زمانهای متفاوت تلاش به نزدیکی کرده اما موفق به دخول کامل نشده اند، احتمالا واژینیسموس اولیه دارند.

• واژینیسموس ثانویه:

در این نوع واژینیسموس، خانمهایی که قبلا رابطه جنسی داشته اند، بعد از تکرار مقاربتهای دردناک از رابطه جنسی بیزار می شوند. واژینیسموس ثانویه به خوبی نشان می دهد که دخول غیرممکن ربطی به ترس از رابطه جنسی یا سایر علل روانی این مشکل ندارد.

علائم دخول غیر ممکن

زنانی که دچار بیماری عدم دخول هستند، ممکن است بخشی از آلت به صورت دردناک وارد واژن آنها شود یا اصلا هیچ دخولی صورت نگیرد. اما ورود هرچیز دیگری به واژن ممکن باشد، این حالت در واژینسموس گرید 1 دیده می شود. دیگر علائم واژینیموس عبارتند از:
• انقباضات واژن موقع معاینات لگنی در درجات واژینیسموس 2 تا 5
• ناتوانی در تامپون گذاری، ورود انگشت یا هر چیزی به واژن در گریدهای 2 تا 5 واژینیسموس
• افزایش تپش قلب، جیغ زدن عرق کردن، لزرش شدید بدن و حتی بیهوشی و ضعف در واژینسموس گرید 5
• احساس سوزش
• ترس شدید از دخول
• درد شدید در شکم و واژن
به دلیل بروز این نشانه ها و نارضایتی همسر، زن میل جنسی خود را از دست می دهد.

علائم-واژینیسموس

تشخیص بیماری واژینیسموس

فقط با دیدن علائم دخول دردناک نمی توانید بگویید که مبتلا به واژینیمسوس هستید. بیماری های مختلفی مثل انسدادهای آناتومیک، عدم تکامل مجاری ادرار، وجود دیواره در داخل واژن و غیره علائمی شبیه واژینیسموس ایجاد می کنند. بنابراین تشخیص این بیماری کاملا برعهده پزشک متخصص زنان است.

بنابر علت دخول غیرممکن، پزشک از روشهای متفاوتی برای درمان بیمار استفاده می کند. به همین دلیل است که همیشه می گوییم برای تشخیص بیماری عدم دخول و علت مقاربت ناممکن باید معاینات لازم را انجام دهید. به علاوه، برای درمان ترس از دخول نمی توان برای تمام خانمها یک نسخه پیچید و روشهای درمان برای هر کسی متفاوت است.

ترس از معاینه در دخول دردناک و غیرممکن
بعضی از خانمها بدلیل ترسی که از معاینه دارند، به متخصص زنان مراجعه نمی کنند و همین موضوع باعث عدم درمان و طولانی تر شدن این بیماری می شود. در صورتی که به پزشک زنان توضیح دهید که موقع ورود یا نزدیک شدن چیزی به واژن چه حسی دارید، مطمئنا در روند معاینه موثر است.

مطمئنا پزشک شما تلاش می کند کمترین ناراحتی را موقع معاینه واژن تحمل کنید. همچنین به جای اسپکولوم از وسایل کمکی مثل آینه و یا از روشهای دیگر برای معاینه شما استفاده می شود. پس می توانید بدون خجالت و نگرانی برای تشخیص و درمان این اختلال اقدام کنید.

آیا اختلال واژینیسموس درمان دارد؟

گریدهای مختلف واژینیسموس را می توان با ریلکس کردن عضلات واژن و جلوگیری از انقباض آنها درمان کرد. پزشکان با توجه به شدت عارضه، دلایل و … از روشهای زیر را برای درمان دخول ناممکن استفاده می کنند:

درمان-واژینیسموس-با-مشاوره

مشاوره درمانی

زنانی که زندگی پر استرس دارند یا علت بیماری آنها مسائل روحی است، برای درمان حتما باید به یک یا چند جلسه روان درمانی و مشاوره نیاز دارند. این مسئله در روند درمان برخی از انواع واژینیسموس بسیار اهمیت دارد و بیمار بدون آن درمان نمی شود.

معمولا برای گریدهای 4 و 5 این بیماری، علاوه بر درمانهای جسمی به درمانهای سکس تراپی هم نیاز است. بدون مشاوره ی سکس تراپیست نمی توان ترس از دخول این دسته از بیماران را درمان کرد. البته این افراد فقط با سکس تراپی درمان نمی شوند و حتما در کنار آن باید به درمانهای پزشکی انجام شود.

تمرین با دیلاتور

قبلا برای درمان ترس از دخول، زوج درمانی همراه با استفاده از دیلاتور را پیشنهاد می دادیم. اما این روش بسیار طولانی است. لااقل 6 ماه روزانه به مدت 1 ساعت باید با دیلاتور تمرین کنید. ممکن است بعد از این همه مدت هیچ تغییری ایجاد نشود. درمان با دیلاتور برای عدم دخول خفیف احتمالا موثر است اما برای درجات بالاتر فقط باعث آزار بیشتر بیمار و کاهش اعتماد بنفس او می شود.

درمان با این روش، از کوچکترین سایز دیلاتور شروع و به بزرگترین سایز ختم می شود. بالا بردن سایز بسیار اصولی است. اما خانمها بخاطر مشکلات جنسی که با همسر خود دارند، در بالا بردن سایز عجله می کنند. این کار باعث ایجاد مقاومت بیشتر در بدن و بالاتر رفتن گرید اختلال واژینیسموس در آنها می شود.

درمان-واژِینیسموس-با-دیلاتور
درمان-واژینیسموس-با-آر-اف

درمان واژینیسموس با لیزر آر اف

امروزه برای درمان واژینیسموس از درمان های غیردارویی استفاده می شود که یکی از آنها لیزر آر اف می باشد. به کمک این لیزر بافت ماهیچه های تغییر می کند و انقباضات عضلانی واژن در هنگام مقاربت برطرف می شود. معمولا این روش برای واژینیسموس های شدید استفاده می شود و با توجه به شدت اختلال نیاز به چند جلسه درمان دارد. امروزه درمان با لیزر برای این اختلال جایگزین جراحی شده و بدون خونریزی و درد انجام می شود. همچنین عوارضی ندارد و بعد از فرآیند درمان نیازی به مراقبت های خاصی ندارد.

درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

همان طور که اشاره کردیم در واژینیسموس عضلات واژن دچار انقباض می شود. از این رو بوتاکس را در عضلات واژن تزریق می کنند تا در هنگام مقاربت، این عضلات دچار انقباض نشود و بدون درد و ناراحتی برای فرد لذتی به همراه آورد. تزریق بوتاکس عضلانی واژن یکی از روش های نوین برای درمان اختلال واژینیسموس می باشد. البته تاثیر درمان بعد از تزریق 2-3 ماه است که اگر مشکل برطرف نشد تزریق بوتاکس تکرار می شود. معمولا نیاز به جلسه دوم درمان ندارد و اکثر خانم ها در جلسه اول درمان می شوند.

درمان-واژینیسموس-با-تزریق-بوتاکس

سایر روش های درمان واژینیسموس

برای درمان با روشهای خانگی، می توانید از تمرینات کگل برای واژینیسموس استفاده کنید. این تمرینات کنترل شما را بر عضلات کف لگن بیشتر می کنند. در بعضی پوزیشنها، زنان کنترل بیشتری بر میزان ورود آلت داشته و درد کمتری احساس می کنند. پس موقع نزدیکی باید از بهترین پوزیشن برای افراد واژینیسموس استفاده شود.

در صورت خشکی واژن نیز می توانید از لوبریکانت برای روانکاری و لغزنده شدن واژن استفاده کنید. همچنین یوگا، مدیتیشن و 20 دقیقه نشستن در آب ولرم نقش موثری در ریلکس شدن عضلات لگن دارند. روشهای درمان خانگی واژینیسموس برای درجات بسیار خفیف این بیماری می تواند جوابگو باشد.

برای درمان واژینیسموس کدام روش بهتر است؟

همان طور که اشاره کردیم انتخاب روش درمانی بستگی به شدت بیماری دارد. برای واژینیسموس با درجه و شدت کم از روش های خانگی و دیلاتور و برای شدت متوسط از تزریق بوتاکس و برای شدت بالا از لیزر استفاده می شود. اما روش دیلاتور بسیار زمان بر و پرهزینه می شود و روش های تزریق بوتاکس و لیزر توصیه می شود.

.

دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان رشت دارای بورد جراحی زیبایی زنان از روش های تززریق بوتاکس و لیزر برای درمان واژِینیسموس استفاده می کند. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.