درمان-ناباروری-با-آی-وی-اف

درمان ناباروری با آی وی اف IVF و مراقبت های بعد از آن در رشت

آی وی اف، یکی از روش های درمان ناباروری است که از پرکاربردترین آنها محسوب می گردد. ivf روشی آزمایشگاهی است و در صورت وجود مشکلاتی در تخمک گذاری، پایین بودن کیفیت تخمدان و انسداد لوله های رحم و آندرومتریوز از آن استفاده می شود. در بین سایر روشهای کمک باروری، آی وی اف شانس بارداری را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد..

آی وی اف چیست؟

 

آی وی اف، یک روش درمانی باروری است که در طی آن اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه با هم ترکیب شده و بعد از انجام این عمل ترکیب، رویان های حاصل از این فرایند را به درون رحم منتقل میکنند. به آی وی اف، لقاح خارج رحمی نیز گفته می شود. انجام این روش معمولاً ۴ تا ۶ هفته طول خواهد کشید. گفتنی است که نتایج حاصل از روش‌های کمک باروری آی وی اف در هر زوجی نسبت به زوج دیگر متفاوت خواهد بود. البته در زنان جوان به علت داشتن تخمک های سالم تر، احتمال بارداری بیشتر است.

درمان-ناباروری-با-آی-وی-اف
درمان-ناباروری-با-آی-وی-اف

آی وی اف چگونه انجام می شود؟

آی وی اف شامل چند مرحله ی کلی است. تحریک تخمدان، رشد فولیکول، تزریق برای بلوغ تخمک ها، عمل تخمک گیری، لقاح، رشد رویان ها، عمل انتقال. در مرحله ی نخست ابتدا ۸ تا ۱۴ روز قبل از شروع عادت ماهیانه، پزشک متخصص، دارویی  را برای مادر تجویز می‌کند، که باعث رشد تحریک تخمک گذاری و تشکیل تخمک های بالغ و آماده می‌شود. هنگامی که مادر این داروها را مصرف می‌کند باید برای اندازه گیری فولیکول به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت رشد فولیکول ها مطلع گردد. در مرحله ی بعدی، بعد از رشد کامل فولیکولها، پزشک با تجویز یک داروی تزریقی، باعث بلوغ تخمک ها شده تا آنها قابلیت بارور شدن را پیدا کنند. با گذشت ۳۶ ساعت از تزریق و آمادگی تخمک ها، پزشک ابتدا با استفاده از سونوگرافی واژینال تخمدان ها را بررسی کرده و فولیکولها را شناسایی می‌کند. بعد از شناسایی با استفاده از یک سوزن باریک تخمک ها از فولیکول خارج می‌کند و تعداد تخمک ها معمولاً ۸ تا ۱۵ عدد می باشد. بعد از مرحله استخراج تخمکها، مرحله ی لقاح صورت می گیرد که در طی آن متخصصان رویان شناسی تخمک و اسپرم های جمع آوری شده را بررسی و در کنار هم قرار می دهند. پس از رشد رویان ها و بعد از حدود ۵ روز مادر باید به بیمارستان مراجعه کرده و عمل انتقال رویان را انجام دهد. این کار توسط پزشک متخصص صورت خواهد گرفت.

 

مراقبت های بعد از آی وی اف

 

 

زمانی که عمل آی وی اف به پایان برسد و بعد از گذشت حدود دو ساعت، مادر می تواند از بیمارستان مرخص شود. ممکن است پزشک مربوطه داروهای تزریقی یا شیاف هایی را به مادر جهت استفاده تجویز نماید. حدود دو هفته بعد از عمل آی وی اف، لازم است برای موفقیت بارداری آزمایش خون انجام شود. لازم به ذکر است که پزشک برای موفقیت آی وی اف چند کار را به شما به مادران توصیه می‌کند:

۱_۲۴ ساعت استراحت در تخت بعد از انجام عمل آی وی اف
۲_شروع فعالیت های روزانه بعد از گذشت چند روز
۳_پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
۴_نداشتن فعالیت های شدید مثل دویدن و ورزش
۵_نداشتن رابطه جنسی تا زمانی معین

دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی از بهترین روش های جدید تخصصی ، ابداعی و ترکیبی جهان برای درمان بیماری های زنان و جراحی های زیبایی استفاده می کند. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام  مراجعه کنید.

 

در چه صورت بعد از آی وی اف به پزشک مراجعه کنیم؟

 

بعد از انجام عمل آی وی اف با داشتن بعضی از علائم باید به پزشک مراجعه کرد. این علائم عبارتند از: تب بالای ۳۸ درجه، خونریزی شدید واژینال، درد در هنگام ادرار، هرگونه مشکل در مجاری ادراری، تورم یا درد شکم و…

 

حرف آخر

 

با وجود اینکه آی وی اف، درمانی مناسب برای ناباروری است اما مشکل ها و معایبی را نیز به همراه دارد. از جمله معایب می‌توان آن به گران‌قیمت بودن این روش، زمان زیاد برای نتیجه، احتمال چندقلوزایی، احتمال بارداری خارج رحم، خطر از سندروم تحریک بیش از حد تخمدان ها و احتمال ناتمام ماندن آی وی اف، اشاره نمود.

مطالب مرتبط
2 پاسخ
  1. با کمترین هزینه با روش درمانی خاص خودشون برام زحمت کشیدند مشکل ناباروری من رو حل کردند الان صاحب یه پسر خوشگل هستم.????

  2. سلام خانم‌دکتر با سواد و با تجربه و حرفه ای و خوش اخلاق ..ممنونم بابت درمان نازایی که برام انجام دادید .خدا پشت و پناهتون باشه???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *