درمان زگیل تناسلی با لیزر در رشت

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از سری بیماری های همه گیری می باشد که در میان مردان و زنان شایع است. این نوع از زگیل در ناحیه واژینال و تناسلی زنان و مردان و همچنین ناحیه مقعدی ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب توسط ویروس اچ پی وی و یا همان پاپیلومای انسانی و از طریق رابطه جنسی ایجاد و منتقل می‌شود. اما جای نگرانی نیست زگیل تناسلی با لیزر بدون درد و عارضه قابل درمان است.

صحبت های دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زگیل تناسلی زنان رشت

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک نوع از بیماری های مقاربتی است که با آلوده شدن به ویروس hpv ریسک بروز آن بالا می رود. هم مردان و هم زنان در معرض خطر این بیماری هستند. برای درمان زگیل های ایجاد شده در ناحیه تناسلی راه های مختلفی وجود دارد که لیزر را می توان بهترین آن ها دانست.

علائم بیماری زگیل ناحیه تناسلی چیست؟

بافت زگیل ها سفت بوده و عموما رنگ پوست یا سفید مایل به طوسی هستند. اغلب اوقات ظاهر برآمده ای دارند اما در برخی موارد هم مسطح هستند. از نشانه های این بیماری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

• درد ( به ندرت اتفاق می افتد)
  • خونریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • خارش

زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی در زنان ممکن است در بخش های مختلفی از ناحیه ژنیتال مثل لابیاها، کلیتوریس و مجرای ادراری نمود پیدا کند و گاهاً با درد همراه باشد. شکل این زگیل ها مثل زائده های گوشتی و برآمده ای هستند که ظاهر ناخوشایندی را برای ناحیه تناسلی ایجاد می کنند.

زگیل تناسلی چه خطراتی میتواند داشته باشد ؟

زگیل های ناحیه ژنیتال می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. وجود این عوارض احتمالی، اهمیت درمان آن را دو چندان می کند. زگیل‌های تناسلی می‌توانند به صورت مبتلا به عفونت‌های تناسلی، یعنی کلامیدیا، گونوره، تریکوموناس و HPV نیز عوارض زیادی را برای افراد داشته باشند. بعضی از خطرات زگیل تناسلی در زنان عبارت‌اند از:

1- سرطان دهانه رحم می تواند به سبب عفونت ژنیتال ناشی از ویروس hpv نمود پیدا کند. هر چند لزوما آلوده شدن به این ویروس ، به سرطان ختم نمیشود اما با توجه به ریسک موجود، بانوان باید طبق زمان بندی تست هایی همچون پاپ اسمیر را انجام دهند.

2- در برخی موارد زگیل های تناسلی در دوران بارداری ممکن است بزرگ تر شوند. این مسئله دفع ادرار را سخت تر می کند. امکان دارد که زگیل های موجود در دیواره واژن از کشیده شدن آن به هنگام زایمان جلوگیری کنند. زگیل های بزرگی که بر روی ولوا یا داخل واژن هستند، در زمان وضع حمل، به دلیل کشیدگی، موجب خونریزی می شوند.

خطر زگیل تناسلی برای چه کسانی بیشتر است؟

از آنجایی که این بیماری یک نوع بیماری مقاربتی است، کسانی که فعالیت جنسی زیادی دارند ، قطعا به میزان بیشتری در خطر هستند. به طور کلی عوامل زیر باعث بالا رفتن خطر بیماری می شود :

• دریافت نکردن واکسن HPV
  •  داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  •  ابتلا به نوعی دیگر از بیماری های مقاربتی
  •  تجربه رابطه جنسی با افراد مختلف
  •  شروع رابطه جنسی از سنین پایین

چگونه می توانیم از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم ؟

همانطور که گفته شد عامل شکل گیری زگیل تناسلی ویروس HPV است. اگر به این ویروس آلوده شوید دیگر راه برگشتی نیست ؛ چرا که هیچ درمانی برای از بین بردن این ویروس تا به الان کارساز نبوده است. پس بهترین کار این است که از ابتلا به آن پیشگیری کنید.

از جمله راه های پیشگیری این است که روابط جنسی محدودی داشته باشید و مطمئن باشید پارتنر شما آلوده به ویروس نمی باشد. یک راه مطمئن تر برای در امان بودن از این ویروس و زگیل تناسلی، دریافت واکسن HPV است که باید در دوره سنی مشخص طبق روند تعیین شده پروسه واکسیناسیون انجام شود.

نحوه تشخیص زگیل های تناسلی به چه صورت است؟

در صورتی که زگیل ها در بخش خارجی ناحیه ژنیتال باشند، متخصص با چشم هم می تواند آن ها را تشخیص دهد و با انجام بیوپسی از نتیجه تشخیص مطمئن شود. شناسایی زگیل هایی که در محیط داخلی ناحیه تناسلی ایجاد شده اند کم چالشی تر است. در این شرایط متخصص زنان به منظور تشخیص زگیل های تناسلی از دو تست زیر استفاده می کنند :

1.  معاینه حفره لگنی
  2.  معاینه مقعدی

راه های درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با لیزر، که جز بهترین درمان های قطعی نیز محسوب میگردد، با تاباندن مستقیم پرتوهای فروسرخ بر روی زگیل ها، آنها را از بین می‌برند. این نوع از درمان سریع انجام می‌شود؛ همچنین لیزرCO2 یا همان کربن دی اکسید قادر است که ضایعات به جا مانده از زگیل های تناسلی را به خوبی از بین ببرد.

درمان-زگیل-تناسلی-با-لیزر

کرایوتراپی برای زگیل تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

کرایوتراپی یک روش درمانی موثر برای زگیل تناسلی است. برای انجام این روش درمانی، پزشک معمولاً از یک تجهیز خاص برای تبرید و یخ‌زدایی استفاده می‌کند. از آنجا که زگیل تناسلی در مناطق حساس بدن قرار دارد، پزشک برای جلوگیری از درد و عدم راحتی بیشتر بیمار، از مواد بی حس کننده استفاده می‌کند. پس از استفاده از کرایوتراپی، بیمار باید دو هفته تا یک ماه صبر کند تا کاملاً بهبود یابد. برای جلوگیری از بازگشت زگیل، بهتر است تحت نظر متخصص باشید و ویزیت های دوره ای را به انجام برسانید.

مزیت درمان زگیل ناحیه تناسلی با استفاده از لیزر

در درمان لیزری زگیل های تناسلی، این لیزر به عمق بافت نفوذ می‌کند و آن را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین جهت روشی بسیار مطمئن و کارآمد خواهد بود. نتیجه این نفوذ آن است که نوعی تهاجم در برابر ویروس hpv ایجاد می شود. به علاوه روش لیزر برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار مناسب است.

چرا درمان زگیل تناسلی با لیزر مناسب میباشد؟

• زگیل ها با کمترین تعداد جلسه درمان از بین میروند.
  • پاکسازی با این روش لیزر بسیار موثرتر از سایر روش ها مانند کریوتراپی است.
  • پروسه سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارد.
  • نیازی به بیهوشی نیست.
  • زخم حاصل از این گونه لیزر نیازی به پانسمان های دردناک ندارد.
  • درد و خونریزی بسیار اندکی دارد.
  • احتمال عفونت بعد از لیزر نزدیک به صفر است.
  • اثرات بعد از لیزر موضعی و قابل کنترل است.
  • استفاده از روش لیزر هیچگونه ضایعه و اسکار را در روی پوست به جای نمی گذارد.
  • این نوع از درمان زگیل آنقدر بی عارضه است که حتی در دوران بارداری نیز قابل استفاده می باشد.

عوارض و معایب لیزرتراپی زگیل تناسلی

این روش از بین بردن زگیل قطعاً مناسب ترین راه از بین بردن آن است، که اکثر افراد از آن رضایت دارند و جالب است بدانید که در ۹۰ درصد افراد هیچگونه عارضه ای ایجاد نمی کند، اما عوارض سطحی چون احساس سوزش، اثر زخم و درد جزئی شاید اتفاق بیفتد، که برای جلوگیری از آن، پزشکان معمولاً پمادهایی را تجویز می‌کند.

مراقبت های بعد از لیزر درمانی

1.  مصرف موضعی پماد آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک
  2. مصرف کرم های ترمیمی
  3.  خشک و تمیز نگه داشتن به خصوص در نواحی مرطوب و چین دار مانند کشاله ران و مقعد

با توجه به مطالب ذکر شده دریافتیم که لیزر راهی بدون عارضه و درد برای از بین بردن زگیل های تناسلی است. میزان هزینه ای که برای انجام لیزر در نظر گرفته می‌شود، به عواملی چون حجم، تعداد و میزان گستردگی زگیل ها بستگی دارد. البته لیزر از روش های موثر و به صرفه، در میان سایر روش ها برای حذف دائمی زگیل ها می باشد.