آی یو دی (IUD) چگونه از بارداری جلوگیری می کند ؟!

مقدمه
اگر به دنبال گزینه های پیشگیری از بارداری هستید ، روشی که ممکن است بخواهید به آن فکر کنید IUD است. آی یو دی برای اکثر خانم ها موثر و ایمن در نظر گرفته می شود و همچنین ماندگار هستند.

IUD چیست ؟

“IUD” مخفف “دستگاه داخل رحمی” است. یک آی یو دی شکلی مانند “T” دارد که در رحم شما قرار می گیرد. با جلوگیری از رسیدن اسپرم و باروری تخمک ها از بارداری جلوگیری می کند. مقدار کمی هورمون پروژستین (لوونورژسترل) را در بدن آزاد می کنند. این همان هورمونی است که در بسیاری از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می شود. این نوع IUD از حجم پریود کاسته و گزینه مناسبی برای پریود های شدید می باشد .
IUD مسی فاقد هورمون است . مس سیستم ایمنی بدن را برای جلوگیری از بارداری تحریک می کند. می تواند باعث افزایش حجم خون قاعدگی و کمی افزایش درد در ماه های اول باشد آی یو دی مسی بیشتر از آی یو دی هورمونی دوام دارد .

IUD چقدر موثر است؟

اگر از IUD به درستی استفاده کنید ، احتمال بارداری شما کمتر از 1٪ است.

مزایای آی یو دی

آی یو دی ها معمولا بدون دردسر هستند و دوام زیادی دارند از 3 سال تا 10 سال متغیر است از این رو نگرانی برای شما وجود ندارد .

چه کسانی می توانند ازIUD استفاده کند؟

بیشتر خانم های سالم می توانند از IUD استفاده کنند. آنها به ویژه برای زنان با یک شریک زندگی مناسب هستند. آی یو دی در برابر بیماری های جنسی محافظت نمی کند.
اگر دچار بیماری های جنسی ، عفونت لگن ، بارداری ، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم و خون ریزی های بدون دلیل و شدید واژن باشید نمیتوانید از آی یو دی استفاده کنید .

IUD چگونه وارد بدن می شود؟

این روش همانند آزمایش پاپ اسمیر شروع می شود. پاهایتان را در رکاب قرار می دهید. سپس پزشک یک اسپکولوم را در واژن قرار می دهد تا واژن را باز نگه دارد. پزشک آی یو دی را در یک لوله کوچک قرار می دهد که در واژن شما قرار می دهد. او لوله را از طریق دهانه رحم به سمت بالا و داخل رحم حرکت می دهد. سپس او IUD را از لوله خارج کرده و لوله را بیرون می کشد.

این روش ناخوشایند است و شما ممکن است گرفتگی و خونریزی داشته باشید ، اما طی 2-1 روز برطرف می شود . بهترین زمان برای گذاشتن آی یو دی زمانی است که شما پریود هستید در این زمان دهانه رحم شما باز است

IUD چه زمانی شروع به کار می کند؟

آی یو دی غیر هورمونی ( مسی ) به محض وارد شدن موثر است.

اگر بخواهم در آینده بچه دار شوم چه می شود؟

استفاده از IUD نباید در توانایی شما برای داشتن فرزند بعداً تأثیر بگذارد. اگر می خواهید باردار شوید ، از پزشک خود بخواهید که آی یو دی را خارج کند. به محض برداشتن IUD بدن به حالت طبیعی برمی گردد .

 

چگونه آی یو دی برداشته می شود؟

پزشک شما آی یو دی را در مطب خود بیرون می آورد. فقط چند دقیقه طول می کشد. پاهایتان را در رکاب می گذارید و پزشک با استفاده از فورسپس آی یو دی را به آرامی بیرون می کشد. ممکن است کمی گرفتگی و خونریزی داشته باشید ، اما باید طی 1-2 روز برطرف شود.

اگر تمایل به  IUD گذاری دارید می توانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان بهره مند شوید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید .

کربوکسی تراپی

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *