انواع ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن: واژن نام یک قسمت از ناحیه تناسلی بانوان است که مانند یک لوله عمل می کند و رحم را به ناحیه خارجی دستگاه تناسلی بانوان سوق می دهد. هنگامی که رحم سیکل طبیعی از خود نشان می دهد، می تواند همراه با ترشحات باشد. البته بهتر است بدانید که ترشحات واژن، یک نشانه خوب است. در واقع این ترشحات نشان می دهد که واژن شما، سیکل طبیعی خود را طی می کند و از سلامت برخوردار است. این ترشحات هستند که در واقع واژن را تمیز و مرطوب نگه می دارند و از آن در برابر عفونت محافظت می کند. ترشحات همواره نشان دهنده وضعیت داخلی رحم هستند. اما گاهی اوقات، از حالت نرمال خود خارج می شوند و حتماً نیاز به بررسی پزشک زنان خواهد داشت. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند به شما در درمان ترشحات واژینال کمک کنند.

یک واژن نرمال دارای ترشحاتی است که بوی شدید یا ناخوشایندی ندارد، روشن یا سفید است و همچنین این ترشحات لغزنده و مرطوب هستند.

به نقل از ویکی پدیا :

ترشحات واژن (به انگلیسی: Vaginal discharge) مخلوطی از موکوس، سلول‌ها و انواع باکتری‌ها است که واژن را مرطوب و از آن محافظت می‌کند. این مخلوط به‌طور مداوم توسط سلول‌های واژن و غدد دهانه رحم تولید می‌شود و از طریق دهانه واژن از بدن خارج می‌گردد. ترکیب، مقدار و کیفیت ترشحات در افراد متفاوت است و می‌تواند در طول چرخه قاعدگی و در تمام مراحل رشد جنسی و تولید مثل نیز تغییر کند. باکتری‌های تولید شده که در واژن زندگی می‌کنند به‌طور معمول باعث بیماری نمی‌شوند.

در ادامه این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  • دلایل وجود ترشحات واژن
  • تشخیص نوع بیماری واژن از طریق رنگ ترشحات واژن

 

دلایل وجود ترشحات واژن:

ترشحات طبیعی واژن یک عملکرد بدنی سالم است. این یک حالت طبیعی بدن، برای تمیز کردن و محافظت از واژن است. به عنوان مثال ، افزایش ترشحات با تحریک جنسی و تخمک گذاری طبیعی است . ورزش ، استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی نیز ممکن است منجر به ترشحات بیشتر شود.

 

تشخیص نوع بیماری واژن از طریق رنگ ترشحات:

چندین نوع مختلف از ترشحات واژن وجود دارد که برخی از انواع آن ها، طبیعی هستند. برخی دیگر ممکن است یک بیماری زمینه ای را نشان دهند که نیاز به درمان دارد. در بسیاری از موارد نوع آن ها بر اساس رنگ و قوام آنها دسته بندی می شوند. این رنگ ها عبارتند از:

سفید:
کمی ترشحات سفید ، به خصوص در آغاز یا انتهای چرخه قاعدگی ، طبیعی است. با این حال ، اگر ترشحات همراه با خارش باشد و دارای قوام یا شکل ظاهری غلیظ و شبیه پنیر خامه ای باشد ، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد. این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت مخمر باشد.

صاف و آبکی:
ترشحات شفاف و آبکی کاملا طبیعی است. ممکن است در هر زمان از ماه رخ دهد. ممکن است بعد از ورزش سنگین باشد. بنابراین ترشحات آبکی، هیچ گاه نشانه بدی نیستند. این مدل از ترشحات، در بانوان جوان بسیار دیده می شود و نشانه های تعادل هورمونی است.

واضح و کشدار:
وقتی ترشحات شفاف اما کش دار ، نه آبکی ، این نشان می دهد که شما احتمالاً تخمک گذاری می کنید. این یک نوع تخلیه طبیعی است.

قهوه ای یا خونین:
ترشحات قهوه ای یا خونی معمولاً طبیعی است، خصوصاً وقتی در چرخه قاعدگی یا بلافاصله بعد از آن اتفاق بیفتد. ترشح دیررس در پایان دوره قاعدگی می تواند به جای قرمز ، قهوه ای به نظر برسد. همچنین ممکن است در دوره های پریود مقدار کمی ترشح خونی داشته باشید به این لکه بینی می گویند.
اگر لکه بینی در زمان عادی  به غیر از قاعدگی شما رخ دهد و یا اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید ، این می تواند نشانه بارداری باشد. لکه بینی در مرحله اولیه بارداری می تواند نشانه سقط جنین باشد ، بنابراین باید با پزشک خود مشورت نمائید.
در موارد نادر ، ترشحات قهوه ای یا خونی می تواند نشانه ای از سرطان آندومتر یا دهانه رحم باشد. این می تواند مشکلات دیگری مانند فیبروم یا رشد غیر طبیعی دیگر باشد. به همین دلیل انجام معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر مهم است. متخصص زنان در این روش ها ناهنجاری های دهانه رحم را بررسی می کند. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و بارداری و زایمان می تواند شما را در درمان خونریزی های غیرعادی رحم یاری دهد.

زرد یا سبز:
ترشحات زرد یا سبز ، به خصوص هنگامی که غلیظ و همراه با بوی نامطبوع باشد ، طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه ای از عفونت تریکومونیازیس باشد ، معمولاً از طریق رابطه جنسی منتشر می شود. در این مورد، مراجعه به پزشک زنان، بسیار واجب و ضروری است.

 

همچنین به این نکته باید توجه داشته باشید که در موارد زیر حتماً به پزشک زنان مراجعه کنید :

  • ترشحات شما تغییر رنگ ، بو یا بافت می دهد
  • بیشتر از حد معمول ترشح می کنید
  • احساس خارش یا زخم می کنید
  • شما بین پریود یا بعد از رابطه جنسی خونریزی می کنید
  • در ناحیه بین شکم و ران خود درد دارید (درد لگن)
  • تکرر ادرار

 

انواع ترشحات واژن

 

اگر شما هم علائم عفونت واژن دارید و از آن رنج می برید و تمایل به معاینه سالانه لگن و تست پاپ اسمیر دارید، میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص بیماری های زنان در این زمینه بهره مند شوید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
25 دیدگاه ها
  • سلام برای من شش هفت روز ترشح قرمز میاد و نزدیک سیزده چهار ده روز بجای قرنز ترشح سفید میاد نشانه چیست ترو خدا کمک کنید خسته شدم دارم فقط گریه میکنم

    • اول دکتر برید بعد اگر مطمعن شدید عفونت دارید به دستور زیر عمل کنید
      حتما خوب میشید ان شاءالله
      سه تا عرق گیاهی شنگ و سه تا عرق گیاهی بومادران هر کدوم یک و نیم لیتری باشن بطری هاش تهیه کنید
      هر روز یک بطری کامل شنگ و یک بطری کامل بومادران در طول روز میل کنید.فراموش نکنید یک دفعه سر نکشید و در طول روز بخورید
      همین کارو هر روز ادامه بدید
      این دوره سه روزس و شما میتونید تا چهار دوره پشت سر هم و بدون فاصله استفاده نکنید
      معجزه این دارو رو خواهید دید
      نشستن در وان اب و جوش شیرین رو هم توصیه میکنم
      خوردن جوشونه یک قاشق چای خوری پودر رازیانه همراه عسل هم توصیه میشه تا چهل روز که رحم رو کاملا پاک میکنه ان شاءالله فقط عسل رو داخل اب جوش نزاریو کمی بعد از سرد شدن جوشونده عسل بریزید
      این عرقیجات بی نظیره عفونت های شدیدو از بین برده
      لطفا استفاده کنید و صلواتی هدیه شهدا بفرستید

  • سلام خسته نباشیدگاهی مواقع مخصوصا ما بین دو پریود نزدیک به روزهای تخمک گذاری ترشحات قهوه‌ای دارم بدون بو و اصلا خارش ندارم خیلی میترسم

  • سلام، من الان یک هفته میشه که پریود شدم و پاک شدم، الان بعد پریود به جای اینکه ترشح من سفید باشد قهوه ایی کمرنگ از رحم من خارج میشود، میخواهم بدونم که علت این ترشهای تیره نشانه چیست.

  • سلام خانم دکتر من۱۶ سالمه بیست ودوسه روزه ترشح های قهوای دارم اصلا قطع نمیشه علتش چیه ؟

  • سلام.من امشب لک قهوای دیدم اولین بار هم اینو دیدم مشکلی نداره البته زیاد هم دسشویی میرم

  • سلام وقتتون بخير من ورزش حرفه اي انجام ميدم و اينكه ماه قبل بنا به دلايلي نتونستم تمريناتم رو انجام بدم و بين ورزش و تحركاتم وقفه افتاد الان ٣روزه بعد از ١ماه رفتم باشگاه ورزش سنگين انجام دادم لكه بيني دارم البته خيلي كم هستش ميخواستم ببينم طبيعيه؟
    و اينكه من ٦ماه پيش سونوگرافي رحم و تخمدان دادم مشكل حادي نداشتم به جز تنبلي تخمدان ميشه لطفا راهنمايي كنيد??

  • سلام من قبلا ترشح سفید و غلیظ داشتم ولی الان ترشح قهویی یا ب رنگ خون دارم لطفا بگین چیکار کنم

  • سلام من ۴۵ سالم میوم رحمی دارم بعد تمام شدن قاعدگی لکه قهویی وچسبناک دارم ۲یا۳ روز ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام من مدتی هست برا بارداری اقدام می کنم. الان دل درد های زیادی از پایان پریودی تا پریودی بعدی دارم همراه با درد پشت لگن. ماما رفتم گفتن عفونت داری بعد از قطع پماد و سری بعد قرص کلوتریمازول دوباره درد شدید اومد سراغم.

  • سلام وقت بخیر
    من هر۲۱روز پریود میشم
    الان که روز۱۳ من هست، همراه ترشح سفید و پنیریم، ترشح لیز و خون آلود دیدم که نه پنیری بود نه رقیق و اینکه یه مقدار هم درد پریودی گاهی دارم. من تو عقدم و هیچ گونه رابطه ای حتی در حد خیلی خیلی کم هم نداشتیم

    باید چیکار کنم و این نشانه ی چیه
    خیلی ممنون

  • سلام وقت بخیر من چند روز پیش نزدیکی داشتم بانامزدم. ولی ازاونروز ب بعد الان تقریبا چهاروزه ک واژنم میخاره و احساس میکنم ک ترشحاتی هم هس احساس ک ن هس. بعد رابطه هم قرص اچ دی خوردم سه تا. فرداشم سه تا خوردم. دلیل خارش واژنم چیه.

  • سلام

    اگر کاهی زمانی غیر قاعدگی وسط ترشحات سفید تخم مرغی یک خط قرمز خونی مشاهده بشه ، نشانه چه مشکلی هست

    سپاسگزارم

  • سلام خانم دکترمن ۳۷سالمه وقصدبارداری دارم ۳ماهه پیشگیری نمیکنم البته درروزهای تخمک گذاری پیش گیری نمیکنم اماهنوزباردارنشدم وامروزدر۱۶روزسیکلم ترشحات چسبناک خونی داشتم نشانه چیه ؟دوروزپیش هم نزدیکی بدون پیشگیری داشتم

  • سلام من ۷ام قراره پریود بشم الان سوم هست ومن ترشح کشدار دارم و کمی لکه خونی دارم ماه قبل هم تحت درمان قارچ واژن بودم الانم دا رم دوروز در هفته کپسول داخل واژن استفاده می کنم اسمش لاکتواژ هست.سینه هام که همیشه می خواستم پریود بشم قبلا یک هفته درد می کرد اما الان دردی ندارن زیر دلم هم گرفتگی دارم الان به نظرتون آیا باردارم اقدام به بارداری هم داشتم به نظرتون باردارم؟در ضمن تیروئید کم کار هم دارم تحت نظر پزشک هستم

  • سلام من سرت می پوشم خیس میشه اما بوی جیش نمیده و فقط بود نم میگیره روزانه هم خیلی دستشویی میرم ۰مثلا ۹یا۱۰بار میرم خودمم زیاد اب میزنم اخه حساسم چکار کنم عادیه؟ لطفا با نامم بگید جوابمو قاطی نشه

  • سلام من ۱۶ سالمه ترشح سفید شیشه ایی کش دارم اصلا قطع نمیشه یکسره هستش چیکار باید کنم دلیلش چیه؟؟

  • سلام من سی سالمه نزدیکی داشت البته باکاندوم بعدش هم قرص اورژانسی خوردم ترشح قهوه ای کشداردارم ازچیه

  • سلام من 18سالمه قرار بود 4این ماه پریود بشم اما 27ماه پریود شدم دخترم 11ماهشه این ماه دومه که دارم پریود میشم

  • سلام من 18سالمه قرار بود 4این ماه پریود بشم اما 27ماه پریود شدم دخترم 11ماهشه این ماه دومه که دارم پریود میشم

  • سلام من من ماه قبل ۲۲پریود شدم این ماه نشدم روز ۲۴لک های قهوه بی بو داشتم خیلی کم ومن چون مسافر بودم از قرص ضد بار داری استفاده کردم کم شد ولی قطع نشده این مشکلی نداره من از قرص استفاده کنم یا نه

  • سلام خسته نباشید من 14سالمه ولی هنوز پریود نشدم ولی ترشحات شفاف وکمی سفید دارم و کشدار لطفا علتش رو بگید من خیلی ?

  • سلام من اخرین پریودیم ۱۹مرداد بود و قرار سد ۱۹شهریود پریود بشم نشدم واینکه ۲۵ شهریور پریود شدم روز ۴پریودی رفتم سون دادم ۱۵ فولیکول و ۶ضخامت اندومتر قرص متفورمین ۵۰۰و ویتامین ای ۲۰۰داد خوروم گفت ۲روز بعد بیارفتم و اینکه باز سونوگرد۲۴شد و ضخامت ۷.۲اومد گفت خیلی عالیه و بعدش گفت ۳۰ و ۳۱ باید نزدیکی کنین ی شبش انجام شدم وشب بعدش نتونستم واینکه ی کپسول کوکیوتن ۱۰۰داد اکنم داره هرروز میخوره و اینکه خواستم بگم چند روز بعد باز ی روز درمیان و دوروز درمیون نزدیکی میکردم ودیشب ک ششم مهر بود کیت تخمک زدم یکیش پررنگ بود و بعدش نزدیکی کروم فقط اینکه چرا موقع نزدیکی اب میریزه بیرکن چکار کنم نریزه بیرون و اینکه دوباره هفتم مهر نزدیک ظهر باز کیت زدم یکی پررنگ یکی کمرنگ امشب میتونم دوباره نزدیکی کنم یا ن؟ازامروز شروع شده زیره دلم دردگرفته سینمم خیلی کم تیر کشید من تا کی میتونم ب نزدیکیم ادامه بدم تا تخمک ازاد بشه و لقاح تشکیل بشه ممنون میشم جوابمو بدین ؟اسمم بنویسید ک بدونم جوابم داده شده ????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *