بهداشت واژن

بهداشت واژن: رعایت بهداشت ناحیه تناسلی از عوامل مهمی است که به پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی و قارچی کمک می‌کند. اما برخی عادات نادرست که در شستشوی این ناحیه داریم خود می‌تواند زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها باشد.
درمان‏ه ای خانگی خارش ناحیه تناسلی که بسیار بین مردم شایع است نه منبع موثقی دارند و نه کارشناسی آنها را تایید کرده است. بدتر از همه اینکه بسیاری از خانم‏ها به جای مراجعه به متخصص زنان سراغ این روش ها رفته و بیماری خود را تشدید می کنند.

باید بدانید که قبل از انجام هرکار درمانی برای واژن، بهترین گزینه مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان است تا دلیل اصلی بیماری شما را تشخیص دهد. علاوه بر این شما ممکن است بیماری های متفاوتی داشته باشید که با یک سری علائم خفیف خود را نشان می دهند. حتی علائم می توانند به صورت یک لحظه ای اتفاق بیفتند، مثل خونریزی های خارج از قاعدگی که شاید یک یا دو روز اتفاق بیفتد. اما پیدا کردن دلیل اصلی بیماری لازمه ی مراجعه به متخصص زنان و زایمان و معاینات واژینال است و همچنین رسیدن به علت بیماری در ابتدای راه، می تواند به سریع بهبود یافتن شما کمک شایانی کند. بنابراین از کنار مسائل مربوط به واژن و علائم غیرعادی آن به سادگی عبور نکنید و حتماً کار را به یک متخصص زنان بسپارید. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان و جراحی های درمانی در رشت می توانند به شما در درمان بیماری های ناحیه تناسلی بانوان کمک کنند.

علاوه بر همه این موارد از عوارض عدم رعایت بهداشت واژن باید به این مورد اشاره کرد که عدم رعایت بهداشت واژن در بانوان می تواند باعث کاهش میل جنسی در بانوان و ابتلا به بیماری ها و عفونت های دیگر قسمت های بدن را به دنبال داشته باشد. بنابراین دستگاه تناسلی بانوان نیازمند مراقبت های خاصی است که نباید از آن ها غافل شد.

به نقل از ویکی پدیا :

از اصلی‌ترین عوارض عفونت واژن، می‌توان به مواردی مثل احتمال ابتلا به HIV، احتمال ابتلا به التهاب لگن، احتمال نازایی و احتمال سقط جنین اشاره کرد. بی‌توجهی به این بیماری، ممکن است باعث گسترش آن و درگیر کردن رحم و مجاری آن شود.

در مقاله بهداشت واژن به بررسی راه های اصول رعایت بهداشت واژن در بانوان خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اصول مهم رعایت بهداشت واژن در بانوان:

رعایت بهداشت فردی بانوان، به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت، رهایی از بوی بد واژن و جلوگیری از ابتلا به سایر بیماری های دستگاه تناسلی بسیار لازم و ضروری است. بنابراین بهتر است بهداشت این ناحیه را بسیار جدی گرفته و از رعایت اصول بهداشتی آن غافل نشوید. بدین منظور توصیه هایی در ادامه، ارائه خواهد شد:

شست و شو ناحیه تناسلی:

برای شستن ناحیه تناسلی همواره از آب ولرم استفاده کنید. باید بدانید که شست و شوی ناحیه تناسلی به ترتیب از ناحیه جلو و واژن به سمت عقب و مقعد، باعث جلوگیری از ورود میکروب های اطراف مقعد به ناحیه تناسلی بانوان خواهد شد.

بهترین شوینده برای شست و شوی این ناحیه، استفاده از صابون های بدون بو و آنتی باکتریال و ملایم است. بدین منظور ابتدا دست خود را به صابون آغشته کنید و با دست خود اقدام به شست و شوی ناحیه تناسلی کنید. شست و شوی مستقیم و تماس مستقیم صابون با ناحیه تناسلی شما، می توانید موجبات بروز حساسیت و خارش را در ناحیه تناسلی تان ایجاد کند. پس از شست و شو، این ناحیه را با پارچه های تمیز نخی تمیز کنید.

بهداشت واژن

شست و شوی واژن، بیان یک باور غلط:

بسیاری از خانم‌ها بر این باورند که اگر ناحیه تناسلی خود را با شوینده‌های مختلف شستشو بدهند، عوامل میکروبی را از بین می‌برند و احتمال آلودگی را کاهش می‌دهند، در حالی که این کار بسیار نادرست است و نتیجه برعکس می‌دهد.

یک موضوع مهمی که وجود دارد این است که مطلبی در علم پزشکی به نام شست وشوی واژن نداریم. چه با دوش های واژن، چه از همه بدتر با سرکه و ترکیبات اسیدی و یا با جوش شیرین.

در صورتی که در کوتاه مدت واژن خود را با سرکه شست و شو دهید، به خاطر خاصیت اسیدی سرکه یا خاصیت ضد عفونی کنندگی دوش های واژن شما احساس میکنید که مشکلتان حل شده است. اما باید بدانید که شما باکتری های خوب و بد واژن را باهم از بین برده اید و حتی مشکل جدید نیز به وجود آوردید . که این مسبب ایجاد عفونت های مقاوم در رحم می باشد .

عدم استفاده از دستمال توالت:

برای خشک کردن ناحیه تناسلی، بهترین راه کار استفاده از دستمال های نخی به جای دستمال های کاغذی توالت است. این نوع دستمال های کاغذی می توانند باعث ایجاد آلودگی در ناحیه تناسلی بانوان شود. علاوه بر این شما می توانید دستمال های نخی را بشویید و برای هزار بار دیگر نیز از آن استفاده کنید!

باید یادآور شوم که بهتر است در هنگام تمیز کردن این ناحیه با دستمال نخی، از سمت جلو به سمت عقب و مقعد را دستمال بکشید. استفاده برعکس می تواند میکروب های مقعد را وارد ناحیه تناسلی شما کند و باعث شود شما به صورت ناخواسته خود را بیمار کنید.

چکاپ سالانه:

از مهم ترین مواردی که همواره زنان به منظور رعایت بهداشت واژن باید به آن توجه کنند، چکاپ های منظم و انجام آزمایشات لازم است. حتی در صورتی که شما دچار هیچ مشکلی از ناحیه تناسلی نیستید، معاینات منظم پزشک زنان به صورت هر چهارماه یا هر شش ماه یکبار می تواند به شما درباره مشکلات احتمالی و آزمایش های لازم برای انجام چکاپ اطلاعاتی را در دسترس قرار دهد. همچنین پزشک شما می تواند با انجام آزمایشات سونوگرافی و پاپ اسمیر، از بروز مشکلات احتمالی مثل کیست تخمدان، میوم، سرطان دهانه رحم، التهاب رحم و …. اطلاع پیدا کند.

هنگامی که واژن دچار عفونت شده و یا دچار خارش، سوزش و بوی بد آزار دهنده شده باشد، تنها با تجویز پزشک می توانید از دارو استفاده کنید. اگر شما با دارویی مشکلتان حل شد نمی توانید آن را برای دیگران تجویز نکنید .

خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند در درمان بیماری های واژن تان، شما را یاری دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 01332135933 تماس حاصل فرمائید .