چرا معاینات قبل از بارداری مهم است

معاینات قبل از بارداری

اگر فکر می کنید آمادگی باردار شدن دارید، فقط یک دقیقه دیگر صبر کنید. در دوران بارداری، بدن شما یکی از سخت ترین فرایندهای فیزیکی را پشت سر می گذارد. اطمینان از آمادگی جسمانی با استفاده از معاینات قبل از بارداری، گام مهمی در اطمینان از بارداری و زایمان سالم است. برای اطمینان از سلامت کامل قبل از بارداری، باید یک جلسه مشاوره قبل از بارداری را با متخصص زنان و ماما واجد شرایط برنامه ریزی کنید.

چنین اقداماتی به عنوان معاینات پیش از بارداری یا مشاوره قبل از بارداری اشاره می کنند. در قرار ملاقات، پزشک شما قبل از شروع بارداری، یک ارزیابی کلی از وضعیت فعلی شما انجام می دهد و توصیه هایی برای بهبود آن ارائه می دهد. پزشک و مامای بارداری شما احتمالاً اقدام به مواردی می کنند که در ادامه ذکر شده است.

 

معاینات پزشکی قبل از بارداری

1. ویتامین های دوران بارداری

 

یکی از اولین کارهایی که پزشک یا مامای شما توصیه می کند انجام دهید این است که اگر تا به حال ویتامین های بارداری را مصرف نکرده اید، از آن استفاده کنید. شما باید به طور خاص از مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی آگاه باشید:

  • کلسیم، استخوان های سالم را برای مادر و کودک تضمین می کند.
  • آهن به بدن شما کمک می کند تا خون اضافی مورد نیاز برای تأمین اکسیژن به نوزاد را بسازد. نداشتن آهن کافی می تواند منجر به کم خونی شود، وضعیتی که با خستگی و تحریک پذیری مشخص می شود.
  • اسید فولیک از نقایص مادرزادی جلوگیری می کند.

 

2. شرایط بیماری مزمن و داروهای منظم در دوران بارداری

 

پزشک شما هر دارویی را که به طور منظم مصرف می کنید بررسی می کند تا از سازگاری آنها با بارداری اطمینان حاصل کند. حتی اگر دارویی که مصرف می کنید سازگار نباشد، جایگزین هایی در دسترس هستند که برای نوزاد شما هم موثر و هم بی خطر هستند.

پزشک شما همچنین در معاینات قبل از بارداری در مورد هرگونه بیماری مزمن که ممکن است داشته باشید صحبت خواهد کرد. برخی از بیماریهای مزمن در دوران بارداری نیاز به مراقبت خاصی دارند، از جمله:

  • دیابت
  • آسم
  • فشار خون بالا
  • افسردگی
  • اختلالات تشنجی

اگر یکی از این شرایط را دارید، پزشک باید قبل از باردار شدن مطمئن شود که وضعیت خود را به درستی مدیریت می کنید.

 

3. بررسی وزن در معاینات قبل از بارداری

 

وزن یکی از نگرانی های اصلی در بارداری است. کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) هشدار می دهد که اضافه وزن می تواند به ایجاد شرایط نامطلوب در دوران بارداری کمک کرده و آنها را افزایش دهد، از جمله:

  • پره اکلامپسی
  • زایمان زودرس
  • دیابت بارداری
  • نقایص مادرزادی، به ویژه نقایص لوله عصبی.

کمبود وزن نیز باعث افزایش خطرات خاصی برای نوزاد شما از جمله زایمان زودرس و وزن کم در هنگام تولد می شود.

اگر کمبود وزن یا اضافه وزن دارید، باید به طور جدی برای رسیدن به یک محدوده وزن سالم قبل از بارداری تلاش کنید، هم برای سلامتی خود و هم برای سلامتی فرزندتان. ممکن است حداکثر یک سال زمان نیاز داشته باشید تا وزن مطلوب خود را به شیوه ای سالم به دست آورید.

 

4. تناسب اندام

 

همه زنان، صرف نظر از وزنشان، باید از فعالیت بدنی خود قبل از بارداری مطمئن شوند، حتی اگر فقط با سرعت زیاد هر روز راه بروند. به زنان باردار توصیه می شود که روزانه حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشند. ایجاد چاقی در دوران بارداری می تواند شرایط سختی را برای رسیدن به تناسب اندام ایجاد کند. به همین دلیل یکی از معاینات قبل از بارداری مربوط به تناسب اندام است.

 

5. سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر غیر مجاز، مصرف الکل

 

اگر از عادات مخل سلامتی پیروی می کنید، قبل از باردار شدن باید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل همگی می توانند تأثیرات منفی بر سلامت نوزاد داشته باشند. با ترک سیگار قبل از بارداری می توانید اطمینان حاصل کند که از کودک خود در برابر مشکلات احتمالی جدی سلامتی، از جمله نقایص مادرزادی که در سه ماهه اول بارداری ایجاد می شود، محافظت می کنید.

در قرار ملاقات قبل از بارداری، متخصص زنان و ماما در مورد مصرف هر گونه مواد با شما صحبت می کند و منابعی را پیشنهاد می کند که در صورت نیاز به ترک آنها می توانند کمک کننده باشند.

 

6. واکسیناسیون و معاینات قبل از بارداری عفونت های آمیزشی

 

پزشک شما اطمینان حاصل می کند که در مورد واکسیناسیون خود به روز هستید، به ویژه در برابر بیماری هایی که می توانند تهدیدی جدی برای نوزاد شما باشند، از جمله آبله مرغان و هپاتیت B.

اگر در معرض خطر هستید یا اخیراً غربالگری بیماری های مقاربتی را انجام نداده اید، پزشک شما ممکن است توصیه کند که قبل از بارداری مورد آزمایش قرار بگیرید. زیرا بیماری های مقاربتی می توانند به شرایطی مانند بارداری خارج رحمی منجر شوند.

 

7. سابقه پزشکی خانوادگی اختلالات ژنتیکی

 

قبل از اقدام برای معاینات پیش از بارداری، از سابقه سلامت خانوادگی خود و والیدن خود به خوبی مطمئن شوید. پزشک بارداری شما این سابقه را بررسی می کند تا ببیند آیا ممکن است نوزاد شما در معرض هرگونه اختلالات ژنتیکی باشد. در این صورت، شما و همسرتان باید قبل از بارداری تحت غربالگری و مشاوره ژنتیکی قرار بگیرید.

 

8. معاینات قبل از بارداری از نظر بهداشت دندان

 

بارداری می تواند برای سلامت دهان و دندان مشکل ایجاد کند و شما را مستعد بیماری های پریودنتال کند. پزشک یا مامای بارداری از شما می پرسد که آیا اخیراً به دندانپزشکی مراجعه کرده اید یا خیر، در غیر این صورت، شما را تشویق می کند که قبل از بارداری برای این موضوع وقت بگذارید.

تصمیم برای والدین شدن می تواند یک تصمیم هیجان انگیز و در عین حال اعصاب خردکن باشد. تعیین وقت ملاقات با پزشک دارای مجوز و معاینات قبل از بارداری می تواند حداقل به شما آرامش دهد که از نظر جسمی آماده باردار شدن هستید.

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *