آیا تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک قابل درمان است؟

درمان-قطعی-تنبلی-تخمدان

درمان-قطعی-تنبلی-تخمدان


تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک، یکی از بیماری های شایع میان دختران و زنان است. این بیماری از سری بیماری‌های ژنتیکی محسوب می‌شود و در کشور ما نیز بسیاری از زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به آن دچارند، از این رو همواره دنبال راه حل قطعی برای حل آن می گردند؛ با ما همراه باشید.

 

تنبلی تخمدان چیست و چه عوارضی دارد؟

 

اگر بخواهیم به صورت علمی علت بیماری را شرح دهیم، می‌توان گفت که در هر سیکل قاعدگی و تخمک گذاری در هر ماه، تقریباً ۶ فولیکول شروع به رشد می‌کنند و یکی از آنها بزرگتر می‌شود و فاکتورهای مهار کننده را برای سایر فولیکولها می‌فرستند و این کار سبب این می‌شود که فولیکول های ریز دیگر که در مرحله رشد هستند، از بین رفته و کوچک باقی بماند؛ در افرادی که به بیماری تخمدان پلی استیک مبتلا هستند، فولیکول بزرگ شده، نمی‌تواند فعالیت خود را به خوبی انجام دهد و در فاکتورهای مهار کننده را برای فولیکول های اطراف القا نماید؛ در نتیجه هر ماه، چند فولیکول به صورت نیمه رشد کرده و بزرگ می‌شوند و کامل نیز از بین نمی روند، در ادامه سطح تخمدان ممنون از فولیکول های ریز است که از بین نرفته اند.

از عوارض تنبلی تخمدان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ناباروری : باروری یکی از مسائل مهم در بین خانم ها می باشد که در صورت درمان نکردن این بیماری منجر به ناباروری در زنان می شود.
  • پوکی استخوان: تنبلی تخمدان باعث کاهش میزان هورمون استروژن در خانم خا می شود که این موضوع منجر به کاهش قوای استخوان ها می شود که استخوان ها را شکننده می کند و در نهایت منجر به پوکی استخوان می شود.
  • افسردگی: کاهش میزان هورمون استروژن و ناباروری باعث ایجاد افسردگی در خانم ها می شود.
  • بیمای های قلبی: زمانی که هورمون استروژن کاهش پیدا می کند عوارضی از جمله بیماری قلبی دارد.
درمان-قطعی-تنبلی-تخمدان
درمان-قطعی-تنبلی-تخمدان

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

 

۱_آزاد شدن هورمون های مردانه و عوارض آن
۲_افزایش تدریجی موهای صورت
۳_رشد موهای زائد و ضخیم در نواحی مثل پشت لب و چانه
۴_ضخیم شدن موهای بدن
۵_سیاه شدن موها
۶_ریزش مو
۷_چرب شدن پوست
۸_اضافه وزن
۹_جوش های سرسیاه و آکنه
۱۰_ابتلا به دیابت
۱۱_مقاومت بدن به انسولین
۱۲_افزایش چربی خون
۱۳_دیرزایی
۱۴_نازایی
۱۵_سیکل قاعدگی نامنظم

 

چطور بفهمیم تنبلی تخمدان داریم؟

 

تشخیص تنبلی تخمدان پلی استیک، معمولاً با یک سری علائم همراه است، البته این بیماری به طور دقیق تر با سونوگرافی مشخص خواهد شد. در حالت عادی که نمای داخلی از طریق سونوگرافی مورد بررسی قرار می گیرد، حدود ۳ تا ۴ عدد فولیکول ریز روی سطح تخمدان دیده می‌شود، اما زمانی که فرد به بیماری تخمدان پلی استیک مبتلا باشد، در نمای سونوگرافی در سطح تخمدان یک حالت گردنبندی از فولیکول های ریز دیده خواهد شد.

 

سقط جنین در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازاییبا مجوز پزشکی قانونی  انجام می شود. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

 

علت تنبلی تخمدان چیست؟

 

  • ژنتیک: برخی از افراد به دلیل نقایض کروموزومی دچار تنبلی تخمدان می شوند.
  • درمان های شیمی درمانی و پرتو درمانی : این روش های درمانی به ژنتیک سلول ها آسیب می رساند.
  • سبک زندگی ناسالم: مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، تغذیه ناسالم مانند مصرف فست فود از جمله زمینه های ایجاد این بیماری می باشد.
  •  بیماری های خود ایمنی: بدن در برابر برخی ویروس ها پادتن هایی تولید می کند که به فولیکول های حاوی تخمدان آسیب می رساند و منجر به تنبلی تخمدان می شود.

 

درمان قطعی تنبلی تخمدان چیست ؟

 

از آنجایی که تخمدان پلی استیک یک بیماری ژنتیکی است و عدم تغییر در ژن تخمدان، به نوعی غیر ممکن است، شاید بتوان گفت این بیماری یک بیماری غیر قابل درمان است، زیرا نمی‌توان ژن تخمدان را تعویض کرد تا تخمدان های سالم شروع به فعالیت کند؛ اما گفتنی است که با توجه به تشخیص کامل مشکل فرد مبتلا، می‌توان درمان را انجام داد. تنبلی تخمدان معمولا علامت هایی در خانم ها دارد که با رفع این علائم می توان این بیماری را کنترل نمود؛ به عنوان مثال اگر فردی به دلیل تخمدان پلی استیک مشکل در سیکل قاعدگی داشته باشد، درمان دارویی انجام می‌پذیرد. اگر فردی مشکل پرمویی و یا ریزش مو داشته باشد، داروهای ضد هورمون مردانه تجویز خواهد شد، همچنین با تغییر سبک زندگی افرادی که اضافه وزن دارند، به راحتی می‌توانند این بیماری را کنترل نمایند. داشتن یک زندگی سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی، کم کردن میزان استرس، ورزش کردن، کم کردن مصرف مواد قندی و مراجعه و مشورت مدام به پزشک متخصص، می تواند به مقدار زیادی از عوارض این بیماری کم کند و به نوعی آن را رفع نماید.

 

سخن آخر

با آن که این نوع از مریضی، یک نوع بیماری رایج محسوب می‌گردد، اما به هیچ عنوان نباید دختران و زنان را از این بیماری ترساند چون تنبلی تخمدان در دختران نیز رایج است و با زود تشخیص دادن آن، بهتر است که زمانی که با علائم آن روبرو می گردید، سریعا تحت درمان قرار گرفته تا به راحتی آن را کنترل نمایید. جالب است بدانید که بارداری در افراد مبتلا به این بیماری بسیار کمک کننده خواهد بود و با باردار شدن، تخمدان ها به حالت اولیه باز می گردد و تا چند سال به خوبی و به صورت نرمال فعالیت خود را انجام خواهند داد.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
1 دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *