عوارض-افتادگی-مثانه

عوارض افتادگی مثانه چیست؟

افتادگی مثانه به حالتی اطلاق می شود که بافت حمایتی بین مثانه و دیواره واژن در میان خانم ها ضعیف و کشیده می‌شود و این تضعیف و کشش، منجر به بیرون زدگی مثانه می گردد. به طور کلی علت ایجاد افتادگی مثانه زایمان های طبیعی متعدد، یبوست درمان نشده، سرفه های شدید و پی در پی و بلند کردن اجسام سنگین است. یائسگی نیز ممکن است که با توجه به کاهش سطح استروژن به این عارضه شود. در ادامه درباره عوارض افتادگی مثانه توضیح می دهیم.

عوارض-افتادگی-مثانه

علائم افتادگی مثانه در خانم ها

۱_احساس پر بودن مثانه
۲_احساس فشار بر روی لگن و واژن
۳_ایجاد حس ناراحتی به هنگام کشیدگی و سرفه کردن، حمل و بلند کردن اجسام سنگین
۴_حس ادرار بعد از تخلیه ادرار
۵_عفونت‌های مکرر ناحیه واژینال و مثانه
۶_درد در هنگام مقاربت جنسی
۷_نشر ادرار در هنگام نزدیکی
۸_بیرون زدگی بافت مثانه از دهانه واژن

علت افتادگی مثانه چیست؟

در لگن زنان ماهیچه ها، رباط ها و بافت های همبند قرار دارد که از مثانه و سایر اندامهای لگن حمایت می‌کند. استحکام و اتصالات بین ماهیچه ها و رباط ها در کف لگن با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شوند. همچنین این ضعف در نتیجه آسیب دیدگی در زمان زایمان و کشیدگی مزمن عضلات واژن و کف لگن اتفاق خواهد افتاد. بارداری و زایمان طبیعی، اضافه وزن و چاقی، بلند کردن مکرر اجسام سنگین، فشار هنگام اجابت مزاج، سرفه و برونشیت مزمن، خطر ابتلا به افتادگی مثانه را افزایش می دهد و باعث شود که مثانه به سمت پایین تر از حد طبیعی خود متمایل شود.

افتادگی مثانه در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی با لیزر و بدون کمترین عارضه ای  انجام می شود. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

پیشگیری از افتادگی واژن

۱_انجام تمرینات کگل در هر زمان ممکن
۲_درمان و پیشگیری از یبوست
۳_عدم بلند کردن اجسام و وسایل سنگین
۴_درمان سرفه های مزمن
۵_عدم مصرف دخانیات و سیگار کشیدن
۶_جلوگیری از افزایش وزن

عوارض افتادگی مثانه

مثانه عضوی تو خالی است که در بدن قرار دارد و ادرار را در خود ذخیره می‌کند. زمانی که مثانه پر شود، فرد احساس فشار کرده و نیاز به تخلیه ادرار پیدا خواهد کرد. در زنان دیواره قدامی مهبل از مثانه محافظت می کند. این دیواره با افزایش سن ضعیف و یا شل میشود. اگر این وضعیت وخیم شود اختلالات ادراری، ناراحتی‌ها و بی اختیاری های فشاری، نشت ادرار، خروج ادرار با عطسه و سرفه و زور زدن و… اتفاق خواهد افتاد.

افتادگی مثانه چگونه درمان می شود؟

درمان افتادگی مثانه شامل درمان های خفیف و انجام جراحی‌های پیشرفته خواهد بود. اگر میزان افتادگی‌ مثانه زیاد نباشد و برای فرد آزار دهنده نباشد، پزشک مواردی مانند عدم بلند کردن جسم سنگین و تمرینات کگل و… را پیشنهاد خواهد کرد. اگر علائم افتادگی آزاردهنده باشد، پزشک متخصص دستگاهی را در واژن قرار خواهد داد که مثانه را در جای خود قرار می دهد و گاهی نیز در موارد پیشرفته تر این بیماری، شاید نیاز به عمل جراحی باشد. این عمل توسط متخصص زنان و زایمان و یا متخصص اورولوژی انجام خواهد شد.

حرف آخر

افتادگی مثانه که در میان زنان رایج است، معمولاً درجه بندی هایی را داراست و با توجه به نوع درجه شدت نیاز به درمان‌های متفاوتی خواهد داشت.
*درجه یک یا خفیف که تنها بخش کوچکی از مثانه بر روی مهبل می‌افتد؛
*درجه دو یا متوسط که میزان افتادگی به قدری است که به ورودی مهبل می رسد.
*درجه ۳ یا شدید که مثانه در قسمت دهانه مهبل برآمدگی ایجاد می‌کند‌.
*درجه ۴ یا کامل که تمام مثانه از مهبل بیرون میزند.
با مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص میزان افتادگی باید به درمان آن پرداخت و از عوارض مختلف آن جلوگیری نمود.