علت شلی واژن چیست و چطور درمان می شود؟

درمان-شلی-واژن-با-لیزر

یکی از مسائلی که همواره زنان از آن واهمه دارند شل شدن واژن است؛ در اطراف دستگاه تناسلی زنان، ماهیچه ها و عضلات گوناگونی وجود دارد که قابلیت کشسانی دارند، یعنی می توانند هم باز و گشاد شده و هم جمع شود و به حالت اولیه برگردند. از بین رفتن حالت اولیه واژن و باز شدن بیش از حد آن را به اصطلاح گشادی و شلی واژن می نامند.حال علت شلی واژن چیست و چطور درمان می شود؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

شل شدن واژن یعنی چه؟

در زمان برقراری رابطه ی جنسی و ورود شی خارجی به واژن زن، ماهیچه های واژن باز می شود و بعد از اتمام رابطه جمع شده به حالت عادی خود بر می گردد؛ در زمان زایمان طبیعی هم واژن باز می‌شود و برای خارج شدن نوزاد آماده می‌گردد، نکته ی قابل توجه این است که بعد از زایمان های طبیعی پی‌درپی در طول زندگی یک زن و افزایش سن، ممکن است که شل شدگی در واژن اتفاق بیفتد. شاید در زمان زمان زایمان به روش طبیعی، شل بودن و گشاد بودن واژن موضوع خوبی به نظر برسد، اما داشتن یک واژن گشاد در زمان رابطه ی جنسی اصلا خوشایند به نظر نمی رسد.
عکس شلی واژن

عوارض شل شدگی واژن

شلی واژن که به آن آتروفی واژن نیز می‌گویند، با نازکی بیش از حد واژن و خشک شدن دیواره های آن همراه خواهد بود.

افزایش سن، یائسگی، میزان کاهش استروژن در ناحیه‌ی واژینال و… از عواملی است که در شلی واژن موثر است. شل شدن واژن خود نیز بیماری‌های دیگری را به همراه خواهد آورد، مشکلات دفع ادرار، درد در زمان رابطه جنسی، بی اختیاری ادرار و … از عوارض گشادی واژن می باشد.

چرا واژن در زنان گشاد می گردد؟

این موضوع که داشتن رابطه های جنسی زیاد باعث شل شدن واژن میشود از پایه اشتباه است، زیرا واژن در زمان رابطه باز شده و بعد به حالت عادی خود برمی‌گردد، پس نتیجه می‌گیریم که رابطه ی جنسی نقشی در شل شدگی واژن ندارد. وقتی که سن یک زن بالا می‌رود و همچنین زایمان های طبیعی را هم تجربه می کند، ماهیچه های اطراف واژن و کف لگن قدرت انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند، این عدم انعطاف سبب ضعیف شدن این ماهیچه‌ها و در نتیجه گشادی واژن خواهد شد.

شلی واژن عوارضی دارد که مسبب مشکلاتی می شود . درمان شلی واژن با لیزر  در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت، بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان، زایمان و نازایی انجام می شود. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید. برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم گشادی واژن

• مقاربت دردناک
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • کوتاه شدن کانال واژن
  • کاهش تحریک در زمان رابطه جنسی
  • خشک شدن واژن
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • خارش بیش از حد واژن
  • سوزش واژن
  • ۱عفونت مجاری ادراری
  • درد لگن
  • احساس سنگینی در ناحیه واژینال

درمان قطعی شلی واژن

• ورزش های مخصوص لگن مانند کگل
  • جراحی زیبایی واژن مانند لابیاپلاستی
  • تزریق چربی به واژن
  • تزریق ژل به ناحیه ی واژینال
  • تحریک الکتریکی عضلات کف واژن
  • لیزر فرکشنال co۲

و… از روش‌های درمان شلی و گشادی واژن میباشد.

درمان-شلی-واژن-با-لیزر

چه عواملی شلی واژن را تشدید می‌کند؟

گاهی زنانی که سن زیادی ندارند، دچار شلی و گشادی واژن می شوند. دلیل این عارضه در سن پایین و کمتر از یائسگی می تواند کاهش استروژن به دلیل شیردهی، مصرف داروهای تغییر دهنده سطح استروژن، جراحی‌های لگنی، شیمی درمانی و درمانهای هورمونی باشد.

حرف آخر

برای جلوگیری از شل شدن واژن در سن یائسگی، روش های گوناگونی وجود دارد اما جالب است بدانید که داشتن رابطه های جنسی منظم، می‌تواند عضلات کف لگن را قدرتمند نگه دارد و از گشادی و شلی آن جلوگیری کند!

banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

3 دیدگاه ها
  • سلام من بیرون واژنم قرمز هست سوزش خارش هم دار م ی گوشت اضافی هم بیرون واژن برداره حالا چکارکنم تازه سه روزه

• سلام بعدزایمان طبیعی انگار برای من بخیه کمترزده بودن و داخل واژن دیده میشد الان متوجه شدم که قسمت ورودی واژن یجوری توپ توپ درهم گرد شده انگاری روی هم قارچ رشد کرده. دلیلش چیه؟افتادگی رحم هس یا چی؟ دکتر مراجعه کنم؟
    درضمن پارسال ازمایش پاپسمیر دادم خوب بود