دستگاه تناسلی زنان بعد از زایمان طبیعی چه تغییری می کند؟

تغییرات-واژن-بعد-از-زایمان-طبیعی

اگر زایمان طبیعی انجام داده اید ولی بعضی از عوارض آن مثل خشکی یا شلی واژن برطرف نشده، برای فهمیدن علت آن حتما این مقاله را بخوانید.
دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این مقاله به شما خواهند گفت که دستگاه تناسلی زنان بعد از زایمان طبیعی چه تغییری می کند و چطور با این تغییرات مقابله کنید.

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی

به گفته دکتر مویدنیا، معمولا تغییرات واژن بعد از زایمان شامل موارد زیر است:

خشکی واژن: به دلیل استروژن پایین و شیردهی در مادران این مشکل ایجاد می شود که کاملا طبیعی است. اما این عارضه با مشکلاتی مثل مقاربت دردناک و لکه بینی خفیف همراه است. با بازگشت دوره قاعدگی این مشکل در بسیاری از زنان برطرف می شود. اما گاهی در بعضی افراد خشکی واژن همچنان ادامه دارد.

تغییر شکل واژن بعد از زایمان طبیعی: در برخی موارد به دلیل کشیدگی یا پارگی های جزئی در لابیاهای مینور موقع عبور نوزاد از دهانه واژن، تغییر شکل محسوسی در لابیاها ایجاد می شود.

پارگی پرینه: به گفته مدیکال نیوز تودی تقریباً از هر 10 زنی که برای اولین بار زایمان طبیعی می کنند، 9 نفر دچار پارگی پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) در اثر زایمان یا برشهای اپیزیوتومی (برش واژن برای کمک به تولد نوزاد) می شوند.

این پارگی ها ممکن است خفیف تا شدید بوده و حتی باعث پارگی مقعد شود. در بعضی موارد اطراف بریدگی ها بافت اسکار هم ایجاد می شود که با درد پرینه و بد فرمی ظاهر واژن همراه است.

تغییر رنگ لابیاها: بدلیل افزایش تولید هورمونهای استروژن و پروژسترون در بارداری، لابیاهای ماژور بعد از زایمان بیش از حد تیره می شوند. در برخی افراد این تیرگی ها موقتی و در برخی دیگر ماندگار است.

تغییرات ارگاسم: معمولا به دلیل خستگی، درد یا خشکی واژن، کاهش میل جنسی یا گشادی واژن بعد از زایمان، خانمها دچار اختلالات جنسی مثل کاهش ارگاسم (لذت جنسی) می شوند.

شلی واژن: احساس شلی و گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی رایج است و البته این مشکل بعد از چند روز برطرف می شود. اما در بعضی از زنان همچنان واژن سست می ماند و نمیتواند جمع و جور و سفت شود.

علل-گشادی-واژن

بانوان عزیز رشتی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند می توانند با انجام انواع عمل زیبایی واژن بعد از زایمان در رشت توسط متخصص زنان، از شر این عوارض خلاص شوند.

کاربرد عمل زیبایی واژن بعد از زایمان در رشت

متخصصان از روشهای مختلف جراحی و غیر جراحی برای رفع مشکلات و تغییرات دستگاه تناسلی زنان بعد از زایمان استفاده می کنند. در جدول زیر می توانید با انواع عمل های زیبایی واژن در این زمینه آشنا شوید.

تغییرات واژن بعد از زایمان روشهای درمان
 

شلی واژن

عمل واژینوپلاستی

عمل پرینورافی

عمل واژینوپلاستی + پرینورافی

 

 

 

خشکی واژن

 

مصرف مکمل های استروژن

اجتناب از دوش و اسپری های واژینال

هیدراته ماندن

استفاده از مرطوب کننده واژن

استفاده از روان کننده واژن موقع رابطه جنسی یا طولانی کردن پیش بازی

ترک نکردن رابطه جنسی بدلیل خشکی واژن

لیزر خشکی واژن

تغییر شکل واژن (لابیامینور) عمل لابیاپلاستی یا عمل زیبایی واژن
 

پارگی پرینه

دوختن واژن بعد از زایمان طبیعی با زدن چند بخیه

عمل پرینوپلاستی

عمل پرینوپلاستی + عمل پرینورافی

تیرگی لابیاها روشن سازی واژن با لیزر یا روشهای ترکیبی
 

کاهش ارگاسم

لیزر واژن برای درمان خشکی آن

تزریق ژل به نقطه جی

بهبود ظاهر واژن با لیزر روشن سازی یا ترمیم پارگی های آن

برداشتن بافتهای اسکار دردناک واژن با عمل جراحی

خلاصه نکات مهم

بعد از زایمان طبیعی ممکن است واژن دچار درد، خونریزی، خشکی، گشادی، بافت اسکار، پارگی یا تغییر در رنگ و فرم شود. بعضی از این عوارض گذار هستند ولی برخی ماندگار بوده و به درمانهای پزشکی نیاز دارند.

برای رفع عوارض دائمی، پزشکان تا حد ممکن از تکنولوژی های نوین مثل لیزر واژن یا RF استفاده می کنند. اما در برخی موارد هم لازم است عمل های جراحی زیبایی مثل عمل پرینه پلاستی یا عمل واژینوپلاستی انجام شود تا تغییرات واژن به شکل اولیه خود برگردد.

سوالات رایج

بانوان استان گیلان در مورد اینکه دستگاه تناسلی زنان بعد از زایمان چه تغییری می کند و برای مقابله با آن باید چه کرد، سوالات زیر را از دکتر مویدنیا می پرسند:

آیا درد بعد از زایمان طبیعی عادی است؟

بله. نوع، شدت و مدت درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و شاید در پرینه، واژن، سینه ها، کمر، گردن یا مفاصل تجربه شود. این عارضه بعد از 6 تا 12 هفته بعد از زایمان بهبود می یابد.

موثرترین راههای تنگ شدن واژن بعد از زایمان طبیعی چیست؟

بهترین روش درمان، انجام عمل های واژینوپلاستی و پرینورافی در رشت است که در آن سراسر کانال و دهانه واژن با هم یکدست تنگ می شود. البته این جراحی باید بعد از آخرین زایمان انجام شود.

آیا واژن بعد از زایمان گشاد می شود؟

واژن برای خروج نوزاد از کانال زایمان باید گشاد شود. اما تا چند روز بعد از عمل، واژن تا حد زیادی جمع و جور می شود چون خاصیت ارتجاعی دارد. اما افرادی که عضلات واژن آنها آسیب دیده، انعطاف پذیری واژن خود را از دست می دهند و واژن آنها گشاد می ماند.

عمل زیبایی واژن بعد از زایمان برای چه کسانی خوب است؟

انجام عمل های زیبایی واژن برای کسانی توصیه می شود که دچار گشادی شدید واژن، پارگی پرینه و دهانه واژن بعد از زایمان شده اند یا از ظاهر واژن خود راضی نیستند.

اگر شما هم سوالی درباره تغییرات واژن بعد از زایمان دارید در بخش نظرات حتما از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *