سونوگرافی چیست و چه مضراتی دارد؟


   

سونوگرافی چیست؟

 

سونوگرافی نوعی دستگاه تصویربرداری است که با تاباندن امواج اولتراسوند به اعضای بدن تصاویری از داخل بدن نشان می دهد. این امواج صوتی با فرکانس بالا که گوش انسان توان شنیدن آن را ندارد، به اعضای بدن از جمله شکم تابانده می شود، امواج به اعضای داخلی می رسد و بازتاب آن به مانیتور منتقل می شود و در نهایت تصاویری در مانیتور به نمایش در می آید.

سونوگرافی چیست

کاربرد سونوگرافی چیست؟

 

برای تشخیص بیماری از طریق مشاهده اعضای داخلی بدن از جمله قلب، کبد، کلیه ها و … استفاده می شود. سونوگرافی همچنین روش موثر برای تشخیص بارداری و سلامت جنین بسیار کاربرد دارد.

نحوه-انجام-سونوگرافی

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

 

فرد برای انجام سونوگرافی روی تخت دراز می کشد. پزشک یا متخصص سونوگرافی ابتدا قسمت مورد نظر بدن فرد را به ژل آغشته میکند. سپس وسیله ای به نام مبدل که از طریق کانالی به مانیتور متصل است را روی بدن فرد حرکت می دهد. امواج صوتی به اعضای داخلی بدن منتقل می شود و تصاویری از بافت های درونی بدن به مانیتور منتقل می کند. و پزشک یا تکنسین بر اساس تصاویر گزارش خود را ثبت می کند.

سونوگرافی بر اساس محل انجام و روش های انجام آن به انواع ذیل تقسیم می شود:

  1. سونوگرافی معمولی

سونوگرافی معمولی یا سونوگرافی دو بعدی به طور معمول در بررسی سلامت اندام های داخلی بدن از جمله کبد، کلیه ، شکم و … استفاده می شود. همچنین برای بررسی رشد جنین نیز از آن استفاده می شود.

   

2. سونوگرافی تخصصی

 

در این سونوگرافی از وسایل تخصصی و پیچیده برای مشاهده جزئیات دقیق تری از یک مشکل مشکوک استفاده می شود.

    3. سونوگرافی سه بعدی

در این سونوگرافی از پراب های تخصصی برای تهیه تصاویر سه بعدی استفاده می شود. از این تکنولوژی برای بررسی جنین در حال رشد و تعیین جنسیت جنین استفاده می شود.

  4. سونوگرافی 4 بعدی یا سه بعدی داینامیک

مجهز به اسکنرهای مخصوص می باشد که برای مشاهده جزئیات چهره و حرکات جنین استفاده می شود.

سونوگرافی-سه-بعدی-و-چهار-بعدی
سونوگرافی-کالر-داپلر

 

     5.سونوگرافی کالر داپلر

در این سونوگرافی فرکانس امواج فراصوتی به بافت های داخلی بدن تابانده می شود تا از بافت های ریزی مانند رگها و سلول های خونی تصاویری واضح به نمایش درآورد.

 

   6.سونوگرافی ترانس واژینال

جهت اطلاع از وضعیت داخل واژن، تصاویری با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال انجام می شود. معمولا از این روش در دوران بارداری برای تعیین سن جنین و اطمینان از سلامت بارداری  استفاده می شود.

سونوگرافی-ترانس-واژینال
اکوکاردیوگرافی-جنین

   

 7. اکوکاردیوگرافی جنین

از این سونوگرافی برای تشخیص و مشاهده عملکرد قلب جنین استفاده می شود. در واقع یک روش تشخیصی برای مشکلات نقض مادرزادی قلب جنین می باشد.

سونوگرافی در بارداری

 

تشخیص بارداری در ماه های اول بارداری و سلامت جنین توسط سونوگرافی انجام می شود. سلامت حرکتی و عملکردی جنین در برخی اندام ها، تعیین سن جنین بر اساس اندازه و تشخیص بارداری در ماه های اول توسط این تکنولوژی انجام می شود.

سونوگرافی در بارداری چگونه انجام می شود؟

 

در ابتدا امواجی توسط دستگاه به جنین تابیده می شود و این امواج پس از برخورد به جنین بازتاب می شود و دوباره توسط دستگاه جذب می شود. این امواج بعد از جذب به مانیتور منتقل می شود و تصاویری از جنین به نمایش در می آید.

آیا سونوگرافی برای جنین مضر است؟

 

بسامد امواج اولتراسوند دستگاه سونوگرافی بالاست اما انرژی کمی دارند و برخلاف اشعه ایکس آسیب زا نیستند.

بیشترین کاربرد سونوگرافی چیست؟

 

همان طور که اشاره کردیم سونوگرافی روش تشخیصی بیماری و آسیب ها از طریق مشاهده اعضای داخلی بدن می باشد. مهم ترین این اندام شامل موارد ذیل می باشد:

  • قلب و عروق خونی از جمله آئورت شکمی
  • کبد
  • کیسه صفرا
  • طحال
  • پانکراس
  • کلیه ها
  • مثانه (مانندتشخیص واریکوسل در مردان)
  • رحم، تخمدان ها وسونوگرافی بارداری
  • چشم ها
  • تیروئید و غدد پاراتیروئید
  • اسکروتوم (بیضه ها)
  • مغز نوزادان
  • لگن نوزادان
  • ستون فقرات در نوزادان
  • بافت نرم و پستان
  • الاستوگرافی کبد (فیبرواسکن) و سایر نواحی
  • الاستوگرافی توده های پستانی

چه زمانی سونوگرافی انجام می شود؟

 

معمولا پزشک در ابتدا سونوگرافی را برای بیمار تجویز نمی کند. و با پرسیدن شرح حال و در صورت بروز علائمی از جمله درد، عفوت و تورم به بیمار این روش را تجویز می کند. در دوران بارداری نیز این روش برای سلامت مادر و جنین استفاده می شود.

چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

 

  • لباس راحتی و گشاد بپوشید.
  • اشیاء فلزی مانند زیورآلات را در ناحیه مورد نظر دربیاورید.
  • در برخی سونوگرافی ها مانند ناحیه شکمی نیاز به نوشیدن 6 لیوان آب قبل از سونوگرافی می باشد. البته نباید ادرار کنید تا مثانه پر شود.

تفسیر سونوگرافی توسط چه کسی انجام می شود؟

 

بعد از انجام سونوگرافی، نیاز به تفسیر نتایج دارد. تفسیر این نتایج توسط رادیولوژیست می باشد که نتایج را تجزیه تحلیل کرده و گزارش امضا شده را به پزشک متخصص شما ارسال می کند. البته در برخی موارد رادیولوژیست نتایج را به خود بیمار اطلاع می دهد.

سونوگرافی چه محدودیت هایی دارد؟

درست است که با سونوگرافی می توان بسیاری از مشکلات اندام های داخلی را مشاهده کرد اما در برخی موارد این روش مناسب نیست. مثلا برای مشاهده روده ، بافت های داخلی استخوان و مفاصل سونوگرافی تجویز نمی شود و از روش های دیگر مانند سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می شود.


جهت رفاه حال مراجعین ،  دستگاه سونوگرافی مدل GT آمریکایی در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی قرار دادیم و برای مادران باردار و موضوعات تشخیصی بیماری های مربوط به زنان سونوگرافی انجام می شود..برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام  مراجعه کنید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *