درمان فیبروم رحمی (میوم) در رشت

درمان-فیبروم-رحمی-در-رشت

فیبروم (میوم) یک تومور خوش خیم از جنس ماهیچه های رحم است که معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. بسته به اندازه و محل میوم ها در دیواره رحم، این تومورها باعث اختلالات خونریزی، مشکلات فشار و درد قاعدگی می شوند.
اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، این مقاله برای شماست! در این مقاله دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان درباره روشهای درمان فیبروم رحمی (میوم) توضیح می دهند.

راههای درمان فیبروم رحم در رشت بدون جراحی

به گفته منابع معتبر فقط 10 تا 20 درصد از فیبروم های رحمی نیاز به درمان دارند. معمولا این نوع فیبروم ها بزرگ و علامت دار هستند و بر حسب اندازه و محل قرار گیری آنها از روشهای زیر برای درمان بدون جراحی و با حفظ رحم استفاده می شود:

درمان دارویی

متخصص زنان برخی داروهای زیر را با توجه به علائم فیبروم رحم و اندازه آن تجویز می کنند:

نوع دارو کاربرد
انواع مسکن کاهش دردهای قاعدگی
قرصهای ضد بارداری کنترل خونریزی سنگین قاعدگی
آیودی پروژسترون کاهش خون قاعدگی
آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) کاهش سایز فیبروم تا 50 درصد، کاهش خون قاعدگی، شبیه سازی یائسگی

توجه داشته باشید که فیبروم ها معمولاً پس از قطع دارو به اندازه قبلی خود باز می گردند و این راهی برای درمان قطعی فیبروم نیست.

ابلیشن اندومتر

در این روش، برای کاهش علائم بیمار، لایه نازکی از پوشش دیواره رحم از بین می رود تا خونریزی قاعدگی تا حد زیادی کاهش یابد. ابلیشن آندومتر را می توانید به سرعت در مطب پزشک نیز انجام دهید.

آمبولیزاسیون فیبروم رحمی (UFE)

در این روش از کاتتر برای قطع کردن جریان خون رگهایی که فیبروم را تغذیه می کنند، استفاده می شود. عدم خونرسانی باعث کوچک شدن میوم (کاهش سایز تا 50 درصد) شده و بیش از 90٪ از پریودهای سنگین بعد از این روش عادی می شوند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

در این روش از دستگاه MRI برای مشخص شدن محل فیبروم و سپس برای هدایت امواج متمرکز شده اولتراسوند استفاده می شود. این امواج باعث گرم شدن، سوزاندن و تخریب سلولهای فیبروم می شوند. در تصویربرداری رزونانس ام آر آی بدون هیچ برشی می توان درمان میوم ها را انجام داد.

انواع-میوم-رحم

برای درمان فیبروم رحم در رشت با روشهای غیر جراحی شما هم می توانید از تخصص دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های 03132135933 و 09910535869 تماس بگیرید.

درمان میوم رحم با جراحی در رشت

اگرچه هیچ روش غیرجراحی برای درمان فیبروم ها موفق نبود، تنها راه اصلی درمان میوم روشهای جراحی هستند. انتخاب نوع جراحی بستگی به تمایل فرد برای بچه دار شدن و حفظ رحم او دارد و عبارتند از:

عمل میومکتومی

این جراحی گزینه خوبی برای زنانی است که مایل به باردار شدن هستند. در این روش، فیبروم رحم با جراحی برداشته می شود. روشهای مختلفی برای انجام عمل جراحی میومکتومی هست:

عمل هیستروسکوپی: عمل میومکتومی در این روش از طریق واژن و بدون هیچ برشی انجام می شود. این جراحی برای اغلب بیماران بسیار راحت است و فیبروم های داخل حفره رحم را با آن بر می داریم.

برای عمل هیستروسکوپی یک دوربین هیستروسکوپ و ابزارهای جراحی وارد واژن شده و به درون حفره رحم هدایت می شود.

عمل لاپاراتومی: عمل میومکتومی از راه برش شکم (عمل باز) انجام می شود تا فیبروم هایی که روی دیواره خارجی رحم رشد کرده اند، برداشته شوند.

برشها در این جراحی بزرگ هستند و در واقع این سختترین عمل میومکتومی است که به گفته منابع معتبر زمانی ضرورت دارد که میوم ها خیلی بزرگ یا چندتا باشد.

جراحی رباتیک: در این نوع میومکتومی از بازوهای رباتیکی که توسط پزشک کنترل می شوند برای برداشتن فیبروم های خاص استفاده می کنیم. این جراحی شبیه عمل لاپاراسکوپی میوم انجام می شود.

عمل لاپاروسکوپی: در این روش عمل میومکتومی با وارد کردن ابزار جراحی از طریق ناف (لاپاروسکوپی) انجام می شود.

در این جراحی بعد از چند برش کوچک (سوراخ کلیدی)، دوربین لاپاراسکوپی و ابزارهای جراحی وارد حفره شکمی می شوند تا میوم ها را از عضلات رحم جدا کنند.

عمل-میومکتومی-لاپاراسکوپی

عمل هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی در رشت همان عمل برداشتن رحم است که “رادیکال ترین” و تنها راه درمان قطعی فیبروم ها است. بعد از این جراحی زنان توانایی باروری خود را از دست می دهند به همین دلیل این آخرین گزینه برای درمان کسانی است که فیبروم های متعدد، بزرگ یا عود کننده دارند.

این جراحی به روش برش بزرگ روی شکم یعنی به روش لاپاراتومی انجام می شود و به کاهش خونریزی سنگین پریودی و رفع دیگر علائم میوم کمک زیادی می کند.

احتمال عود فیبروم بعد از درمان چقدر است؟

بعد از تمام روش های درمانی که به حفظ رحم کمک می کنند مثل روشهای جراحی، آمبولیزاسیون یا دارو درمانی، احتمال عود میوم هست. معمولا 5 سال بعد از درمان فیبروم با این روشها و تا رسیدن به یائسگی، 15٪ از خانم ها شاهد عود میوم خود هستند.

برای درمان فیبروم رحم در رشت با روشهای جراحی شما هم می توانید از تخصص دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های 03132135933 و 09910535869 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوالات رایج بانوان عزیز رشتی درباره درمان میوم رحمی عبارتند از:

آیا با درمان میوم امکان بارداری وجود دارد؟

به گفته منابع معتبر با درمان فیبروم با روشهایی که به حفظ باروری کمک می کنند، می توانید در اغلب موارد باردار شوید.

آیا با درمان فیبروم، علائم فیبروم از بین می رود؟

بله. با کاهش اندازه میوم و یا برداشتن میوم با جراحی (در صورت لزوم) علائم میوم رحم نیز تا حد زیادی کاهش یافته یا ناپدید می شوند.

بهترین روش درمان فیبروم رحم (میوم) چیست؟

انتخاب راه درمان بستگی به اندازه، محل و تعداد فیبروم ها، سن بیمار و تمایل به فرزندآوری شخص دارد. با مراجعه به بهترین دکتر متخصص فیبروم رحم رشت، می توانید با توجه به این فاکتورها بهترین روش را برای درمان خود انتخاب کنید.

اگر سوالی درباره درمان میوم رحمی دارید در بخش نظرات می توانید از دکتر مویدنیا بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *