پی آر پی (PRP) صورت

پی آر پی صورت

پی آر پی صورت


پی آر پی (PRP) یک روش درمانی است که در حوزه زیبایی و پوست به کار می‌رود. PRP به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است و این روش بر پایه استفاده از خون بیمار برای تقویت و بهبود پوست و بافتهای مختلف بدن است. در این روش، خون بیمار اخذ شده و از آن جداکننده‌های خاصی استفاده می‌شود تا پلاسمای غنی از پلاکت را جدا کند. سپس پلاسمای غنی از پلاکت بازیافت شده به صورت تزریق یا محلول استفاده می‌شود.

مکانیسم عملکرد PRP در بدن به این شکل است که پلاکت‌ها در پلاسما حاوی عوامل رشد و پروتئین‌های مهمی هستند که ترمیم بافت، تجدید سلول‌ها و تحریک سلول‌های بدن را تسهیل می‌کنند. با تزریق PRP به مناطق مورد نیاز پوست، امکان تحریک تولید کلاژن، بهبود سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک و بهبود ظاهر جوش‌ها و زخم‌ها وجود دارد.

استفاده از PRP درمانی در حوزه‌های مختلفی مانند زیبایی صورت، درمان جوش‌ها و زخم‌ها، تقویت موها و غیره انجام می‌شود. اما قبل از استفاده از PRP، مشاوره با پزشک متخصص الزامی است تا مزایا، محدودیت‌ها و ریسک‌های مربوط به این روش به شما توضیح داده شود و تشخیص داده شود که آیا PRP مناسب شما است یا خیر.

نحوه انجام پی آر پی صورت

فرایند انجام پی آر پی (PRP) صورت به طور کلی به مراحل زیر تقسیم می‌شود:

1. استخراج پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

  • ابتدا، به بیمار یک نمونه خون از عروق دست داده می‌شود. معمولاً مقدار کمی نمونه خون لازم است.
  • نمونه خون جمع آوری شده در لوله‌ای قرار می‌گیرد که حاوی آنتی‌کواگولانت است. این کار جلوگیری می‌کند که خون بگیری خون را از خون انجام دهد.
  • سپس، نمونه خون به وسیله سانتریفیوژ برای جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) می‌شود. در این فرآیند، قسمت‌های قرمز خون و قسمت‌های سفید (پلاسما خالص) از پلاکت‌ها جدا می‌شوند.

2. آماده‌سازی پلاسمای PRP

  • پلاسمای PRP که جدا شده است. در یک لوله جمع آوری می‌شود.
  • ممکن است به پلاسمای PRP برخی از عوامل فعال سازی اضافه شود تا تراریم پلاکت‌ها فعال شوند و عوامل رشد درون آنها رها شوند. این مرحله بهبود نتایج درمان را به ارمغان می‌آورد.

3. انجام جلسه PRP صورت

  • قبل از شروع جلسه، پوست صورت بیمار به طور دقیق تمیز شده و ضدعفونی می‌شود.
  • در برخی موارد، می‌توان از مواد مخدر موضعی (مثل لیدوکائین یا کرم مخدر) بر روی پوست استفاده کرد تا درد و عدم راحتی را کاهش دهد.
  • پزشک PRP را به روش تزریق یا توزیع محلول بر روی صورت انجام می‌دهد. معمولاً از سوزن نازک یا رولر میکرونیدل استفاده می‌شود.
  • پلاسمای PRP به طور متناسب در نقاط مختلف صورت تزریق یا توزیع می‌شود، به ویژه در مناطقی که بهبودی و تقویت نیاز دارند.
  • پس از تزریق PRP، پزشک ممکن است با استفاده از ماساژ یا دستگاه‌های خاص بهترین توزیع PRP را در پوست صورت ارتقاء دهد.

4. مراقبت پس از جلسه

  • پس از PRP، ممکن است پوست صورت چسبناک یا قرمزی داشته باشد. این عوارض عموماً موقتی هستند و در چند روز بعد بهبود می‌یابند.
  • پزشک ممکن است توصیه‌هایی برای مراقبت پس از جلسه PRP ارائه دهد، از جمله استفاده از کرم‌ها یا محصولات مراقبت از پوست مخصوص، استفاده از عوامل ضدآفتاب و تجنب آرایش یا فعالیت‌های خاص برای مدت زمان مشخص.
پی آر پی صورت
پی آر پی صورت

کاربرد های پی آر پی 

پی آر پی (PRP) درمانی در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای PRP عبارتند از:

زیبایی صورت: PRP درمانی برای بهبود و تقویت پوست صورت استفاده می‌شود. این شامل کاهش چین و چروک، بهبود لکه‌های پوستی، روشن‌سازی و جوان‌سازی پوست می‌شود.

درمان جوش‌ها و زخم‌ها: PRP می‌تواند در بهبود و تسریع فرایند بهبودی جوش‌ها، زخم‌های جراحی، زخم‌های حاد و زخم‌های خروجی موثر باشد. همچنین، ممکن است در کاهش نشانه‌های جوش و بهبود ظاهر جای جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت موها: PRP می‌تواند بهبود رشد موها، کاهش ریزش موها و تقویت موها را تسهیل کند. این درمان معمولاً برای مواردی مانند ریزش موهای وراثتی (آلوپسی)، کاهش ضخامت موها و آسیب موها از جراحی یا عوامل دیگر استفاده می‌شود.

درمان جوانگی دست و گردن: PRP می‌تواند در بهبود ظاهر پوست دست و گردن، کاهش چین و چروک و جوانسازی این مناطق مفید باشد.

ترمیم بافت و التیام زخم: PRP به عنوان روشی برای تسهیل فرآیند التیام زخم‌های مزمن، زخم‌های دیابتی، زخم‌های پای زبانه و زخم‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تحریک تولید کلاژن و ترمیم بافت، PRP می‌تواند بهبود زخم و الحاق بافت را تسریع کند.

ماندگاری پی آر پی صورت چقدر است؟

ماندگاری پی آر پی (PRP) در صورت ممکن است بین افراد متفاوت باشد و به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

فنیکس پی آر پی: ترکیب PRP می‌تواند با استفاده از فنیکس مختلفی تهیه شود. فنیکس پی آر پی مربوط به روش و شرایط جداسازی پلاسما است. استفاده از فنیکس مناسب، کیفیت پلاسما را بهبود می‌بخشد و ماندگاری PRP را افزایش می‌دهد.

ترکیب PRP: ترکیب و غلظت پلاکت‌ها و عوامل رشد موجود در PRP نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر ماندگاری آن داشته باشد. استفاده از ترکیب مناسب و بهینه از پلاکت‌ها و عوامل رشد، ممکن است به ماندگاری بهتر PRP کمک کند.

فنیکس جداسازی: روش استخراج و جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت نیز می‌تواند تأثیر بر ماندگاری PRP داشته باشد. روش‌های مختلف جداسازی شامل سانتریفیوژ، جداسازی دستی و سایر روش‌ها می‌باشند. هر روش جداسازی ممکن است ترکیبی منحصر به فرد از پلاکت‌ها و عوامل رشد را ارائه کند که می‌تواند در ماندگاری PRP تأثیرگذار باشد.

عوامل فردی: عوامل فردی مانند سلامت پوست، جوانی، رژیم غذایی، عادات سلامتی و سبک زندگی ممکن است بر ماندگاری PRP تأثیر بگذارند. هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط خاص خود، نتایج متفاوتی از PRP برداشت کند.

به طور کلی، ماندگاری PRP صورت ممکن است تا 6 ماه یا بیشتر نیز باشد. با این حال، برای حفظ نتایج بهتر، ممکن است نیاز باشد تا جلسات تکراری از PRP را انجام دهید. همچنین، نگهداری از سلامت پوست و رعایت نکات پس از جلسه PRP نیز می‌تواند به ماندگاری آن کمک کند.

هزینه پی آر پی صورت 

هزینه پی آر پی (PRP) صورت متفاوت است . بستگی به مکان و کشوری که در آن انجام می‌شود. تخصص و شهرت پزشک، تعداد جلسات مورد نیاز و سایر عوامل دارد. همچنین، هزینه PRP می‌تواند بین مراکز و پزشکان مختلف نیز متفاوت باشد.

در حالت کلی، هزینه هر جلسه PRP صورت در برخی کشورها و شهرها ممکن است بین 200 تا 1000 دلار یا بیشتر نیز متغیر باشد. باید توجه داشته باشید که این تخمین‌ها مبتنی بر اطلاعات کلی و متوسط ​​می‌باشند و می‌تواند در موارد خاصی بالاتر یا پایین‌تر باشد.

برای دقت بیشتر و تعیین هزینه دقیق PRP صورت، بهتر است با پزشک یا مرکز زیبایی مورد نظر تماس بگیرید و اطلاعات دقیق تری درباره هزینه‌ها و جزئیات مربوطه دریافت کنید. همچنین، ممکن است برای دستیابی به نتایج بهتر، نیاز به چند جلسه PRP باشد که هزینه کلی بیشتر می‌شود.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *