آزمایشات لازم در بارداری

مقدمه

برخی آزمایشات بخشی از مراقبت های معمول در دوران بارداری است. برخی از این آزمایشات با نمونه خون انجام می شود. برخی دیگر از نمونه ادرار یا نمونه ای از بافت گرفته شده از واژن ، دهانه رحم یا رکتوم استفاده می کنند. این آزمایشات می تواند به یافتن شرایطی کمک کند که خطر عوارض را برای شما و جنین افزایش دهد. بسیاری از مشکلات یافت شده توسط این آزمایشات در دوران بارداری قابل درمان است.

آزمایشات معمول :

شامل آزمایش خون برای تعیین گروه خونی شما سطح آهن شما برای دیدن اینکه آیا کم خون هستید. سطح گلوکز خون برای بررسی دیابت ؛ و فاکتور Rh شما (اگر خون شما Rh منفی باشد و پدر Rh او مثبت باشد ، ممکن است جنین خون Rh مثبت پدر را به ارث ببرد ، که می تواند باعث شود بدن شما آنتی بادی هایی تولید کند که به کودک متولد شده شما آسیب برساند). همچنین از نظر اچ آی وی ، هپاتیت B و سیفلیس و همچنین اینکه آیا از سرخچه (سرخک آلمانی) مصونیت دارید ، آزمایش خواهید شد ، از آنجایی که در حین بارداری با این بیماری پایین می آیید ، به ویژه در سه ماه اول ، می تواند نقایص مادرزادی ایجاد کند.

آزمایش پاپ اسمیر : اگر اخیراً انجام نشده باشد ،  برای آزمایش سرطان دهانه رحم زودرس و بیماری های جنسی مانند کلامیدیا و سوزاک انجام می شود ، در حالی که نمونه ادرار برای بررسی عفونت های دستگاه ادراری گرفته می شود.

بررسی فشار خون :  فشار خون بالا نیز بررسی می شود که می تواند در جریان خون جفت اختلال ایجاد کند.

آزمایشات غربالگری قبل از تولد در سه ماهه اول

غربالگری سه ماهه اول ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر است. این می تواند به شما در یافتن خطر ابتلا به نقص های مادرزادی در جنین کمک کند. آزمون های غربالگری ممکن است به تنهایی یا با آزمایش های دیگر استفاده شود.

غربالگری آلفا فتوپروتئین (AFP)

این آزمایش خون میزان آلفا فتوپروتئین موجود در خون در دوران بارداری را اندازه گیری می کند. AFP پروتئینی است که به طور معمول توسط کبد جنین ساخته می شود. در مایع اطراف جنین (مایع آمنیوتیک) است و از جفت به خون شما عبور می کند. آزمایش خون AFP نیز MSAFP ((AFP  سرم مادرانه نامیده می شود.

سطح غیر طبیعی AFP ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشد:

نقص لوله عصبی باز (ONTD) مانند اسپینا بیفیدا

سندرم داون

سایر مشکلات کروموزوم

مشکلات دیواره شکم جنین

دوقلوها. بیش از یک جنین در حال تولید پروتئین است.

 

آزمایشات لازم در بارداری
           آزمایشات لازم در بارداری

 

آمنیوسنتز چیست؟

آمنیوسنتز آزمایشی است که نمونه کوچکی از مایع آمنیوتیک را می گیرد. این روش برای تشخیص مشکلات کروموزومی و نقص لوله عصبی باز (ONTD) مانند اسپینا بیفیدا انجام می شود. در صورت داشتن سابقه خانوادگی در این آزمایش ، این آزمایش همچنین می تواند به دنبال سایر مشکلات و اختلالات ژنتیکی باشد. این نتایج دیگر به آزمایشگاهی بستگی دارد که آزمایش می کند. آمنیوسنتز عموماً به زنانی که بین هفته های 15 تا 20 بارداری هستند و در معرض خطر بیشتری برای مشکلات کروموزومی هستند ، ارائه می شود. این شامل زنانی است که آزمایش غربالگری خون مادران غیر طبیعی را انجام داده اند. این آزمایش ممکن است خطر بالاتر برای مشکل کروموزوم یا نقص لوله عصبی را نشان دهد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

در دوران بارداری می توان دو نوع سونوگرافی انجام داد:

  سونوگرافی شکم. در سونوگرافی شکم ، پزشک ژل را روی شکم شما قرار می دهد. مبدل سونوگرافی برای ایجاد تصویر روی ژل سر می خورد.

سونوگرافی از طریق واژن. در سونوگرافی از طریق واژن ، پزشک از مبدل اولتراسوند کوچکتر استفاده می کند. وی مبدل را درون واژن قرار داده و آن را در پشت پشت واژن قرار می دهد تا تصویری ایجاد کند. سونوگرافی از طریق واژن تصویر واضح تری ایجاد می کند. اغلب در اوایل بارداری استفاده می شود.

انواع مختلفی از تکنیک های تصویربرداری سونوگرافی وجود دارد. متداول ترین آن 2D است. این یک تصویر مسطح از یک جنبه از تصویر را می دهد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر ، می توان معاینه سه بعدی سونوگرافی را انجام داد. این تکنیک یک تصویر سه بعدی می دهد. به یک ماشین خاص و آموزش خاص نیاز دارد. اما تصویر سه بعدی به ارائه دهنده خدمات بهداشتی اجازه می دهد تا عرض ، ارتفاع و عمق تصاویر را ببیند. اینها می توانند در تشخیص مفید باشند. تصاویر سه بعدی همچنین می توانند برای بررسی بعدی ذخیره شوند.

آخرین فناوری سونوگرافی 4 بعدی است. این اجازه می دهد تا ارائه دهنده خدمات بهداشتی جنین را در زمان واقعی ببیند. با تصویربرداری 4D ، یک تصویر سه بعدی به طور مداوم به روز می شود. این باعث می شود که یک “اقدام زنده” مشاهده شود. این تصاویر اغلب دارای یک رنگ طلایی هستند که به نشان دادن سایه ها و هایلایت ها کمک می کند.

 

غربالگری حامل ژنتیکی چیست؟

بسیاری از مشکلات ژنتیکی را می توان قبل از تولد تشخیص داد. اگر شما یا همسرتان سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی یا داشتن جنین یا نوزاد با مشکل ژنتیکی را دارید ، متخصص زنان و زایمان ممکن است آزمایش ژنتیک را توصیه کند.

 

نمونه هایی از اختلالات ژنتیکی که معمولاً مورد غربالگری قرار می گیرند عبارتند از:

فیبروز سیستیک

دیستروفی عضلانی نخاع

تالاسمی

کم خونی سلول داسی شکل

 

اگر شما هم باردار هستید ،میتوانید از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

https://goo.gl/maps/NxFxwfpGwMBJrEJF9

مقالات مرتبط : فشارخون در بارداری ، درمان ترک های پوستی بارداری ، رابطه جنسی در بارداری ، ورزش در بارداری ، زایمان طبیعی یا زایمان سزارین کدام یک بهتر است ؟

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *