انواع عفونت واژن چه نشانه هایی دارد؟

نشانه-های-انواع-عفونت-های-واژن

نشانه-های-انواع-عفونت-های-واژن


 

عفونت واژینال یا عفونت ناحیه ی واژن، از شایع ترین نوع بیماری در زنان می باشند. عفونت واژن را می شود نوعی التهاب دانست که موجب ترشح، التهاب و خارش در این ناحیه می گردد. این عفونت معمولا در زنان به دلیل عدم تعادل طبیعی باکتری و عواملی از این دست ایجاد گشته و  معمولاً با نشانه های آزار دهنده در زنان ظاهر می گردد.ما در این مقاله قصد داریم درباره انواع عفونت زنان و نشانه های آن بپردازیم.

چرا عفونت واژن در زنان ایجاد می‌شود؟

 

عوامل بسیاری هستند که وجود آن احتمال دارد که به عفونت واژینال بیانجامد. عواملی چون فعالیت‌های جنسی متعدد، وجود عفونت مقاربتی، تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی و بارداری، استفاده از محصولات عطری، استفاده از اسپرم کش ها، دیابت کنترل نشده، استفاده نابجا از محصولات مخصوص به ناحیه ی واژینال، دوش واژینال، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و… می‌تواند از عوامل ایجاد عفونت در زنان باشد. گفتنی است زنانی که به عفونت واژینال مبتلا می‌شوند، به خاطر التهاب ناشی از این اختلال، بیشتر در معرض ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی هستند و حتی زنان بارداری که به عفونت واژینال مبتلا می گردند، در معرض زایمان زودرس با نوزادانی کم وزن قرار دارند.

نشانه-های-انواع-عفونت-های-واژن
نشانه-های-انواع-عفونت-های-واژن

علائم عفونت در ناحیه ی واژینال چیست؟

۱_خارش بیش از حد واژن
۲_تغییر در حجم ترشحات واژینال
۳_تغییر رنگ ترشحات واژن
۴_خونریزی بی دلیل واژن و لکه بینی های متعدد
۵_درد هنگام تخلیه ی ادرار
۶_وجود درد در هنگام رابطه ی جنسی و نزدیکی
۷_ آزردگی کلی ناحیه ی واژینال
از علائمی هستند که با وجود آنها، حتماً باید به پزشک معالج مراجعه نمود؛ اگر قبلاً سابقه ی عفونت واژن را نداشتید، دچار تب و لرز و درد لگنی هستید و یا اخیراً دارای شرکای جنسی متعدد بوده اید، مراجعه به پزشک را به تعویق نیاندازید.

 

انواع عفونت واژن

عفونت واژن انواع گوناگونی دارد: واژینوز باکتریال، عفونت قارچی، تریکومونیازیس، التهاب واژن، سندروم تناسلی ادراری یائسگی یا آتروفی واژن.

*واژینوز باکتریال

یک عفونت واژن شایع بین بانوان است که در نتیجه تغییر تعداد باکتری های طبیعی در واژن و رشد بیش از حد آنها به وجود می‌آید. در واقع اگر تعداد باکتری های بی هوازی موجود در واژن، بیش از حد تکثیر شوند، تعادل طبیعی باکتری ها در واژن به هم می‌خورد و این نوع از عفونت به وجود می‌آید.

 

*عفونت قارچی

به دنبال رشد قارچ کاندیدا آلبیکانس در واژن، عفونت قارچی به وجود می آید. این قارچ نتیجه ی رطوبت بیش از حد ناحیه ی واژینال است.

 

*تریکومونیازیس

نوعی از عفونت واژن است که از طریق نزدیکی و رابطه ی جنسی به زنان منتقل می‌شود. این عفونت به واسطه ی یک انگل کوچک به وجود می‌آید. این نوع از عفونت در زنان و مردان مشترک و شایع است و در مردان در مجاری ادراری و در زنان در ناحیه ی واژینال گسترش پیدا می‌کند.

*التهابات واژن

در اثر استفاده از اسپری های واژن، دوش واژینال، صابون های عطری، مواد بهداشتی معطر و… به وجود می آید و می تواند موجب ناراحتی و ایجاد حساسیت در ناحیه ی تناسلی گردد.

*سندروم تناسلی یائسگی یا آتروفی واژن

ای بیماری به این گونه است که بعد از یائسگی یا بعد از برداشتن تخمدانها، باعث نازک شدن پوشش درونی واژن می شود و گاهی با سوزش و خارش و خشکی همراه می گردد.

دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان در رشت  ،بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی از بهترین روش های جدید تخصصی ، ابداعی و ترکیبی جهان برای درمان بیماری های زنان و جراحی های زیبایی استفاده می کند. برای مشاوره و نوبت با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به پیج اینستاگرام  مراجعه کنید.

 

تشخیص عفونت واژن

۱_ بررسی سابقه ی پزشکی
۲_انجام آزمایش لگنی
۳_جمع آوری نمونه برای آزمایشگاه
۴_انجام آزمایش ph

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژنی بستگی به نوع عفونت و شدت آن دارد. بهترین راه برای درمان عفونت واژنی مشاوره با پزشک خود است. اما در کل، درمان‌های معمول برای انواع مختلف عفونت واژنی به شرح زیر می‌توانند باشند:

1. **عفونت باکتریایی:**
– مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: داروهای ضدباکتری ممکن است تجویز شوند تا باکتری‌های مخرب را کنترل کنند.
– مصرف پروبیوتیک‌ها: مصرف مکمل‌های پروبیوتیکی ممکن است به حفظ تعادل باکتری‌های مفید در واژن کمک کند.

2. **عفونت قارچی:**
– مصرف ضدقارچ‌ها: داروهای ضدقارچ به شکل کرم، قرص یا موضعی ممکن است تجویز شوند.
– مصرف آنتی‌فانگل داروها: داروهای آنتی‌فانگل به شکل قرص یا محلول ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

3. **عفونت ویروسی:**
– مصرف داروهای ضدویروسی: پزشک ممکن است داروهای ضدویروسی تجویز کند که به کنترل ویروس‌ها کمک می‌کنند.

4. **التهابات شریانی یا مخاطی:**
– داروهای ضد التهاب: داروهای ضد التهابی ممکن است علائم التهاب را کاهش دهند.

در هر صورت، بهتر است به پزشک مشورت کنید تا تشخیص دقیقی گرفته و برنامه درمانی مناسب انتخاب کنید. همچنین، پیروی از توصیه‌ها و دستورات پزشک در طول درمان و پس از آن می‌تواند به بهبود سریع‌تر علائم کمک کند.

حرف آخر

بهتر است بدانید برای تشخیص عفونت واژینال پزشک متخصص در مورد سابقه ی پزشکیتان از شما سوال خواهد کرد. همچنین شما باید در مورد فعالیت و سلامت جنسی خود و نیز سابقه ی ابتلا به عفونت واژنی و مقاربتی، پزشک معالج را در جریان بگذارید تا در طول روند درمان به پزشک شما کمک کند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، البته همه عفونت های واژن قابل پیشگیری نیستند، اما در بیماریهای مقاربتی استفاده از کاندوم تا حد زیادی در عدم بروز عفونت موثر خواهد بود.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *