مهم ترین مراقبت های دوران پریودی

مراقبت های دوران پریودی - www.https://drmoaiiednia.com/

از سوال های پرتکرار همه بانوان در دوره قاعدگی این است که آیا می شود در دوران پریودی حمام رفت یا هر چند ساعت باید نوار بهداشتی عوض شود؟ همه این موارد به مراقبت های دوران پریودی مربوط میشود. این نکات بهداشتی به شما کمک می کنند تا راحت تر و با درد کمتر این دوره را پشت سر بگذارید و از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. همیشه در خصوص نحوه مراقبت کردن از خود در دوره قاعدگی صحبت های ضد و نقیض دیده شده و باعث سردرگمی ما می شود. متوجه نمیشویم چه کاری را باید انجام دهیم و انجام چه کاری ممنوع است. در ادامه یک مجموعه کامل از اطلاعات مهم در مورد مراقبت های دوران پریودی را در اختیار شما گذاشته ایم که از این سردرگمی خارج شوید و اطلاعات درست را جایگزین دانسته های نادرست کنید.

 

مراقبت های دوران پریودی - www.https://drmoaiiednia.com/

 

آیا در دوران پریودی می‌توان حمام کرد؟

در زمان قاعدگی خیلی از بانوان احساس تمیزی نمی کنند و دوست دارند در این وضعیت حمام کنند. اما در گذشته ها گفته می شد که حمام کردن در دوره پریودی باعث نازایی می شود. حتی بعضی ها میگفتند که در روز اول پریودی نباید حمام کنید. اما باید به شما بگوییم که این گفته ها، پایه و اساسی نداشته و مورد تایید متخصص زنان نیستند.
به گفته متخصص زنان شما در هر روز از دوره قاعدگی خود میتوانید حمام کنید. بهتر است استحمام 5 الی 10 دقیقه طول بکشد و از آب ولرم استفاده شود. نگران نباشید ؛ این عمل باعث ایجاد کیست و نازایی نمی شود.

صحبت های دکتر مویدنیا در خصوص حمام در زمان پریودی

 

در دوران قاعدگی چی بخوریم؟

تغذیه شما در دوره قاعدگی ، در چگونه طی شدن آن بسیار تاثیر گذار است. باید دقت کنید که در این مدت چه غذایی مصرف میکنید. شاید در این مدت تمایل شما به خوردن شیرینی و غذاهایی مثل پیتزا بیشتر می شود. اما مصرف زیاد این خوراکی ها می تواند تعادل هورمون های شما را بهم بزند و البته که مواد مغذی لازم را به بدن نمی رسانند. پس بهتر است در این دوره ، از روند تغذیه ای که در ادامه ارائه شده پیروی کنید :

  • غذاهای سرشار از آهن ؛ به این خاطر که آهن از دست رفته بدن شما به سبب خونریزی جایگزین شود. سبزیجات ، گوشت قرمز و لوبیا مثال خوبی برای این نوع از مواد غذایی هستند.
  • مصرف ویتامین c به جذب بهتر آهن کمک می کند. پس پشنهاد می شود که در زمان پریودی از خوراکی های حاوی ویتامین ث مثل ، توت ، بروکلی و فلفل قرمز استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و نفخ در این دوره باید بدن تان امگا 3 دریافت کند. ماهی و مغزهای آجیل این کار را برای شما انجام می دهند.

زمان تعویض پد بهداشتی و تامپون

بدون شک این سوال همه ماست که تا چند ساعت می توانیم از یک نوار بهداشتی استفاده کنیم؟ پدهای بهداشتی باعث مرطوب شدن ناحیه تناسلی می شوند و همین مسئله میتواند محیط رشد باکتری ها را فراهم کند. پس برای جلوگیری از این مسئله توصیه میشود هر 6 ساعت ، نوار بهداشتی یا تامپون یا حتی کاپ قاعدگی تان را تعویض کنید.

استفاده از لباس های نخی و تمیز

در زمان پریودی ناحیه تناسلی حساس می شود و حتی ممکن است دچار خارش های شدید شویم. برای کمک به کنترل واکنش های حساسیت زا و البته پیشگیری از پیدایش هر گونه عفونت ، از لباس های زیر نخی و البته تمیز استفاده کنید.

نحوه شست و شوی واژن در زمان پریودی

مشخص است که در این دوره ، ناحیه تناسلی باید در تمیز ترین حالت ممکن باشد. میتوانید روزانه این کار را انجام دهید. برای تمیز کردن واژن می توانید تنها آن را با آب تمیز ، آبکشی کنید. اما در شست و شوی این ناحیه نباید زیاده روی کنید. دقت داشته باشید که تغییر ph طبیعی واژن به واسطه استفاده از شوینده های شیمیایی ، میتواند باعث عفونت قارچی یا باکتریایی شود. پس در دوره پریودی می توانید تنها با آب یا استفاده از شوینده های ملایم و مورد تایید پزشک ، شست و شوی واژن را انجام دهید.

نکته : دقت کنید که از هر وسیله بهداشتی که استفاده می کنید ، چه نوار بهداشتی باشد چه شوینده ، از نوع معطر نباشند. شاید فکر کنید که معطر بودن این محصولات باعث شود ، بوی ناشی از قاعدگی از بین برود ؛ اما باید گفت که کاملا نتیجه عکس دارد و نه تنها باعث استشمام بوی بد می شود بلکه حساسیت آن ناحیه را نیز تحریک می کند.

در زمان پریودی ، قهوه نخورید

شاید شما هم عادت دارید که روزتان را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنید. اما اگر پریود هستید ، این کار را نکنید. معمولا متخصصین زنان پیشنهاد می کنند بانوان عزیز در این دوره نوشیدن قهوه را کنار بگذارند. کافئین موجود در قهوه باعث دهیدراته شدن بدن و بیشتر شدن درد می شود.

در زمان پریودی رابطه جنسی نداشته باشید.

یکی از مراقبت های این دوره ، متوقف کردن فعالیت های جنسی است. شاید در این دوره این نیاز را در خود احساس کنید ولی باید از انجام آن دور بمانید. اول این که رابطه جنسی در زمان پریودی باعث پیدایش درد و خونریزی بیشتر می شود. همین مسئله کافی است که دوره پریودی را به سختی پشت سر بگذارید. مورد بعدی این است که از نظر بهداشتی این عمل به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

برای کاهش و کنترل درد چه مراقبت هایی لازم است؟

  1. میتوانید از کیسه آب گرم استفاده کنید. قرار دادن کیسه آب گرم روی شکم و رحم ، باعث می شود خون بهتر جریان پیدا کند و شدت درد کمتر شود.
  2.  اگر در این دوره کمر درد دارید ، در حالت دراز کشیده ، زیر زانوهایتان بالش قرار دهید. یا اینکه به پهلو بخوابید و زانوها را تا قفسه سینه بالا آورده و در حالت جمع قرار دهید.
  3.  برخلاف تصور خیلی ها ، ورزش کردن در این دوره می تواند به تسکین درد کمک کند.
  4. برای کنترل درد می توانید از داروهای مسکن هم استفاده کنید اما بهتر است این کار با مشورت دکتر زنان انجام شود.
به این مقاله چند ستاره می دهید؟
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *