سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)

تخمدان پلی کیستیک

درمان تخمدان پلی کیستیک توسط بهترین جراح و متخصص زنان در رشت


سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع است و تقریباً در هر 100 خانم 7 نفر را مبتلا می کند. یکی از دلایل اصلی نازایی و نابروری بانوان در جامعه امروزی را به بیماری  (PCOS) نسبت می دهند. بیماری که رشد فزاینده ای در دهه های گذشته داشته و هنوز هیچ دلیلی برای ابتلا به آن پیدا نشده است. سندرم تخمدان پلیکیستیک بیماری ای است که باعث کاهش تخمک گذاری در بانوان شده و می تواند توقف آن را باعث شود. البته با وجود اینکه عوامل ابتلا به این بیماری مشخص نیست، اما راه درمان این بیماری کشف شده است. خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا دکتر جراحی های درمانی و بیماری زنان به شما کمک می کند تا بتوانید مشکلات تان را بهتر حل کنید. در مقاله سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  • علائم PCOS چیست؟
  • PCOS را چگونه تشخیص می دهید؟
  • آیا PCOS بر باروری تأثیر می گذارد؟
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟
  • آیا رژیم غذایی می توانند به PCOS کمک کنند؟
  • برای درمان PCOS باید از چه مواد غذایی زیاد استفاده کرد؟

سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)

علائم PCOS چیست؟

دوره های نامنظم ، کم یا اصلاً پریودی تجربه نمیکند

ناباروری (به دلیل تخمک گذاری نامنظم یا بدون تخمک گذاری)

رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) روی صورت ، قفسه سینه یا پشت

افزایش وزن

ریزش مو از سر

پوست روغنی یا آکنه

به نقل از ویکی پدیا:

سَندرُم تُخمدان پُلی‌کیستیک یا نشانگان تخمدان پُرکیستی شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز (آندوکرینوپاتی) در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری می‌باشد.

نامگذاری این سندرم به دلیل وجود تخمدان‌های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک (در اغلب زنان مبتلا و نه در همه) است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته‌است.

در ادامه به توضیح اینکه چگونه بیماری سندرم تخمدان پلیکیستیک PCOS را تشخیص می دهید؟ خواهیم پرداخت. پس تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)

PCOS را چگونه تشخیص می دهید؟

داشتن  دو ویژگی از سه ویژگی زیر می تواند تشخیصی باشند:

  1. تخمدانها تعداد زیادی کیست ریز دارند (بیش از 12): کیست   تخمدان توده های کوچک تاول مانند (حدود 5-8 میلی متر) هستند که روی سطح تخمدان ها تشکیل می شوند. زنان هر ماه یک تخمک تولید می کنند و در صورت عدم رها شدن این تخمک ها ممکن است به عنوان کیست کوچک تظاهر یابند. این علامت معمولاً در سونوگرافی مشاهده می شود. ظاهر پلی کیستیک تخمدانها در سونوگرافی در 22٪ از زنان دیده می شود ، اما فقط تعداد معدودی از این زنان مبتلا به “سندرم” هستند.
  2. عدم تعادل هورمونی (هایپراندروژنیسم):   تخمدان ها هورمون های “زنانه” مانند استروژن و پروژسترون و همچنین مقدار بسیار کمی هورمون “مردانه” ، تستوسترون تولید می کنند. هنگامی که سطح تستوسترون در خون از حد مشخصی عبور کند ، می تواند برخی از علائم رایج سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) مانند آکنه و رشد ناخواسته مو را ایجاد کند.

همچنین عدم تخمک گذاری در هر ماه (آنولاسیون)  میتواند منجر به پریودهای کم حجم یا حذف پریود شود. الیگومنوره به معنای کمتر از شش پریود در سال است و آمنوره به معنای عدم وجود پریود هست.

 

آیا PCOS بر باروری تأثیر می گذارد؟

اگرچه حدود 60٪ از زنان مبتلا به PCOS بدون هیچگونه کمک پزشکی حاملگی خود به خود را می گیرند ، برخی از خانم ها  ممکن است به کمک نیاز داشته باشند. معمولاً درمان به صورت دارویی و  سونو است. بنابراین سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) می تواند روی باروری تأثیر بگذارد.

سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

از طریق ترکیبی از ورزش و رژیم منظم باید لاغر بشوید. متفورمین  دارویی که برای درمان دیابت درمراحل اول استفاده می شود همچنین می تواند در متابولیسم کربوهیدرات و کاهش وزن کمک کند.

درمان PCOS بستگی به علائم ان دارد. آسانترین راه کنترل PCOS  مصرف قرص ترکیبی (مانند Yasmin یا Zoely) است که  از بدتر شدن این مشکل جلوگیری می کند.

بدیهی است که اگر برای بارداری تلاش می کنید قرص ضد بارداری گزینه مناسبی نیست. اگر بیش از شش تا دوازده ماه تلاش کرده اید ، ممکن است به قرص های القاء تخمک گذاری مانند کلومیفن وسونوگرافی سریال احتیاج داشته باشید.

درمان موهای ناخواسته می توانداز طریق لیزریا از طریق دارو باشد.

مدیریت سبک زندگی: به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت در سالهای بعد انجام میشود.

 

آیا رژیم غذایی می توانند به PCOS کمک کنند؟

متخصصین تغذیه می گویند: “یک برنامه غذایی سالم می تواند به مدیریت و کاهش برخی علائم سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) کمک کند. رژیم غذایی مناسب تأثیر مثبتی بر قند خون و مدیریت انسولین و همچنین کمک به حساسیت سلولی و تعادل هورمون خواهد داشت. ”

کاهش یا از بین بردن

لازم به یادآوری است که به دلیل مقاومت به انسولین ، زنان PCOS قادر به مقابله با کربوهیدراتهای ساده نیستند. از این رو مهم است که از موارد زیر پرهیز کنید:

شکر: شکر تصفیه شده سفید ، شیرین کننده های مصنوعی و غیره

قندهای شیرین طبیعی: عسل ، خرما ، آگاو ، میوه خیلی زیاد

کربوهیدرات ها (شاخص گلیسمی بالا): نان سفید ، برنج سفید ، ماکارونی سفید

سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)

درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک PCOS چیست؟

پزشکان یک رژیم غذایی مخصوص را برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) آماده کرده اند. این رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی کم کالریI: غذاهای حاوی شاخص گلیسمی پایین مانند نان قهوه ای ، برنج و ماکارونی ، سیب زمینی شیرین ، فرنی سنتی یا موسلی

چربی های خوب: آجیل ، دانه ها ، روغن های فشرده ، ماهی روغنی ، آووکادو و نارگیل

سبزیجات برگ سبز: اسفناج ، کلم بروکلی ، کلم ، مارچوبه ، موشک ، کلم بروکلی ، جوانه بروکسل

پروتئین ها: بدر درمان PCOS موثر هستند

پزشک عمومی ، متخصص زنان یا متخصص تغذیه می توانند با یک رژیم غذایی سالم و ورزش کمک کنند. یکی دیگر از اثرات مثبت این تغییر سبک زندگی می تواند کاهش خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی درسالهای بعدی باشد.

 

سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) چیست؟

البته بهتر است که بدانید :

  • تخمدان های پلی کیستیک در اسکن سونوگرافی در 22٪ از خانم ها یافت می شوند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک فقط در 7٪ از زنان دیده می شود.
  • بهترین راه برای کنترل PCOS ، لاغر ماندن از طریق ترکیبی از رژیم غذایی GI و ورزش کم است.
  • اگر شما تلاش جهت درمان ناباروری نمیکنید .قرص ترکیبی  ، شرایط را به خوبی کنترل می کند.
  • 60٪ از زنان به بارداری خودبخود می رسند.
  • بعضی اوقات ممکن است داروهایی مانند متفورمین یا کلومیفن سیترات برای القاء تخمک گذاری لازم باشد.

پس این را بدانید که شما تنها نیستید و برای درمان این بیماری راه هایی وجود دارد. مهمترین چیز در کنترل سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)، درمان افسردگی و استرس است که باید به آن توجه ویژه ای کرد.

در مقاله سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) چیست؟ خانم دکتر مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت به شما کمک می کند تا بتوانید در برابر بیماری های پلی کیستیک پیروز شوید. دکتر نفیسه مؤیدنیا دکتر جراحی های درمانی و بیماری های زنان به شما کمک می کند تا بیماری سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS) را درمان کنید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *