همه چیز در مورد بیماری تریکوموناس، علائم و درمان آن

بیماری تریکوموناس

بیماری تریکوموناس مانند زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط انگل ایجاد می شود. در زنان، می تواند باعث ترشحات بدبو از واژن، خارش دستگاه تناسلی و ادرار دردناک شود. مردان مبتلا به این بیماری معمولاً هیچ علامتی ندارند. زنان باردار مبتلا در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند.

علت بیماری تریکوموناس چیست؟

این بیماری توسط یک تک یاخته تک سلولی ایجاد می شود، نوعی انگل کوچک که در طول رابطه جنسی بین افراد حرکت می کند. دوره نهفتگی (مدت زمانی که فرد به بیماری مبتلا می شود تا زمانی که عفونت ناشی از بیماری آشکار شود) ناشناخته است، اما تصور می شود که بین 4 تا 28 روز متغیر باشد.

درمان بیماری تریکوموناس

برای جلوگیری از عفونت مجدد، هر دو طرف باید تحت درمان قرار گیرند.

• متداول ترین درمان برای تریکوموناس شامل مصرف یک مگادوز مترونیدازول (Flagyl) یا تینیدازول (Tindamax) است.
  • افراد مبتلا به بیماری با استفاده صحیح از کاندوم در زمان رابطه جنسی می توانند خطر عفونت خود را کاهش دهند.

اگر بیماری درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود، اما بسیاری از زنان هیچ علامتی ندارند. در صورت عدم درمان، تریکوموناس می تواند خطر ابتلا یا گسترش سایر عفونت های مقاربتی را افزایش دهد. به عنوان مثال، می تواند باعث التهاب دستگاه تناسلی شود که عفونت با HIV را آسان می کند یا ویروس HIV را به شریک جنسی منتقل می کند.

علائم بیماری تریکوموناس

یکی از دلایلی که این بیماری به راحتی گسترش می یابد این است که تعداد زیادی از افراد آلوده (بیش از 70 درصد) هیچگونه علائمی ندارند. ممکن است قبل از اینکه بدانید به این بیماری مبتلا هستید، دیگران را آلوده کنید.

بسیاری از زنان و اکثر مردان مبتلا به بیماری، حداقل در ابتدا هیچ علامتی ندارند. علائم و نشانه های این بیماری در زنان عبارتند از:

• ترشحات واژن اغلب بوی بد می دهد و ممکن است سفید، خاکستری، زرد یا سبز باشد
  • قرمزی، سوزش و خارش دستگاه تناسلی
  • ادرار یا مقاربت جنسی همراه با درد

تریکوموناس در مردان به ندرت دارای علائم است. علائم و نشانه های بیماری در مردان، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تحریک داخل آلت تناسلی
  • ادرار همراه با سوزش
  • سوزش بعد از انزال
  • ترشح از آلت تناسلی

زمان مراجعه به پزشک

در صورت داشتن ترشحات بدبوی واژن یا درد هنگام ادرار یا مقاربت جنسی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

بیماری تریکوموناس

فاکتورهای ریسک

عوامل خطر شامل موراد زیر است:

• داشتن شریک جنسی متعدد
  • سابقه سایر عفونت های مقاربتی
  • سابقه قبلی تریکوموناس
  • رابطه جنسی بدون کاندوم

عوارض بیماری تریکوموناس

زنان باردار مبتلا به تریکوموناس ممکن است به عوارض زیر مبتلا شوند:

• زایمان زودرس
  • تولد نوزاد کم وزن
  • انتقال عفونت به نوزاد هنگام عبور از مجرای زایمان
  • ابتلای آسان تر به HIV

پیشگیری از بیماری

مانند سایر عفونت های مقاربتی، تنها راه پیشگیری پرهیز از رابطه جنسی است. برای کاهش خطر، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم به درستی استفاده کنید.

سایر سوالاتی که ممکن است در رابطه با این بیماری با آن مواجه شوید

علت تریکوموناس در زنان چیست؟

تریکوموناس توسط یک انگل کوچک به نام تریکوموناس واژینالیس (Trichomonas vaginalis) ایجاد می شود. در زنان، این انگل عمدتا واژن و لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند (مجرای ادرار) را آلوده می کند.

آیا بیماری مسری است؟

بله، بیماری تریکوموناس بسیار مسری است. علاوه بر اینکه بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، می تواند مقعد، دهان و دست ها را نیز آلوده کند.

آیا بیماری به خودی خود از بین می رود؟

بعید است که تریکوموناس بدون درمان برطرف شود. عفونت ممکن است در موارد نادر به خودی خود درمان شود، اما در صورت عدم درمان می تواند عفونت را به شخص دیگری منتقل کند.

آیا امکان انتقال این بیماری از صندلی توالت وجود دارد؟

زنان می توانند این بیماری را از مردان یا زنان آلوده دریافت کنند. در حالی که تریکوموناس معمولاً از طریق جنسی منتقل می شود، در صورت تماس ناحیه تناسلی با اجسام مرطوبی مانند حوله ، لباس مرطوب یا صندلی توالت ممکن است منتقل شود.

آیا یک فرد می تواند به تنهایی به بیماری تریکوموناس مبتلا شود؟

تریکوموناس نوعی عفونت است که از طریق مقاربت و تماس با اندام تناسلی منتقل شود. این بیماری در طول فعالیت جنسی از فرد آلوده به شخصی دیگر منتقل می شود. در موارد بسیار نادر ممکن است مادر آلوده آن را به جنین خود منتقل کند.