درمان افتادگی رحم در رشت

درمان-افتادگی-رحم-در-رشت

رحم عضوی از دستگاه تناسلی زنان است که داخل لگن قرار گرفته و با حمایت رباطها، عضلات و بافتهای همبند کف لگن در جای خود ثابت نگه داشته شده است. ضعف و آسیب دیدگی این بافتهای نگهدارنده باعث پرولاپس یا افتادگی رحم می شود.
در این مقاله دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان، به شما در مورد علائم، علل و روشهای درمان افتادگی رحم در رشت خواهند گفت. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علائم افتادگی رحم چیست؟

علائم افتادگی یا پرولاپس رحم بستگی به مرحله یا درجه افتادگی آن دارد. مثلا در درجات پایین (درجه 1) ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. اما در درجات بالاتر علائم زیر را تجربه کنید:

  • احساس پری، سنگینی یا کشیدگی در لگن یا واژن
  • احساس نشستن روی یک توپ
  • دردهای مقاربتی
  • بی اختیاری ادراری و تکرر ادرار
  • خونریزی واژینال
  • افزایش ترشحات واژن
  • عفونت های ادراری مکرر
  • یبوست
  • درد پایین کمر
  • مشاهده چیزی که از واژن بیرون زده است.

همه این علائم برای شما رخ نمی دهند بلکه بسته به درجه افتادگی رحم برخی از آنها را تجربه می کنید.

مراحل افتادگی رحم

به نقل از مدیکال نیوز تودی درجات پرولاپس رحم به 4 درجه زیر تقسیم بندی می شود که می توانید در جدول زیر آنها را ببینید:

درجه شدت
درجه اول دهانه رحم به قسمت بالایی واژن سقوط می کند.
درجه دوم بخشی از رحم به داخل واژن فرو می افتد.
درجه سوم دهانه رحم از دهانه واژن بیرون می زند و قابل رویت است.
درجه چهارم دهانه رحم و رحم از دهانه واژن خارج می شوند.

درجه اول، خفیف ترین مرحله افتادگی رحم و درجه چهارم، شدیدترین مرحله ی آن است. پزشکان بر اساس مرحله افتادگی رحم، نوع روش درمان را تعیین می کنند.

کی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با مشاهده مرحله دوم افتادگی به بعد باید هر چه سریعتر برای گرفتن نوبت بهترین دکتر افتادگی رحم در بلوار گلسار رشت اقدام کنید. هر چقدر افتادگی شدیدتر شود درمان آن به روشهای سختتری مثل انواع جراحی ها نیاز دارد.

برای درمان افتادگی رحم در رشت می توانید از تخصص دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های 03132135933 و 09910535869 تماس بگیرید.

روشهای درمان افتادگی رحم در رشت

به گفته دکتر مویدنیا، متخصص زنان با توجه به درجه افتادگی رحم از روشهای زیر برای درمان آن استفاده می کنند:

درمان افتادگی رحم  بدون جراحی

روشهای بدون جراحی درمان پرولاپس رحم عبارتند از:

درمان افتادگی رحم با ورزش: تمرینات ورزشی به نام ورزشهای کگل باعث تقویت عضلات کف لگن می شود. در واقع، این ورزشها بیشتر برای جلوگیری از تشدید پرولاپس و کاهش علائم افتادگی درجه یک موثر هستند.

هورمون تراپی: داروهای هورمونی حاوی استروژن هستند و به جوانسازی عضلات واژن بیمار کمک می کنند و اثرات یائسگی را کاهش می دهند. اما درمان با این روش برای همه مناسب نیست و عوارض جانبی دارد.

لیزر آراف: در این روش امواج رادیوفرکانسی RF باعث تقویت تارهای عضلانی ماهیچه های کف لگن می شوند. این روش سریعتر و بهتر از تمرینات کگل به تقویت عضلات کمک کرده و بهترین جایگزین هورمون تراپی است.

پساری واژن: یک دستگاه واژینالی است که از رحم حمایت می کند و آن را در جای خود نگه می دارد. پساری انواع مختلفی دارد که برخی از آنها را پزشک و برخی را خودتان می توانید داخل واژن قرار دهید.

درمان-افتادگی-رحم-با-پساری

درمان افتادگی رحم با جراحی در رشت

در درجات بالای افتادگی رحم، روشهای بدون جراحی جواب نمی دهند و بانوان عزیز رشتی باید درمانهای زیر را با توجه به تشخیص پزشک دنبال کنند:

درمان افتادگی رحم با لیزر یا جراحی: در این روش از طریق واژن یا با برشهای لیزر یا تیغ جراحی روی شکم می توان انواع عملهای جراحی را انجام داد. در برخی از این جراحی ها، بافتهای همبند آسیب دیده ترمیم می شوند.

در برخی دیگر نیز، از مواد مصنوعی به نام مِش برای بالا کشیدن رحم و نگهداشتن آن در جای خود استفاده می شود.

عمل هیسترکتومی: در افتادگی های شدید رحم که راهی برای فیکس کردن رحم در جای خود نیست، جراح زنان از عمل برداشتن رحم یا عمل هیسترکتومی استفاده می کند. این روش برای زنانی است که دیگر قصد بارداری ندارند.

برای انجام انواع عملهای افتادگی رحم در رشت می توانید از تخصص دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های 03132135933 و 09910535869 تماس بگیرید.

رزومه دکتر نفیسه مویدنیا

  • متخصص زنان، زایمان، نازایی و زیبایی در رشت
  • عضو آکادمی جراحان زنان آمریکا
  • عضو انجمن جراحی های کم تهاجمی ایران
  • با بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان و نازایی
  • با تجربه طولانی در انواع روشهای جراحی و غیرجراحی درمان پرولاپس رحم
  • طرف قرارداد با بیمارستانهای مختلف رشت مثل فامیلی، توتونکاران، پارس، قائم و ولیعصر، …

سوالات متداول

در مورد افتادگی رحم و درمان آن معمولا سوالات زیر از متخصص زنان پرسیده می شود:

آیا افتادگی رحم باعث نازایی می‌شود؟

اگر افتادگی رحم شدید باشد و آنرا درمان نکنید و یا برای درمان آن مجبور به عمل هیسترکتومی شوید، این عارضه منجر به نازایی می شود.

علل افتادگی رحم چیست؟

معمولا شلی عضلات کف لگن به دلیل بارداری، زایمان، بالا رفتن سن، یائسگی، چاقی مفرط، بلند کردن مکرر اجسام سنگین، سرفه یا یبوست مزمن و برخی عملهای جراحی لگنی رخ می دهد. در برخی افراد هم شلی این عضلات و پرولاپس رحم ارثی و به دلایل ژنتیکی است.

آیا افتادگی رحم  خطرناک است؟

افتادگی رحم خطر جانی ندارد اما می تواند منجر به بروز مشکلاتی مثل زخم شدن بافت رحم و افتادگی سایر اندام های لگنی مانند مثانه یا راست روده شود.

افتادگی رحم چه عوارضی دارد؟

علاوه بر علائم آزاردهنده ای که در این مقاله گفتیم، افتادگی رحم در درجات بالا می تواند باعث زخم و عفونت در دهانه رحم یا دیواره های واژن شده و بارداری را مشکل کند.

اگر شما هم سوالی درباره درمان افتادگی رحم در رشت دارید در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

5/5 - (2 امتیاز)
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *