تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص-تنبلی-تخمدان

تشخیص-تنبلی-تخمدان


تنبلی تخمدان چیست؟

 

به طور کلی تخمک گذاری یا اتفاق می افتد یا با دفعات کمتری اتفاق می افتد. یعنی در خانم نرمال  معمولا 12-14 بار تخمک گذاری وجو دارد اما در خانم هایی که تنبلی تخمدان دارند کمتر از 8 بار یا حتی 2 بار می باشد و در موارد شدیدتر در طول سال تخمک گذاری ندارند. این روند باعث نامنظم شدن سیکل قاعدگی می شود.

تنبلی-تخمدان

علت تنبلی تخمدان چیست؟

بسیاری از افراد تنبلی تخمدان را با کیست تخمدان اشتباه می گیرند . در واقع در اثر رشد فولیکول ها تخمک گذاری ایجاد می شود که در اثر تنبلی تخمدان این اتفاق نیفتاده است و داخل تخمدان باقی مانده اند و باعث حجیم شدن تخمدان شده اند.   

 در مطب دکتر نفیسه موید نیا متخصص زنان رشت ، دارای بورد تخصصی جراحی های زیبایی زنان ، زایمان و نازایی  از بهترین و جدیدترین روش ها برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می شود. ثبت نام در دوره ها با شماره های ۰۹۹۱۰۵۳۵۸۶۹ و ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس بگیرید.مشاهده مطالب بیشتر می توانید به پیج اینستاگرام مراجعه کنید.

عوارض تنبلی تخمدان چیست؟

 

  • بیش از 50 درصد خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان چاق هستند یا اضافه وزن دارند.
  • تخمدان خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان، هورمون مردانه ترشح می کنند که باعث رشد بیش از اندازه موهای زائد در بالای لب، چانه می شود.
  • به دلیل مقاومت به انسولین 30% خانم ها دچار سندروم متابولیک می شوند. در این خانم ها پروفایل چربی غیرفعال می شود. کلسترول و فشار خون در این افراد بالاست. همچنین ممکن است زمینه دیابت وجود داشته باشد.
  • به دلیل اختلال در تخمک گذاری احتمال بروز ناباروری وجود دارد.

تشخیص تنبلی تخمدان

تشخیص تنبلی تخمدان به صورت بالینی است یعنی با معاینه ، شرح حال بیمار، بیماری تشخیص داده می شود. بعد از تشخیص این بیماری توسط دکتر موارد ذیل انجام می شود:

  • اندازه گیری فشار خون
  • آزمایش چربی و قند ( معمولا 10 درصد بیماران دیابت دارند و 35 درصد پرادیابت دارند)
  • آزمایش تیروئید و پرولاکتین : زیرا درصدی از افراد به دلیل تیروئید مشکلاتی در سیکل قاعدگی آنها ایجاد می شود.
  • اندازه گیری شاخص توده بدنی یا BMI: زیرا در این افراد چاقی بسیار مشاهده می شود.
  • آزمایش ویتامین D3 ( افردای که کاهش ویتامین D دارند کمتر تخمک گذاری می کنند، هومنون های مردانه بیشتری ترشح می کنند و احتمال ابتلا به سندروم متابولیک دارند)

نکته مهم : در صورتی که سیکل قاعدگی فرد منظم باشد و موهای زائد زیاد ندارد و علائمی که اشاره کردیم مشاهده نشود، اما در سونوگرافی کیست های ریز مشاهده شود، مبتلا به تنبلی تخمدان نیست.

دختری 21 ساله مجرد دارم با سیکل قاعدگی نامنظم، 2 یا 5 ماه یکبار سیکل قاعدگی دارد. از رشد موهای زائد شاکی است، چه دارویی استفاده کند؟
USER WOMAN
مریم
رحیمی
پاسخ دکتر نفیسه مویدنیا: این علائمی که ذکر شد از نشانه های تنبلی تخمدان در دختران است و بسیار خطرناک است و اگر درمان نشود در 15 تا 20 سال آینده امکان ابتلا به سرطان آندومتریوز وجود دارد. و اگر تا حداکثر 2 ماه این علائم را دارند برای درمان به پزشک مراجعه کنند.
متخصص زنان در رشت
John Doe
Designer
به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *