زگیل تناسلی

HPV

علائم زگیل تناسلی در زنان

ویروس hpv باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان در زنان شده و گاهی اوقات بدون علائم است. از علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان می توانیم به خارش، سوزش، یا حساسیت در اطراف واژن اشاره کنیم. از علائم و نشانه های دیگر زگیل های تناسلی در زنان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• ممکن است زگیل ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشد.
  • زگیل تناسلی می تواند در هر بخشی از بدن که در معرض تماس جنسی قرار می گیرد، ایجاد شود به طور مثال، زگیل در زنان در نواحی مانند واژن، دهانه رحم یا کشاله ران، دهان، گلو و … (در مردان، آلت تناسلی، اسکروتوم، ران یا کشاله ران) ظاهر می شود.
  • ایجاد خارش، درد و سوزش در ناحیه تناسلی از علائم این بیماری است.
  • زنانی که دچار زگیل تناسلی در داخل واژن می شوند، ممکن است علائمی از قبیل خونریزی پس از رابطه جنسی یا علائم غیر طبیعی واژن داشته باشند. همچنین اگر زگیل در مجاری ادرار ایجاد شود، ممکن است موجب انسداد مجاری ادرار شود.
زگیل تناسلی
آیا زگیل تناسلی دردناک است؟

اگر در زمان مناسب با درمان زگیل تناسلی اقدام شود، معمولا زگیل های تناسلی دردناک نیستند، گرچه ممکن است با خارش، حساسیت یا سوزش در محل زگیل همراه باشند.

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنان

همانطور که در ابتدا اشاره ای مختصر به دلیل به وجود آمدت این عارضه کردیم، ویروس اچ پی وی عامل ظاهر شدن زائده ها در قسمت های تناسلی زنان می باشد. این ویروس از طریق رابطه جنسی واژن، مقعدی و دهانی منتقل می شود. اکثر کسانی که گرفتار این ویروس شده اند، متوجه علائم شریک جنسی خود نبوده اند. به همین علت این ویروس جنسی به طور شایع بین زنان و مردان در حال انتقال می باشد.

حقایقی در مورد زگیل تناسلی در زنان

• ویروس اچ پی وی (زگیل تناسلی) مسری است و از طریق تماس پوست با پوست یا تماس جنسی منتقل می شود؛ با این حال، ممکن است، زگیل بدون رابطه جنسی انتقال یابد.
  • هیچ درمان طبی طبیعی، خانگی یا درمان های دیگر نمی تواند این ویروس را به طور کامل از بدن خارج کند.
  • درمان های کنترلی برای زگیل های تناسلی در دسترس هستند، اما ممکن است زگیل ها در آینده مجدداً عود نماید.
  • استفاده از کاندوم مانع انتقال ویروس اچ پی وی در طول فعالیت جنسی می شود، اما به طور کامل از عفونت HPV جلوگیری نمی کند (زگیل تناسلی).
  • محققان تخمین زده اند که حداقل 75 درصد از مردان و زنان در سن بلوغ آلوده به ویروس HPV هستند.
  • هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد، و تنها راه حل حذف زگیل های تناسلی است.
  • یک زگیل تناسلی در نواحی مرطوب مثل ناحیه تناسلی رشد می کند.
  • زگیل تناسلی (اچ پی وی) شایع ترین بیماری های جنسی است.

چه افرادی در معرض ویروس اچ پی وی قرار دارند ؟

ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی شایع ترین بیماری منتقله از طریق ارتباط جنسی است. حدود 75٪ مردان و زنان به زگیل های تناسلی مبتلا می شوند. به طور تقریبی هر ساله در حدود 30 میلیون نفر به این ویروس آلوده می شوند که حدود 50٪ از مبتلایان بین سنین 15 تا 25 سال هستند.

ویروس اچ پی وی در اکثر افراد مبتلا به آن علائم یا ضایعاتی به همراه ندارند. برای تشخیص قطعی ابتلا به این ویروس آزمایشاتی وجود دارد، این تست شامل آزمایشات DNA است. افراد مبتلا به HPV که هیچ علائمی ندارند نیز می توانند از طریق تماس جنسی ویروس را به دیگران منتقل کنند.

در کشورهای توسعه یافته، غربالگری و درمان اولیه تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم، به طور چشمگیری میزان بروز سرطان دهانه رحم را کاهش داده است. در کشورهای در حال توسعه که دارای زیرساخت های پزشکی یا مالی برای اجرای یک برنامه غربالگری هستند،احتمال بروز سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس اچ پی وی بسیار بالاتر است. در واقع سرطان دهانه رحم هر سال در سراسر جهان حدود پانصد هزار زن را درگیر می کند. این بیماری در بسیاری از کشورها شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است.

دوره نهفتگی برای زگیل های تناسلی

بازه ورود ویروس اچ پی وی به بدن تا ایجاد زگیل تناسلی در افراد مختلف متفاوت است. از آنجایی که اکثر افراد مبتلا به ویروس هیچ نشانه ای ندارند و زگیلی ایجاد نمی شود. امکان تعیین زمان دقیق برای عود مجدد زگیل وجود ندارد. زگیل ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها پس از ورود عفونت مجدداً ایجاد شود.

بیش از 100 نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می توانند انسان ها را آلوده کنند و از این تعداد، بیش از 40 نوع از آنها دستگاه تناسلی و مقعد مردان و زنان را آلوده میکنند. گاهی اوقات ضایعات تناسلی به نام condylomata acuminata یا زگیل های وریدی ایجاد می شوند. همچنین زیر گروهی از HPV ها می توانند به تغییرات پیش سرطانی در رحم و سرطان گردن رحم منجر شوند.

انواع HPV که موجب سرطان دهانه رحم می شوند، با سرطان های مقعد و آلت تناسلی در مردان و همچنین یک گروه سرطان سر و گردن (اوروفارنکس) در زنان و مردان مرتبط است. زگیل تناسلی و عفونت HPV عمدتا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و خطر انتقال عفونت با تعدد شریک جنسی افزایش می یابد.

شایع ترین انواع HPV که باعث بروز عفونت های واژینال می شوند، عبارتند از، انواع HPV 6، 11، 16 و 18 (HPV-6، HPV-11، HPV-16 و HPV-18).هرچند انواع دیگرHPV نیز می توانند باعث عفونت شوند. در میان این موارد، HPV-6 و HPV-11 اغلب با ضایعات خوش خیم مانند زگیل های تناسلی همراه است. ولی سوش HPV-16 و HPV-18 بیشتر در سرطانهای سرویکس و آنژینال و دیسپلازی شدید گردن رحم یافت می شوند.

دیگر انواع HPV پوست را آلوده و باعث زگیل های معمول در قسمت های دیگر بدن می شود. برخی از انواع HPV ها (به عنوان مثال، اچ پی وی نوع 5 و 8) اغلب باعث ایجاد سرطان پوست می شوند.

چه کسانی می توانند واکسن گارداسیل اچ پی وی را دریافت کنند ؟

جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی بهتر است در نوجوانی واکسن گارداسیل یا همان اچ پی وی را تزریق کرد. این واکسن (Gardasil 9) مورد تاییدیه FDA برای استفاده زنان در سنین بین 9 تا 45 سال است. این واکسن ایمنی علیه 9 نوع از HPV شامل 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 ایجاد می کند. یکی دیگر از واکسن هایی که برای پیشگیری از این بیماری موثر است با نام Cervarix شناخته می شود. این دارو شامل دو نوع 16 و 18 HPV است که مناسب استفاده در دختران 10 تا 15 ساله است.

درمان زگیل تناسلی در زنان

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن وجود ندارد، و راهکار درمانی شامل حذف زگیل و ضایعات از روی پوست است. درمان های موجود برای ضایعات زگیل تناسلی، عبارتند از:

• دارو و پماد که برای درمان زگیل های خیلی کوچک که در مراحل ابتدایی هست میتواند موثر باشد.
  • کرایو تراپی (انجماد زگیل تناسلی با نیتروژن مایع)
  • لیزر زگیل تناسلی که با استفاده از لیزر حتی ریشه زگیل نیز سوزانده میشود.

توجه داشته باشید که نباید از داروهای خانگی یا درمان های زگیل پوستی معمول در زگیل های تناسلی استفاده کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر زگیل های تناسلی درمان نشوند؟

در بعضی از افراد، زگیل های تناسلی ممکن است طی چند ماه تا چند سال از بین بروند. در موارد دیگر، در صورت عدم درمان زگیل ها بزرگتر شده و شکل خوشه ای به خود می گیرند. حتی اگر زگیل ها به طور کامل برطرف شوند بازهم امکان بازگشت مجدد آنها وجود دارد.

پیشگیری از بارداری در برابر عفونت HPV محافظت می کند؟

استفاده از برخی روش های پیشگیری از بارداری می تواند از گسترش HPV از طریق تماس جنسی جلوگیری کند. برخی از محققان تصریح کرده اند که عفونت HPV از مادر به

banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

دیدگاه ها غیرفعال هستند.