زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی در زنان  یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است. تقریباً همه افراد دارای مقاربتی جنسی حداقل در یک مرحله از زندگی خود به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  که ویروس ایجاد زگیل تناسلی است، آلوده می شوند.

زگیل های تناسلی در بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می گذارند. آنها می توانند مانند برجستگی های کوچک و به رنگ گوشت ظاهر شوند یا ظاهری شبیه به گل کلم دارند. در بسیاری موارد ، زگیل ها خیلی کوچک هستند و قابل مشاهده نیستند.

برخی از انواع HPV دستگاه تناسلی می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند ، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. واکسن ها می توانند به محافظت در برابر برخی گونه های دستگاه تناسلی HPV کمک کنند.

در خانمها ، زگیل های تناسلی می توانند روی ولو ، دیواره های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد ، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کنند. در مردان ممکن است در نوک یا آلت تناسلی ، یا مقعد رخ دهد.

زگیل های تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلو شخصی که با او رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته است ، ایجاد شود. خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص بیماری های زنان و جراحی های درمانی می توانند در درمان بیماری های مقاربتی شما را یاری دهند. در ادامه موارد زیر را با هم بررسی می کنیم:

• همه چیز درباره زگیل تناسلی زنان
  • عوامل و دلایل بروز زگیل تناسلی در زنان
  • زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟
  • واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی

همه چیز درباره زگیل تناسلی زنان:

زگیل های تناسلی می توانند هم در مردان و هم در زنان شایع شود. اما باید بدانید که خطر زگیل تناسلی در زنان بیشتر است. زگیل  می تواند یک بیماری نهفته در مردان باشد. مرد می تواند تا سال ها بیماری زگیل تناسلی را به صورت خاموش در بدن خود داشته باشد و به یک باره این بیماری خود را بروز دهد. این بیماری می تواند درمان شود. اما امکان دارد که دوباره بازگردد، مگر اینکه بیماری زمینه ای این عفونت نیز درمان شود.

زگیل های تناسلی می توانند علائم زیر را از خود بروز دهد:

• تورم های کوچک ، گوشتی ، قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی شما
  • تورم های شکل گل کلم مانند ناشی از چندین زگیل نزدیک به هم
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی شما
  • خونریزی با مقاربت

زگیل های تناسلی می توانند آنقدر کوچک و مسطح باشند که نامرئی باشند. به ندرت ، زگیل تناسلی در شخصی که دارای سیستم ایمنی تحت فشار است ، می تواند به شکل خوشه های بزرگ تکثیر شود.

زگیل تناسلی در زنان می تواند در قسمت هایی مانند داخل واژن ، خارج واژن و حتی روی دهانه رحم نیز ایجاد شود.

به نقل از ویکی پدیا :

زگیل تناسلی (به انگلیسی: Condylomata Acuminata) (خواند شود: کوندیلوما آکومیناتا) همراه عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (ویروس اِچ‌پی‌وی از ویروس‌های دی‌ان‌ای دار) بوجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از همه‌گیرترین بیماری‌های آمیزشی در جهان است.

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی فرق دارد. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تب‌خال صورت ایجاد می‌کند.

اگر شما یا شریک زندگی تان دچار برآمدگی یا زگیل در ناحیه تناسلی هستید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

عوامل و دلایل بروز زگیل تناسلی در زنان

ویروس پاپیلومای انسانیمی  (HPV) می تواند باعث ایجاد زگیل می شود. بیش از 40 سویه HPV وجود دارد که بر ناحیه دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد.

زگیل تناسلی در زنان تقریباً همیشه از طریق تماس جنسی گسترش می یابند. لازم نیست زگیل شما برای انتشار عفونت در شریک جنسی , برای شما قابل مشاهده باشد.

بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ، مدتی به HPV دستگاه تناسلی مبتلا می شوند. عواملی که می توانند خطر آلوده شدن شما را افزایش دهند عبارتند از:

• داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد
  • داشتن عفونت مقاربتی دیگر
  • رابطه جنسی با فردی  که سابقه جنسی شما آن را نمی دانید
  • فعال شدن از نظر جنسی در سنین جوانی
  • زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیق شده است ، مانند HIV یا افرادیکه داروهای پیوند عضو دریلافت می کنند

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

عوارض عفونت HPV می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرطان. سرطان گردن رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV دستگاه تناسلی دارد. انواع خاصی از HPV همچنین با سرطان های ولووا ، مقعد ، آلت تناسلی و دهان و گلو همراه است.

عفونت HPV همیشه به سرطان منجر نمی شود ، اما برای زنان مهم است كه به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند ، به خصوص كسانی كه به انواع پرخطر HPV آلوده شده اند.

مشکلات در دوران بارداری:

به ندرت در دوران بارداری ، زگیل ها می توانند بزرگ شوند و ادرار کردن فرد را دشوار کنند. زگیل تناسلی در زنان در دیواره واژن می توانند مانع از کشش بافت واژن در هنگام زایمان شوند. زگیل های بزرگ روی ولو یا واژن می توانند هنگام کشیدگی بافت جهت زایمان خونریزی کنند.

به ندرت ، نوزادی که از مادری با زگیل تناسلی به دنیا می آید ، زگیل در گلو دارند. ممکن است کودک برای جلوگیری از انسداد راه هوایی به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

به همین دلیل نوزادانی که مادران آن ها دچار زگیل تناسلی شده اند را به صورت سزارین به دنیا می آورند.

زگیل تناسلی در زنان

واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی:

برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است. جدیدترین مورد ، Gardasil 9 جهت استفاده در مردان و زنان در سنین 9 تا 45 سالگی به منظور محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل های تناسلی تأیید شده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کند ، هر چند که ممکن است در اوایل 9 سالگی انجام شود.

برای دختران و پسران ایده آل است که قبل از تماس جنسی واکسن را دریافت کنند.

عوارض جانبی واکسن ها معمولاً خفیف است و شامل درد در محل تزریق ، سردرد ، تب درجه پایین یا علائم مانند آنفولانزا می باشد.

اکنون CDC توصیه می کند که همه افراد 11 و 12 ساله دو دوز واکسن HPV با فاصله شش ماه دریافت کنند ، به جای برنامه سه دوز قبلی که قبلاً توصیه شده بود. نوجوانان 9 و 10 سال و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می توانند در برنامه به روز شده دوز واکسیناسیون دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز برای کودکان زیر 15 سال موثر است.

نوجوانان و بزرگسالان جوان که سری واکسن ها را بعداً شروع می کنند ، در سنین 15 تا 26 سالگی ، باید سه دوز واکسن را دریافت کنند.

در حال حاضر CDC واکسیناسیون HPV  را برای همه افراد در سن 26 سالگی که به اندازه کافی واکسینه نشده اند توصیه می کند.

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسیناسیون به شما در جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کمک می کند. استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی دارید ایده خوبی است ، اما لزوماً شما را از زگیل دستگاه تناسلی محافظت نمی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه های درمان زگیل تناسلی می توانید مقاله «علایم و درمان ویروس HPV و زگیل تناسلی» را مطالعه بفرمایید.

در مقاله «زگیل تناسلی در زنان» از سایت خانم دکتر نفیسه مؤیدنیا متخصص زنان و زایمان و بیماری های زنان در رشت، سعی کردیم شما را بیشتر با این بیماری در حوزه زنان آشنا کنیم.

همچنین خانم دکتر مؤیدنیا بهترین دکتر جراحی های درمانی و بیماری های زنان می توانند به شما در درمان بیماری تان کمک کنند.