سوالات زنان درباره بیماری‌های زنانه

بیماری های زنانه و مراجعه به پزشک زنان

برخی بانوان از مراجعه به پزشک و متخصص زنان و زایمان هراس دارند و به دلایل مختلف از جمله حجب و حیا از صحبت درباره مشکلات جنسی و پرسیدن برخی سوالات درباره بیماری های زنانه خودداری می کنند و این امر می تواند سلامت دستگاه تناسلی آن ها را به خطر بیاندازد پس بهتر است چکاب دوره ای خود را نزد متخصص زنان و زایمان فراموش نکنید.

بسیاری از دوشیزگان و دختران، حتی زنان متاهل از مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان واهمه دارند.

گفتنی است، نوعی ترس و خجالت مانع از مراجعه در زمان مناسب به پزشک می شود و این یک ترس رایج در سراسر جهان است.

توصيه

کارشناسان به ویژه به بانوان متاهل توصیه می کند برای اطلاع از وضعیت سلامت خود، بیماری های احتمالی درحیطه تخصص پزشک زنان وزایمان، کنترل بارداری، برنامه ریزی برای بارداری های آتی، انجام مراقبت های قبل، بعد و درحین بارداری، دریافت برنامه و رژیم غذایی مناسب، مراقبت ها در دوران یائسگی، شناسایی عوامل سرطان زا، تشخیص و معاینه توده های سرطانی، کمک به درمان اختلالات نازایی ویادگیری مراقبت های زنانگی حتماً  تحت نظر یک متخصص قرار داشته باشند.

پرونده پزشکی

همراه داشتن پرونده پزشکی و در صورت تمایل به تغییر پزشک درخواست ارائه سابقه پزشکی خانم می تواند به پزشک متخصص جدید راهنمایی و کمک فراوان کند.

برخی از آزمایشات دوره ای در حوزه زنان و نازایی باید به صورت سالیانه انجام شود و بی توجهی و سهل انگاری در انجام آن می تواند پیامدهایی سنگین برای زن به همراه داشته باشد.

امروزه با وجود انواع بیمه های درمانی بیماری ها در سراسر جهان اکثر بانوان می توانند از خدمات بهداشتی- درمانی استفاده کنند.

دوشیزگان نیز از مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان مستثنی نیستند و باید از اوایل دوران بلوغ تحت نظارت مربی بهداشت مدارس قرار داشته و در صورت وجودبیماری هایی چون کم خونی، آکنه و جوش های پوستی،  رشد موهای زائد و مواردی از این دست به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.

ترس از رفتن به پزشک

خجالت و شرم تا به حال باعث مرگ میلیون ها زن ودخترجوان درسراسر دنیا شده است، زیرا بیماری ها و سرطان های آنها دیر تشخیص داده شده است و اقدامات درمانی بر روی آنها موثر نبوده است.

یکی از وظایف مادران گفتگوی صمیمانه با دختران نوجوان خود و آگاهی از مشکلات آنها است تا در سریعترین زمان با مراجعه به پزشک از بروز بیماری ها و مشکلاتی از جمله ناباروری و ابتلا به سرطان در آنها جلوگیری کرد.

سوالات زنان درباره بیماری های زنانه
برخی سوالات که زنان خجالت میکشند بپرسند!!؟؟

بوی بد ترشحات واژن برای چیست؟

پاسخ:

وجود قارچ در محیط داخل واژن باعث بدبو شدن ترشحات واژن خواهد شد . عوامل زیادی باعث ایجاد قارچ در واژن خواهد شد در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

پوشيدن لباس‌هاي زير تنگ يا پلاستيکي که از عبور هوا جلوگيري ‌کند میتواند سبب رشد قارچها در واژن شود.

استفاده از ژل يا صابون واژينال که سبب به هم ريختن ph محيط شود.

مشکلات هورموني در دوران قاعدگي، بارداري يا يائسگي برخي بيماري‌ها نظير ديابت يا مصرف برخي داروها مثل آنتي‌بيوتيک‌ها.
بهترين کار براي پيشگيري از قارچي شدن واژن تعويض مرتب لباس‌هاي زير و نوار بهداشتي در دوران سيکل ماهانه است.

پس از برقراری رابطه جنسی باید واژن را شستشو داد؟

براي پيشگيري از بروز عفونت‌هاي ادراري توصيه مي‌شود

پس از اتمام رابطه جنسي خانم‌ها نيز توالت بروند و از صابون ملايم يا ژل مخصوص شستشو استفاده کنند.

شستن داخل واژن بي‌فايده است و توصيه نمي‌شود.

چرا برخی خانم‌ها در حين رابطه جنسی درد دارند؟

پاسخ:

دليل درد طی رابطه جنسی، يا خشکي واژن است يا عفونت واژن.

در صورت اول مشکل به کمک استفاده از ژل مخصوص حل مي‌شود

در مورد دوم بايد به متخصص زنان مراجعه کرد.

يکي ديگر از دلايل درد که البته بسيار نادر است يک نوع ناراحتي رواني به نام واژينيسم است

در واژینیسم فرد از خود، بدن و جنس‌اش ناراحت و ناراضي است.
در 5 تا 10 درصد زنان نيز آندرومتريوز يا مشکلات رحمي دليل دردهاي عميق است که به هر حال بايد براي درمان آن به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.

آيا زايمان واژن را خراب مي‌کند؟

پاسخ:

زايمان ممکن است کمي به فرج به دليل برشي که حين زايمان در اپيزيوتومي داده مي‌شود، آسيب برساند.

به محض اتمام زايمان، ماهيچه‌ها و بافت‌هاي رحم و واژن مجددا جمع مي‌شوند

البته همه چيز به نوع بافت و سن مادر بستگي دارد.

آيا امکان دارد به سرطان واژن دچار شويم؟

پاسخ:

بله؛ اما اين نوع سرطان ( سرطان واژن ) بسيار نادر است در عوض سرطان دهانه رحم بسيار شايع است

به همين دليل توصيه مي‌شود براي کاهش احتمال ابتلا تمام خانم‌ها از 20 سالگي و قبل از 23 سالگي واکسن پاپيلوما ويروس انساني را بزنند

و به طور مرتب براي معاينه پيش پزشک متخصص زنان بروند.

افتادگي رحم يعني چه؟

پاسخ:

گاهي اوقات به دليل مشکلاتي که براي ماهيچه‌ها و رباط‌هاي پرينه به وجود مي‌آيد رحم، مثانه و رکتوم دچار افتادگي مي‌شوند.

تقريبا 15 درصد زنان با اين مشکل روبه‌رويند و اکثرا نيز در سن يائسگي به آن دچار مي‌شوند.

بارداري، زايمان طولاني و سخت، درشتي نوزاد و دوقلوزايي از جمله دلايل افتادگي رحم است اما اين ناراحتي گاهي در زنان که وزن نرمال دارند تنها يک بار زاييده‌اند هم ديده مي‌شود.

در واقع جنس بافت‌ها در اين ميان بسيار مهم است. در صورتي که خانم مبتلا در حين رابطه جنسي احساس ناراحتي کند يا خود بخواهد، به کمک عمل جراحي مي‌توان مشکل را برطرف کرد.

سوالات زنان درباره بیماری های زنانه

مقاربت از راه دهان آیا خطرناک است؟

پاسخ:

مطالعات انجام شده حاکي از آن است که رابطه جنسی دهانی کاملا بي خطر نيست.

هم براي فاعل و هم براي مفعول امکان انتقال STD وجود دارد.
STD = Sexually Transmitted Diseases =  بيماريهاي جنسي سرایتی

چه بيماريهاي جنسي (STD) از طريق رابطه جنسی دهانی منتقل مي شود؟

پاسخ:

شايعترين بيماري جنسي منتقله از طريق رابطه جنسی دهانی، هرپس است (Herpes Simplex Virus = HSV)

هرپس دو نوع کلي دارد:

HSV-که منجر به دانه هايي در اطراف دهان مي شود (تاول تبخالي) درحاليکه HSV-2 منجر به زخمهاي تناسلي مي گردد.

-HPV که مخفف Human Papilloma Virus است هم ممکن است از طريق رابطه جنسی دهانی منتقل شود و منجر به زگيلهايي در اطراف و يا داخل دهان گردد.
مشخص شده است که گنوره (Gonorrhea) هم میتواند از فرد آلوده در طي رابطه جنسی دهانی به فرد مقابل منتقل گردد و سپس عفونت از گلوي آن فرد به ناحيه تناسلي افراد بعدي منتقل شود.

بدن بطور طبيعي در طي 3 ماه ميتواند باکتريهاي گنوره در گلو را از بين ببرد ولي عفونت ناحيه تناسلي نياز به درمان آنتي بيوتيکي دارد.

کلامیدیا

امکان انتقال کلاميديا (Chlamydia) هم از طريق رابطه جنسی دهانی وجود دارد، اگرچه کمتر رخ ميدهد.

کلاميديا و گنوره منجر به زخم گلو مي شوند (Sore throat). خيلي از افراد ممکن است آلوده به اين ميکروب باشند ولي بدون علامت بوده و از آن آگاه نباشند.

سیفلیس

-سيفليس (Syphilis) هم در شرايط خاص امکان انتقال در طي رابطه جنسی دهانی را دارد و آن هم در صورتي است که دهان در تماس با زخم باز يا راش پوستي عفوني قرار گيرد.
احتمال انتقال عفونتهاي دستگاه گوارشي و انگلها هم درصورت تماس دهان با مقعد وجود دارد.

هپاتیتA & B

-هپاتيت A ويروسي است که در مدفوع فرد آلوده وجود دارد و در طي تماس دهاني-مقعدي امکان انتقال دارد.
-هپاتيت B بطور کلي در خون است و تنها درصورتيکه در تماس رابطه جنسی دهانی ، خوني وجود داشته باشد منتقل مي شود.

آيا HIV از طريق رابطه جنسی دهانی منتقل ميگردد؟

پاسخ:

انتقال HIV در طي رابطه جنسی دهانی براي هر دو فرد فاعل و مفعول با احتمال کم (Small risk) وجود دارد.

احتمال انتقال از فرد مفعول HIV مثبت به فاعل سالم در صورتي امکانپذير است

که فاعل در تماس با ترشحات جنسي (مايع مني يا ترشحات واژن) يا خون (خون قاعدگی يا زخمي در ناحيه تناسلي)

مفعول به بريدگي-زخم يا جراحت يا منطقه ملتهبي در دهان يا گلوي فرد فاعل برسد.
پوشش دهان و گلو در برابر عفونتهاي ويروسي (همانند HIV) بسيار مقاوم است و اگر فرد سالم باشد امکان انتقال محتمل نيست.
بعلاوه امکان انتقال از مفعول HIV مثبت به فاعل سالم، در طي رابطه جنسی دهانی، خيلي کم است دليل آن هم اين است که ميزان HIV موجود در بزاق دهان بسيار بسيار کم است و به اندازه اي نيست که منجر به آلودگي فرد مقابل گردد.

تنها خطر

تنها خطر در اين حالت ممکن است بخاطر وجود زخم خونريزي دهنده يا لثه خونريزي دهنده در فرد HIV مثبت باشد که خون را به مخاط دستگاه تناسلي يا مقعدي و يا زخم و جراحتي که ممکن است فرد سالم مقابل داشته باشد، منتقل کند (هپاتيت C هم از اين طريق منتقل ميگردد)
ريسک انتقال HIV از فرد آلوده از طريق رابطه جنسی دهانی بسيار کمتر از ريسک آن در طي Anal يا Vaginal است.

میزان ریسک

تعيين دقيق ميزان ريسک انتقال HIV در نتيجه رابطه جنسی دهانی بسيار مشکل است چراکه اکثر افرادي که رابطه جنسي دارند تنها منحصر به رابطه جنسی دهانی نمي شود و فرمهاي ديگر رابطه جنسي (آنال يا واژينال) را هم شامل مي شود بنابراين تعيين اينکه انتقال HIV از طريق رابطه جنسی دهانی بوده يا فرمهاي ديگر رابطه جنسي، بسيار مشکل است.
نهايتا اينکه عوامل متعددي ريسک انتقال HIV از طريق رابطه جنسی دهانی را افزايش مي دهند من جمله زخمها و جراحات دهاني- خونريزي لثه-زخمهاي تناسلي- سوراخ کردن دهان (oral piercing) و حضور همزمان ديگر بيماريهاي جنسي.

خطر انتقال ويروس در تماس دهانی با پنيس ( آلت تناسلی مردانه)

در تماس دهانی با آلت مردانه به شکل نظری خطر انتقال برای شريکی که تماس دهانی را انجام می دهد (کسی که آلت را با دهان خود تحريک می کند) وجود دارد. بدليل اينکه آلودگی از طريق ترشحات پيش ازمنی و منی به دهان راه پيدا می کند.
برای شخصی که آلت وی بوسيله دهان شريک جنسی اش تحريک می شود نيز، از نظر نظری خطر انتقال آلودگی وجود دارد به دليل آن که آلودگی مستقيماً از ترشحات دهان بوسيله خراش، بريدگی روی پنيس و همچنين از طريق منی با خون تماس پيدا می کند.

البته ميزان خطر به مراتب بسيار کمتر از خطر تماس جنسی مقعدی و واژينال است.ضمناً ويروس اچ. آی. وی. می تواند به شخص دريافت کننده انتقال پيدا کند حتی در مواقعی که انزال صورت نگرفته و مايع منی خارج نشده باشد.

خطر انتقال ويروس در تماس دهانی با واژن (عضو جنسی زنانه)

در تماس دهانی با عضو جنسی زنانه به شکل نظری خطر انتقال برای شريکی که تماس دهانی را انجام می دهد (کسی که واژن را با دهان خود تحريک می کند) وجود دارد.

بدليل اينکه مايعات مهبلی آلوده و خون واژن آلوده می تواند به داخل دهان راه پيدا می کند. (اين مسئله محدود به خون دوران قاعدگی نمی شود.)
برای خانمی که عضو جنسی وی بوسيله دهان شريک جنسی اش تحريک می شود نيز، خطر انتقال آلودگی وجود دارد.

اگر ويروس و يا خون آلوده ازمايعات دهان و به واژن و زخم های مهبلی و يا ديواره واژن تماس پيدا کند.

ميزان خطر انتقال اچ. آی. وی. در اين مورد نيز به مراتب بسيار کمتر از خطر انتقال ويروس از طريق تماس جنسی مقعدی و واژينال است. در هر صورت در چندين مورد گزارش شده از انتقال ويروس ازطريق دهان، بيشتر تماس دهانی با واژينال گزارش شده است.

خطر انتقال ويروس در تماس دهانی با مقعد

در تحريک دهانی مقعد نيز به شکل نظری خطر انتقال برای شريکی که تماس دهانی را انجام می دهد(کسی که مقعد را با دهان خود تحريک می کند) وجود دارد.

بدليل اينکه اين عضو در معرض خون آلوده قرار دارد که از ضايعات، ترشحات و خونی که بر اثر برش، زخم و يا خراش در اطراف مقعد پديد می آيد به داخل دهان راه پيدا می کند.
برای شريک جنسی که مقعد وی بوسيله دهان ديگری تحريک می شود نيز، خطر انتقال آلودگی وجود دارد

اگر ويروس و يا خون آلوده ازمايعات دهان و با مقعد تماس پيدا کند.
مواردی از انتقال بوسيله تماس دهانی با مقعد ثبت شده است.

*با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از مطالب علمی که بصورت روزانه بارگزاری می‌شوند استفاده کنید.

سوالات خود را طریق بخش مشاوره آنلاین مطرح کنید.

2 دیدگاه ها
  • سلام دکتر خسته نباشین، بیخشین دکتر من ۲۰ سالمه و طی معاشقه های که با نامزدم داشتم، اصن هیچ حس لذتی رو نمیفهمم، هیچیو حس نمیکنم، حتی به اندامای جنسی بدنم ک دست میزنه ، من هیچیو حس نمیکنم، با اینکه میگن سینه ها اندام های حساس بدن زن هستن اما وقتی بهشون دست میزنه من هیچ حسی ندارم، من قبل اینکه بخوام با نامزدم معاشقه کنم خیلی تفکرات خوبی تو ذهنم دارم و دوست دارم هم انجام بدم و تو خیالاتم فکر میکنم که خیلی لذت میبرم اما وقتی که اتفاق میوفته هیچی حس نمیکنم ، خنثی خنثی هستم ، تازه بعدش وقتی ک میبینم هیچیو حس نمیکنم عصبی و ناراحت میشم و خیلی حالم بد میشه یه جوری ک اصلا دیگه خوشم نیماد با نامزدم حرف بزنم، اونم خیلی ناراحته از این قضیعه ولی هیچ کس نمیتونه کمکم کنه ، نمیدونم به کی بگم؟؟؟ حدودا یک سال که نامزد کردم و تو ابن یک سال هیچی حس نکردم ، ولی قبلش پیش نیومده ک ببینم حسی دارم یا نه،، اما وقتی کوچیک تر بودم پیل جنسی خوامو حس میکردم تا حدودی ولی پیش نیونده بود که بخدام طی رابطه عاشقانه حس کنم، به دکتر متخصصمم که گفتم، بهم خندید و گفت تو لذت جنسی میخوای چیکار؟؟؟؟ مگه میل و لذت جنسب فقط واسه رابطه جنسیه؟؟؟، بخدا اصن حالم خوب نیس چرا من باید با بقیه فرق داشته باشم؟؟؟؟ ، البته من مشکل pco (سندرم تخمدان پلی کیستیک) دارم و مدت زیادی قرص سیپروترون میخوردم ولی ۵ یا ۶ ماه هست که دیگه این قرصو نمیخورم و الان دکتر واسم دوفاستون نوشته ، ممکنه بخاطر این مشکلم باشه، یا چیز دیگه ای هست؟؟؟توروخدا دلیلش چیه؟؟؟ چرا من چیزیو حس نمیکنم؟؟؟؟ ، خیلی نگرانم واسه آینده و زندگیم ، لطفا کمکم کنین ، توروخدا

• من یه سوال دارم آیا داشتن کیست وزن آدم رو پایین میاره؟⁦?‍?‍?‍?⁩