علت و درمان پولیپ رحم


پولیپ رحم چیست؟

پولیپ های رحم که به آنها پولیپ های آندومتر نیز گفته می شود ، رشدهای کوچک و نرم در قسمت داخلی رحم یا رحم یک زن است. آنها از بافتی که رحم را پوشانده و به آن آندومتر گفته می شود ، می آیند.

اندازه آنها می تواند از کوچکی دانه کنجد تا اندازه یک توپ گلف باشد. ممکن است شما فقط یک پولیپ یا بسیاری از آنها را همزمان داشته باشید.

بیشتر پولیپ های رحم سرطان نیستند. بسیاری از زنان علائمی ندارند و برخی دیگر به درمان نیاز ندارند. اما پزشکان چندین روش برای یافتن و از بین بردن آنها دارند.

دلایل پولیپ رحم

پولیپ رحم ممکن است با تغییر در سطح هورمون در ارتباط باشد. هر ماه ، سطح استروژن شما بالا و پایین می رود و باعث می شود که پوشش رحم ضخیم شده و سپس در طول دوره پریود شود. پولیپ ها در صورت رشد بیش از حد آن پوشش ایجاد می شوند.

برخی موارد ممکن است احتمال پولیپ شما را بیشتر کند. یکی سن است. آنها در 40 یا 50 سالگی بیشتر دیده می شوند. این ممکن است به دلیل تغییر در سطح استروژن باشد که دقیقاً قبل و یا در دوران یائسگی اتفاق می افتد.

همچنین ممکن است به دلیل موارد زیر در معرض خطر بیشتری باشید.

• چاقی

• فشار خون بالا

• داروی سرطان پستان

علائم پولیپ رحم

ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید ، به خصوص اگر پولیپ کوچک داشته باشید یا فقط یک مورد داشته باشید. در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

• دوره های نامنظم ، زمانی که نمی توانید زمان ، طول یا سنگین بودن آنها را پیش بینی کنید

• دوره های سنگین

• خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها

• خونریزی واژن پس از یائسگی

• مشکل باردار شدن

عوارض پولیپ رحم

بیشتر پولیپ های رحم سرطان نیستند. اما برخی ممکن است بعداً به سرطان تبدیل شوند. اگر دوران یائسگی را پشت سر بگذارید ، احتمال وقوع آن بیشتر است.

پولیپ ها همچنین می توانند مشکلات باروری ایجاد کنند. آنها ممکن است شما را از باردار شدن باز داشته و یا احتمال سقط جنین را برای شما ایجاد کنند. به این دلیل که آنها می توانند تخمک بارور شده را به رحم شما متصل نکنند یا لوله های رحمی یا دهانه رحم شما را مسدود کنند.

تشخیص پولیپ های رحمی

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که یکی از روش های تشخیص بیماری های زنان از جمله پولیپ های رحمی انجام سونوگرافی است. در حقیقت انجام سونوگرافی به تشخیص دقیق این بیماری کمک خواهد کرد.

سونوگرافی که به منظور تشخیص بیماری پولیپ های رحمی انجام می شود، می بایست کاملا دقیق بوده و با صبر و حوصله کل حفره رحم بررسی شود و سونوگرافی به صورت ترانس واژینال انجام می شود.

بهترین زمانی که می توان پولیپ را تشخیص داد، سونوگرافی در اواخر سیکل قاعدگی است، در خانم های یائسه در هر تایمی می توان آن را انجام داد.

درمان پولیپ های رحمی

پولیپ های رحمی به هیچ عنوان درمان دارویی ندارند و حتما باید جراحی انجام شود. البته پولیپ های کوچک نیاز به درمان خاصی نداشته و تنها می بایست به منظور تشخیص و بررسی های لازم هر چند وقت یکبار سونوگرافی انجام دهید.

ولی اگر اندازه پولیپ های رحمی بیش از اندازه ای مشخص بزرگ تر باشد و با علامت های بسیاری همراه باشد، همچنین اگر فرد بخواهد اقدام به بارداری نمایید، ترجیحا روش درمان برداشتن پولیپ های رحمی خواهد بود.

درمان جراحی به طریقه ی هیستروسکوپی است، بدین صورت که داخل رحم را با دوربین چک می شود و با هیستروسکوپ وارد رحم شده و حفره رحم با آب پر می شود و در این زمان داخل رحم قابل مشاهده خواهد بود.

حدود 99% پولیپ های رحمی خوش خیم بوده و تنها به منظور اطمینان یافتن از خوش خیم بودن آن ها بررسی های لازم صورت می گیرد .

 

 

اگر شما هم پولیپ رحم دارید و از آن رنج می برید ،می توانید ،از تخصص و مهارت خانم دکتر نفیسه مویدنیا جراح و متخصص زنان و زایمان رشت در این زمینه بهره مند شوید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۱۳۳۲۱۳۵۹۳۳ تماس حاصل فرمائید .

 

https://goo.gl/maps/zbFt87mkrNkqh2Jw6

 

 

 

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *