بی نظمی قاعدگی

بی نظمی قاعدگی

بی نظمی قاعدگی چه دلایلی می تواند داشته باشد؟ باید بدانید که یک یا چند روز دیر یا زود پریود شدن را به هیچ عنوان بی نظمی در قاعدگی نمی نامند. چرخه و سیکل قاعدگی برای هر فرد، از زمانی که قاعدگی آن فرد تمام می شود تا شروع قاعدگی بعدی محاسبه می شود. معمولاً مدت زمانی که برای این دوره در نظر گرفته شده چیزی بین 28 روز است. اگر شما زودتر از 21 روز یا دیرتر از 35 روز پس از قاعدگی تان پریود شوید، به این حالت بی نظمی قاعدگی می گویند. بنابراین بدون در نظر گرفتن سیکل دوره تان، نباید فکر کنید که یک قاعدگی بی نظم دارید. علاوه بر این تعداد روزهایی که قاعده هستید هم در این امر بی تأثیر نیست. بنابراین تمام جوانب را در نظر بگیرید. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بارداری و زایمان و بیماری های زنان می توانند به شما در درمان بی نظمی قاعدگی کمک کنند. در ادامه این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا موارد زیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • بی نظمی قاعدگی نشانه چیست؟
  • علت پریودنشدن طولانی چیست؟

 

بی نظمی قاعدگی نشانه چیست؟

 

این بی نظمی ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله حاملگی ، عدم تعادل هورمونی ، عفونت ، بیماری های مختلف، تروما و برخی از داروهای خاص .

 

بارداری:

بارداری یکی از بیشترین عواملی است که می تواند باعث خونریزی در دوران پس از قاعدگی شود. همچنین اگر علائمی مثل خستگی، حساسیت در سینه، حالت تهوع در شروع صبح، حساسیت به بو و داشتن حالت تهوع دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

مصرف قرص های هورمونی (ضد بارداری):

برخی از بانوان به دلیل جلوگیری از بارداری، اقدام به استفاده از قرص های ضدبارداری می نمایند. مصرف داروی هورمونی بارداری (قرص های ضد بارداری ، تزریق یا ایمپلنت) و همچنین استفاده از دستگاه های داخل رحمی حاوی هورمون (IUDs) می توانند باعث بروز خونریزی خارج از زمان قاعدگی شوند.

به نقل از ویکی پدیا:

آی یو دی یکی از وسایل پیشگیری از بارداری برای مدت طولانی است، که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت (اختصاراً WHO)بوده و یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین انواع وسایل پیشگیری از بارداری محسوب می‌شوند.

 

شیردهی:

باید بدانید که اختلال در قاعدگی تنها منوط به بیماری خاصی نمی شود. بانوان در دوران شیردهی خود می توانند دچار خونریزی های خارج از قاعدگی شوند. در این دوران، سطح بالایی از هورمون پرولاکتین ، که توسط غده هیپوفیز ساخته می شود می تواند باعث این خونریزی ها باشد. این هورمون برای کمک به تولید شیر در بدن است. در دوران شیردهی، خانم ها یا دوران قاعدگی را تجربه نمی کنند یا قاعدگی بسیار کوتاهی دارند. خونریزی بی نظم قاعدگی در دوران شیردهی بسیار عادی است. علاوه بر این باید به شما یادآوری کنم که با پایان مدت زمان شیردهی، همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت و قاعدگی شما منظم خواهد شد.

 

یائسگی:

در دوران نزدیک به یائسگی، هر بانو حدود 4 تا 8 سال نشانه های یائسگی را تجربه خواهد کرد. در طی رسیدن به سن یائسگی، پریود ممکن است با تخمک گذاری همراه نباشد. بنابراین تغییرات در خلق و خو و زود عصبانی شدن در این دوره بسیار مشهود است. این مرحله در سنین بین 45 تا 55 سال اتفاق خواهد افتاد و تغییر در زمان های قاعدگی در این زمان بسیار مشهود است. در شروع یائسگی سطح استروژن خون دچار دگرگونی می شود و فرد می تواند دچار خونریزی های شدیدتر یا کمتر شود. شدیدتر شدن یا کمتر شدن میزان خونریزی رحمی، ارتباط نزدیکی با سابقه خانوادگی شما خواهد داشت. بنابراین می توانید به سابقه خانوادگی مادر و خاله ها نگاه کنید و متوجه شوید که آن ها چطور سنین اولیه قاعدگی را پشت سر گذاشته اند. علاوه بر این در دوران یائسگی علائم دیگری هم می توانند نشان دهنده شروع این دوره باشند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • گرگرفتگی یا حس گرمای بیش از حد در بدن
  • تغییرات در خلق‌وخو که معمولاً عصبانی تر شدن نشانه آن است
  • خشکی واژن که یکی از دلایل کاهش سطح استروژن خون است.
  • عرق کردن فراوان در شب
  • سخت خوابیدن که این نیز یکی دیگر از علائم تغییر هورمونی بدن است.

 

تخمدان پلی کیستیک:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) (که خونریزی نامنظم اما سنگین می دهد)، وجود کیست در تخمدان و نارسایی اولیه تخمدان یا (POI) همه از جمله موارد تخمدان پلی کیستیک هستند. وجود کیست در تخمدان از جمله مواردی است که می تواند باعث بروز بی نظمی قاعدگی شود. برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانید به پزشک متخصص بیماری های زنان مراجعه کنید. باید بدانید که خوشبختانه در دهه گذشته این بیماری به وسیله دارو ها و قرص های مختلفی، قابلیت درمان پذیری را دارد. پس نگران نباشید و به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

 

 

 

بی نظمی قاعدگی

علت پریود نشدن طولانی چیست؟

در بالا برخی از دلایل پریود نشدن طولانی مدت را شرح دادیم. در ادامه بسته به میزان خونریزی، دلایل پریود نشدن طولانی را بررسی می کنیم.

علاوه بر موارد بالا علل پریودهای نامنظم (عموماً با حجم کم خونریزی) شامل موارد زیر است:

  1. اختلالات خوردن غذا (بی اشتهایی عصبی یا بولیمی)
  2. ورزش بیش از حد
  3. اختلال عملکرد تیروئید (هورمون تیروئید بیش از حد یا خیلی کم)
  4. دیابت کنترل نشده
  5. سندرم کوشینگ (سطح بالای هورمون کورتیزول ، که در پاسخ بدن به استرس استفاده می شود)
  6. هایپرپلازی مادرزادی آدرنال (مشكل غده فوق کلیوی)
  7. چسبندگی های داخل حفره رحم (سندرم آشرمن)
  8. داروها ، از جمله داروهایی برای درمان صرع یا مشکلات سلامت روان

 

دلایل عمده خونریزی شدید یا قاعدگی طولانی مدت عبارتند از:

  1. فیبروم رحمی (رشد خوش خیم عضله رحم)
  2. پولیپ آندومتر (رشد خوش خیم پوشش  آندومتررحم)
  3. آدنومیوز (وجود غدد رحم در دیواره رحم)
  4. IUD های  که در موقعیت غیرعادی هستند
  5. اختلالات خونریزی ، مانند لوسمی ، اختلالات پلاکت ، کمبودهای فاکتور لخته شدن یا (بیماری هموفیلی) فون ویلبراند
  6. عوارض بارداری (سقط جنین)

 

علل شایع دیسمنوره (درد قاعدگی) شامل موارد زیر است:

  • اندومتریوز (پوشش رحم یا آندومتر در خارج از رحم رشد می کند)
  • ناهنجاری های رحمی (فیبروم یا آدنومیوز)
  • IUD ها
  • زخم لگن به دلیل عفونتهای مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک
  • خونریزی شدید قاعدگی

 

در این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص جراحی های زنان و زایمان در رشت به بررسی دلایل بی نظمی قاعدگی و علت پریود نشدن طولانی مدت پرداختیم. باید به بیان این نکته بپردازم که در زمان های قدیم، پریود نشدن طولانی مدت دختران و بانوان را دلیلی بر باردار نشدن آن ها می دانستند. حال آن که علم امروز اثبات می کند که پریود نشدن، دلیلی برای باردار نشدن در آینده نخواهد بود. چه بسیار بانوانی که دچار اختلالات قاعدگی بودند و توانستند باردار شوند. بی نظمی قاعدگی دلیلی بر باردار نشدن نیست و نخواهد بود. در پایان یادآور می شوم که در صورت نیاز به درمان بی نظمی قاعدگی خانم دکتر مؤیدنیا متخصص بارداری و زایمان و بیماری های زنان می توانند به شما در درمان تان کمک کنند.

مطالب مرتبط
15 پاسخ
  1. سلام. من ۴۸ سالمه و چند ماهیه که ماهی دوبار پریود میشم میخواستم ببینم این علائم یائسگیه؟؟

  2. سلام خانمی ۴۳ساله هستم که یه دختر دوسال و هفت ماهه دارم از بعد زایمانم تا الان دجار بی نظمی قاعدگی شدم برج ۷رفتم دکتر زنان برام آزمایش ذخیره تخمدان نوشت که۳/۴بود هورمون fsh31وهورمونlh11بود مجددا برج ده آزمایش ذخیره تخمدان انجام دادم ذخیره تخمدان شده بود ۰/۰۱و حالا از ۲۳هفت تا الان پریود نشدم وشوهرم هم میگه باید بچه بیاری اونم پسر با این شرایط من چحوری

  3. سلام من ازمایش دادم فقر اهن کم خونی دارم دارم قرص اهن مصرف میکنم ولی دو ماه پریود نشدم میتونه از قرص باشه یا از کم خونی چهل پنج سال دارم

  4. سلام خسته نباشید بنده 30 سالمه از 9 آذر که پریود شدم الان که 23 بهمن هستش هنوز پریود نشدم مطمین هستم که باردار نیستم بنظر شما چ دلیلی میتونه داشته باشه؟

    1. خانم ۴۷ ساله هستم پریود نشدم ۲ماه شوهرم هم خودش رابسته الان کمر درد دارم علتش چیه

  5. سلام من ۵۵ سالم پرویدیام شدید بود چند وقت قرص چسترون مصرف کردم خوب نشدم متخصص کورتاج کرد دو باره مروید شدید شدم سر ۴۰ روز دو باره پروید شدم بازم ۱۰ روز پاکم دوباره پروید میشم آمپول یک ماهه هم یکی زدم یکی دیگر هم باید بزنم سونوگرافی هم رحمم سالم هست چرا دیگه بند نمیشه ممنون از شما

  6. سلام خانمی هستم ازشهریور۱۴۰۰دچارخونریزی شدم به دکترمراجعه کردم سنوسالم معاینه سالم درضمن ۴۹سالمه پاپ اسمیر مقداری عفونت جزئی سوزن یائسگی زدم سه ماهه یک ماه بهتربودم ولی اسفنددوباره دوبارپریود شدم فروردین ادامه داشته تا۱۳فروردین فقط ۱۲روزپاک بودم دوباره شروع شده درضمن تیرویید کم کاردارم قرص میخورم تیرویید راجراحی کردم

    1. با سلام من خانمی هستم که تازه رفتم توسن ۵۰ بعد از چهل روز که پریود شدم آلان ۱۸روز است که خونریزی دارم لطفا راهنماییم کنید.هفته اول زیاد نبود ولی بعد از آن زیادتر شد.

    2. سلام من ۵۳سالم هست دوهفته بعد از پریودم لکه بینی داشتم بعد از دوالی سه روز قاعدگی رخ داد ۱۰روز هست که خونریزی دارم صبحها زیاده وتا شب مقدارش کم میشه کمتر از یک ماهه پیش سونوی شکم و لگن دادم که فقط یک فیبروم۲۴میلیمتری دارم و ضخامت رحم هم ۸سانت هست که سونورو بعد از ده روز از پریودم دادم و‌آرمایشtsh(ce)l1.95وpth40.5بود آیا نزدیک به یائسگی هستم?
      چکار کنم که پریودم قطع بشه

  7. سلام من ده اول جون عادت ماهوار شدم حالا هژده است باز خون ریزی دارم نمیدانم علت چی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *