درمان تنبلی تخمدان (PCO) در رشت

درمان-تنبلی-تخمدان-در-رشت

اگر مشکلات بارداری دارید، چرخه قاعدگی تان نامنظم است یا ریزش موهایتان شدید شده، اینها می توانند علائم تنبلی تخمدان باشند. 70 درصد از زنانی که تنبلی تخمدان دارند از وجود آن بی اطلاع هستند و با مراجعه به متخصص زنان مشکل آنها تشخیص داده می شود.
در این مقاله همراه دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در رشت باشید تا شما را با علائم و روشهای درمان تنبلی تخمدان آشنا کنند.

تنبلی تخمدان چیست؟

به گفته دکتر مویدنیا، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان یک مشکل هورمونی است که طبق آمارها تقریباً 27 درصد از زنان را در سنین باروری (14 تا 44 سال) تحت تاثیر قرار می دهد.

این سندروم روی تخمدانها تاثیر گذاشته و تنظیم سطح هورمون ها را بهم می زند. در نتیجه فولیکولهایی که باید بالغ شوند و تخمک آزاد کنند، تبدیل به کیسه های کوچک پر از مایع شده و تخمک گذاری انجام نمی شود.

نکته: در واقع کلمه “پلی کیستیک” به معنای “کیست های زیاد” است و به دلیل تشکیل تعداد زیادی از کیست روی تخمدان در بیماری تنبلی تخمدان به آن سندورم تخمدان پلی کیستیک می گوییم.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

عدم تخمک گذاری در تنبلی تخمدان باعث تغییر سطح هورمون های زنانه استروژن، پروژسترون، FSH و LH می شود. بنابراین سطح پروژسترون کمتر از حد معمول شده و سطح آندروژن (هورمون مردانه) بیشتر می شود. به همین دلیل علائم تنبلی تخمدان را که در شکل زیر می بینید، ظاهر می شوند:

علائم-تخمدان-پلی-کیستیک

علت ایجاد تنبلی تخمدان

علت تنبلی تخمدان می تواند مربوط به یکی از عوامل زیر باشد:

  • سطوح بالای هورمون های مردانه
  • وراثت
  • التهاب
  • مقاومت به انسولین
  • چاقی مفرط

البته در زنان لاغر هم ممکن است مشکل تنبلی تخمدان بروز کند.

برای درمان تنبلی تخمدان در رشت می توانید از تخصص دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های 03132135933 و 09910535869 تماس بگیرید.

درمان بیماری تنبلی تخمدان در رشت

به گفته دکتر مویدنیا، پزشکان با توجه به عوارض و علائم تنبلی تخمدان از روشهای زیر برای درمان آن استفاده می کنند:

تغییر در سبک زندگی

برای درمان خانگی تنبلی تخمدان PCOS باید در کنار روشهای پزشکی، رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را عوض کنید. مثلا کاهش وزن دهید؛ رژیم های کم کربوهیدرات شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل داشته باشید و  30 دقیقه با شدت متوسط حداقل 3 روز در هفته ورزش کنید.

درمان های دارویی

با توجه به نوع علائم بیمار، برخی از داروهای درمان تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

نوع دارو کاربردها
قرصهای ضد بارداری ترکیبی تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش هورمون مردانه، رفع موهای زائد و آکنه
حلقه واژن، قرص یا چسب پروژستین تعادل هورمونی، تنظیم تخمک گذاری، از بین بردن موهای زائد، پیشگیری از سرطان آندومتر
متفورمین (گلوکوفاژ، فورتامت) بهبود سطح انسولین
کلومیفن (کلومید) کمک به باروری، افزایش شانس چندقلوزایی
گنادوتروپین های تزریقی درمان ناباروری
لتروزول (Femara) تحریک تخمدانها برای تخمک گذاری
اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

افلورنیتین (وانیکا)

فیناستراید

جلوگیری از رشد بیش از حد موهای زائد و آکنه
کرم افلورنیتین رفع موهای زائد

لیزر موهای زائد

یکی از روشهای نوین و موثر پزشکی برای کاهش موهای زائد مردانه در زنانی است که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، لیزر موهای زائد است. پرتوهای لیزر با نابودی فولیکولهای مو جلوی رشد این نوع موها را می گیرد.

روشهای جراحی

در صورتی که روشهای غیرجراحی موثر نباشند، درمان تنبلی تخمدان با روشهای جراحی زیر انجام می شود:

حفاری تخمدان: ایجاد سوراخهای کوچکی روی تخمدان برای کاهش تولید هورمون مردانه و بازگرداندن تخمک‌گذاری طبیعی به تخمدانها

IVF: یک روش لقاح مصنوعی یا آزمایشگاهی برای کمک به درمان ناباروری در زنان

عمل اووفورکتومی: برای درمان علائم تنبلی تخمدان یک یا هر دو تخمدان خارج می شود، البته در صورتی که مایل به بارداری نباشید.

برای درمان تنبلی تخمدان در رشت می توانید از تخصص دکتر نفیسه مویدنیا، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های 03132135933 و 09910535869 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوالات رایج در مورد تنبلی تخمدان که زیاد از متخصص زنان پرسیده می شوند را در اینجا می توانید بخوانید:

برای تنبلی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکلات قاعدگی، علائم تخمدان پلی کیستیک یا علائم دیابت دارید و بیش از 6 ماه است که برای باردار شدن تلاش می کنید ولی موفق نشده اید، باید به پزشک متخصص زنان در رشت مراجعه کنید.

عوارض تنبلی تخمدان چیست؟

زنانی که تنبلی تخمدان دارند دچار مشکلاتی مثل ناباروری، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بد بالا، سندرم متابولیک، طاسی با الگوی مردانه یا ایجاد لکه های تیره پوستی در چین های نواحی مثل روی گردن، کشاله ران و زیر سینه ها می شوند.

تنبلی تخمدان چه خطراتی دارد؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک خطر بیماریهایی مثل بیماری قلبی، دیابت، سکته، آپنه خواب (قطع مکرر تنفس در خواب)، سرطان آندومتر و افسردگی را افزایش می دهد. به همین علت باید برای درمان آن در اسرع وقت به بهترین دکتر تنبلی تخمدان (پلی کیستیک) در رشت مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان تنبلی تخمدان دارید در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *