کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از روش های استفاده از گاز دی اکسید کربن [CO2] برای اهداف درمانی و از پرطرف دارترین روش های جوانسازی پوست در دنیاست. در این روش، به شما ژل یا چربی تزریق نمی شود. شما تنها با استفاده از گازهای دی اکسید کربن درمان خواهید شد و نتیجه نهایی بسیار خوشایند خواهد بود. خانم دکتر مؤیدنیا پزشک متخصص جراحی های زیبایی و بیماری های زنان به شما در جوان سازی پوست تان کمک خواهد کرد.

به نقل از ویکی پدیا :

کربوکسی‌تراپی (به انگلیسی: Carboxytherapy) یک روش درمان پزشکی زیبایی غیرجراحی است. در این روش، در نواحی زیر پوست، از سوزن‌های بسیار ظریف جهت تزریق استفاده می‌شود. در کربوکسی‌تراپی از گاز بی‌خطر CO2 استفاده می‌شود. با این روش درمانی، در بافت‌ها اکسیژن افزایش می‌یابد، تحریک فیبروپلاست‌ها، بهبود یافتن میکروجریان‌ها در بخش کلاژن می‌باشد.

در مورد تاریخچه کربوکسی تراپی باید گفت که کربوکسی تراپی در دهه 1930 در رویال اسپاس فرانسه کشف شد. در آن زمان حمام کردن در استخر آبهای غنی از دی اکسید کربن نشان داد که سرعت زخم را تسریع می کند و همه این ها نشان از فواید بسیار و عوارض کم این روش برای درمان پوست می داد. در ادامه این مقاله از سایت خانم دکتر مؤیدنیا موارد زیر را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • کربوکسی تراپی چگونه کار می کند؟
  • همه چیز در مورد درمان سیاهی زیر چشم با کربوکسی تراپی
  • کربوکسی تراپی برای علائم استریا (خطوط پوستی ناشی از بارداری) چگونه کار می کند؟
  • کربوکسی تراپی برای کاهش سلولیت و کاهش چربی چگونه کار می کند؟
  • عوارض وحشتناک کربوکسی تراپی
  • روند درمانی جوان سازی پوست

کربوکسی تراپی چگونه کار می کند؟

کربوکسی تراپی از یک فرآیند فیزیولوژیکی همراه با اکسیژن خارج می شود. دی اکسید کربن به طور طبیعی در بدن ما همیشه وجود دارد و برای فرآیندهای حیاتی حیوانات و گیاهان ضروری است. با هر نفس ، اکسیژن را استنشاق می کنیم و دی اکسید کربن را بیرون می کشیم. گیاهان دی اکسید کربن را که ما بیرون می دهیم را جذب می کنند و اکسیژن را به اتمسفر باز می گردانند. تمام سلولها یی که بدن انسان را تشکیل می دهند، از جمله سلول های قلبی، سلول های مغزی، سلولهای پوستی و … با وجود اینکه کارهای بسیار متفاوتی برای انجام دارند، اکسیژن موجود در خون را می گیرند و آن را می سوزانند تا انرژی به دست آورند و کار خود را انجام دهند. سپس دی اکسید کربن را به عنوان یک محصول زباله کنار می گذارند. آیا تا به حال متوجه شده اید که اگر خون رسانی به دست شما قطع شود ، باعث کبود شدن آن می شود؟ آنچه در واقع مشاهده می شود ، تجمع خون فاقد اکسیژن می باشد. ما با هرتنفس اکسیژن را به ریه های خود وارد می کنیم. این اکسیژن توسط گلبول های قرمز در رگ های خونی ریه ها جمع می شود. هر گلبول قرمز دقیقاً چهار مولکول اکسیژن را در خود جای داده است. گلبولهای قرمز خون حاوی اکسیژن از ریه ها از طریق رگ های خونی ریز که به قلب منتهی می شوند منتقل می شوند. هنگامی که گلبول های قرمز خون با مناطقی روبرو می شوند که سطح زیادی از دی اکسید کربن دارند ، خون رسانی را بیشتر میکنند ، اکسیژن به بافت های نیازمند رها می شود و دی اکسید کربن توسط سیاهرگ ها جمع می شود. گلبول های قرمز دی اکسید کربن دوباره به ریه ها منتقل می شود ، برای خلاص شدن از دی اکسید کربن ، بازدم می کنیم ، اکسیژن بیشتری استنشاق می کنیم و دوباره کل فرآیند آغاز می شود. بنابراین اعتقاد بر این است که جهت سیاهی زیر چشم ها ، سلولیت و جای زخم ، که تا حدودی به دلیل جریان خون ضعیف به منطقه ایجاد شده است. با تزریق مقدار کمی گاز دی اکسید کربن بدن را مجبور به افزایش فشار اکسیژن به منطقه می کندو با اجبار گلبول های قرمز می توان مقدار اضافی CO2 را که تزریق کردیم ، برداشت کرد.

اثرگذاری ها

از کربوکسی تراپی برای درمان گودی و سیاهی زیر چشم ، علائم کششی پوست ناشی از چاقی یا بارداری ، کاهش سلولیت و بازسازی چربی  (به نحو غیر جراحی) در صورت و بدن استفاده می شود.

علاوه بر درمان زیر چشم ها، از کربوکسی تراپی برای درمان پلک ها ، صورت ، گردن ، بازوها ، معده ، باسن و پاها نیز استفاده می شود.

همه چیز در مورد درمان سیاهی زیر چشم با کربوکسی تراپی

یکی از دلایل عمده تیرگی زیر چشم ، بسته شدن عروق است. شبکه مویرگی پلک های زیرین به دلایل مختلفی می تواند بسته شوند. به طور معمول ، اشک از پلک ها به داخل بینی تخلیه می شود. اما در صورت وجود برخی انسداد به دلیل احتقان مزمن بینی ناشی از حساسیت های فصلی ، شکستگی بینی قبلی یا یک سپتوم انحراف یافته ، تخلیه به خوبی کار نمی کند و خون به سمت عقب جریان پیدا میکند. پلک های زیرین کدر می شوند و باعث ایجاد رنگ و لکه های آبی در زیر چشم می شوند که به طور اتفاقی به عنوان ” حلقه های آلرژیک” شناخته می شوند. فقدان اکسیژن رسانی مناسب به پوست پلک تحتانی ، باعث می شود تا رنگ آبی متمایل به قرمز از بین پوست نازک پلک ها نشان داده شود. کربوکسی تراپی برای بهبود شبکه مویرگی پلکهای تحتانی و همچنین افزایش لایه کلاژن پوستی در پوست کار می کند. با تزریق مقدار کمی از گاز دی اکسید کربن به مناطق آسیب دیده ، جریان خون افزایش یافته و شبکه های مویرگی بهبود یافته برای گردش خون بیشتر ایجاد می شود.  و رنگ آبی با رنگ صورتی جایگزین می شوند. پس از اتمام یک سری درمان ، پوست ظاهر درخشان تری دارد که تقریباً شش ماه به طول می انجامد.

کربوکسی تراپی برای علائم استریا (خطوط پوستی ناشی از بارداری) چگونه کار می کند؟

هنگامی که پوست شکم، به دلیل بارداری کشیده می شود، این به خودی خود باعث پارگی کلاژن پوستی می شود. کربوکسی تراپی می تواند با تشکیل کلاژن های جدید، پوست را ضخیم تر کند تا بازسازی ماتریس کلاژن و استریا روند سریع تری را طی کنند.

کربوکسی تراپی برای کاهش سلولیت و کاهش چربی چگونه کار می کند؟

با تزریق از طریق یک روش خاص ، گاز دی اکسید کربن مستقیماً برای سلولهای چربی سمی است. سلولهای چربی به معنای واقعی کلمه ترکیده و توسط بدن از بین می روند.

برخی ادعا می کنند که اگر از کربوکسی تراپی برای ذوب شدن چربی استفاده شود زیر چشم گود می شود. به این دسته افراد باید بگویید خیر. تکنیک مورد استفاده در درمان گودی زیر چشم  تیره در زیر پلک ها با تکنیک مورد استفاده در درمان چربی بسیار از هم متفاوت هستند. 

روند درمانی چگونه انجام می شود؟

چندین مدل دستگاه جهت کربوکسی تراپی استفاده می شود. اما اجزای اصلی آنها یکسان هستند. مخزن گاز دی اکسید کربن وجود دارد که توسط لوله پلاستیکی به یک تنظیم کننده جریان متصل می شود. تنظیم کننده جریان سرعت مطابق سرعت انتخاب شده توسط پزشک سرعت گاز را کند می کند. گاز از تنظیم کننده جریان به درون لوله های استریلی خارج می شود که دارای فیلتر متصل به در خروجی است تا قبل از اینکه گاز از طریق یک سوزن ریز و متصل به طرف مقابل فیلتر خارج شود ، ناخالصی های اثری را از بین ببرد. اکنون گاز خالص آماده تزریق زیر پوست از طریق سوزن کوچک است.

کربوکسی تراپی

عوارض وحشتناک کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی ضرری ندارد. فقط کمی عجیب است به دلیل تفاوت در تکنیک های مورد استفاده در درمان پلک ها ، استریا ، زخم ها و رسوبات چربی ، بسته به آنچه در واقع درمان می شود ، کمی متفاوت است. من برای تمام بیماران خود از کرم بی حس کننده استفاده می کنم تا هرگونه ناراحتی ناشی از سنجاق سوزن را کاهش دهد. هنگام درمان پلک ها ، به بیمارانم می گویم که پلک های پایینی احساس پفی شدن خواهد داشت ، مثل اینکه تمام شب گریه می کردند ، اما پس از جذب گاز در طی پنج تا ده دقیقه دیگر این حالت فروکش می کند.

درمان استریا ها و زخم ها نسبتاً بدون درد است زیرا این پوست توانایی احساس درد را ندارد. ممکن است مقداری فشار از گاز احساس شود که علائم کشش فاصله دارد و ممکن است کمی احساس خارش کنند اما دوباره پس از جذب گاز توسط بدن ، حدوداً پنج دقیقه فروکش می کند. اسکارها به طور کلی احساس درد نمی کنند زیرا هیچ انتهای عصبی در بافت اسکار وجود ندارد. درمان سلولیت و چربی در بازوها ، شکم و پاها احساس بی نظیری از خود به همراه دارد. این امر به این دلیل است که مقدار بیشتری از گاز مستقیماً به ذخایر چربی متخلف تزریق می شود و اجازه گسترش می یابد. در حالیکه گاز در حال گسترش است ، ممکن است در ناحیه تحت درمان برخی از فشارها احساس کنید که هنگام فشار دادن بازو توسط دکمه فشار خون ، احساس مشابهی دارد. با بهبود گردش خون در منطقه ، تا 24 ساعت پس از درمان ، مناطق گرم و سوزش احساس می شوند.

تنها اثر جانبی احتمالی واقعی کربوکسی تراپی احتمال بروز کبودی در محل تزریق است. معمولاً پلک ها بدون ایجاد هیچگونه علائمی قابل درمان هستند ، و این یک روش واقعاً “بدون عارضه” است. کبودی هنگام درمان بازوها و پاها بسیار معمول است ، بنابراین اگر قصد دارید هفته بعد در طول مهمانی یک لباس راحت بپوشید ، کربوکسی تراپی ایده خوبی نخواهد بود.

خطرات شناخته شده ای در رابطه با کربوکسی تراپی وجود ندارد. تزریق دی اکسید کربن سالها با خیال راحت مورد استفاده قرار می گیرد تا جراحی های آندوسکوپی شکم را تسهیل کند. دی اکسید کربن نیز توسط قلب و عروق تهاجمی برای برخی از روشهای تشخیصی و درمانی به طور مستقیم به جریان خون تزریق می شود.

روند درمانی جوان سازی پوست

این بستگی به شدت مشکل و وضعیت بیمار دارد. معمولاً بیماران، از شش تا دوازده  جلسه درمانی که در فاصله یک هفته ای از هم قرار دارند، نتیجه عالی ای می گیرند.

میانگین درمان کربوکسی تراپی تقریباً پانزده تا سی دقیقه طول می کشد. هزینه هر جلسه درمانی بین 400 تا 800 تومان در مراکز درمانی متفاوت است. برای اطلاع از هزینه های کربوکسی تراپی و سایر روش های جوان سازی پوست با ما تماس بگیرید. خانم دکتر مؤیدنیا متخصص جراحی های زیبایی در رشت، می توانند به شما در درمان مشکلات پوستی تان کمک کنند.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟
banner 2

خانم دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان و زایمان در رشت می باشند و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره هفت ساله پزشکی عمومی خود را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند. پس از قبولی در مقطع تخصص، دوران تخصصی رشته جراحی زنان و زایمان و نازایی و زیبایی را در دانشگاه دولتی علوم پزشکی تبریز به اتمام رساندند و در نهایت موفق به اخذ بورد تخصصی رشته زنان، زایمان، نازایی و زیبایی شدند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *